WTAT-TV

From Wikipedia, the free encyclopedia - View original article

WTAT-TV
Wtat 2008.png
Charleston, South Carolina
BrandingFox 24 (general)
Fox 24 News (newscasts)
SloganSo Fox 24 (general)
The News You Want
When You Want It
ChannelsDigital: 24 (UHF)
Virtual: 24 (PSIP)
Subchannels24.1 Fox
AffiliationsFox
OwnerCunningham Broadcasting
(operated through LMA by
Sinclair Broadcast Group)

(WTAT Licensee, LLC)
First air dateSeptember 7, 1985; 28 years ago (1985-09-07)
Sister station(s)WMMP
Former channel number(s)Analog:
24 (UHF, 1985-2009)
Digital: 40 (UHF)
Former affiliationsIndependent (1985-1986)
Transmitter power1,000 kW
Height583.3 m
ClassDT
Facility ID416
Transmitter coordinates32°56′24.7″N 79°41′43.5″W / 32.940194°N 79.695417°W / 32.940194; -79.695417
Websitefoxcharleston.com
 
Jump to: navigation, search
WTAT-TV
Wtat 2008.png
Charleston, South Carolina
BrandingFox 24 (general)
Fox 24 News (newscasts)
SloganSo Fox 24 (general)
The News You Want
When You Want It
ChannelsDigital: 24 (UHF)
Virtual: 24 (PSIP)
Subchannels24.1 Fox
AffiliationsFox
OwnerCunningham Broadcasting
(operated through LMA by
Sinclair Broadcast Group)

(WTAT Licensee, LLC)
First air dateSeptember 7, 1985; 28 years ago (1985-09-07)
Sister station(s)WMMP
Former channel number(s)Analog:
24 (UHF, 1985-2009)
Digital: 40 (UHF)
Former affiliationsIndependent (1985-1986)
Transmitter power1,000 kW
Height583.3 m
ClassDT
Facility ID416
Transmitter coordinates32°56′24.7″N 79°41′43.5″W / 32.940194°N 79.695417°W / 32.940194; -79.695417
Websitefoxcharleston.com

WTAT-TV is the Fox-affiliated television station for South Carolina's Lowcountry that is licensed to Charleston. It broadcasts a high definition digital digital signal on UHF channel 24 from a transmitter in unincorporated Charleston County near Woodville. Owned by Cunningham Broadcasting, WTAT is operated through a local marketing agreement (LMA) by the Sinclair Broadcast Group.

This makes it a sister station to MyNetworkTV affiliate WMMP although Sinclair effectively owns WTAT due to Cunningham's ownership structure. The two outlets share studios on Arco Lane in North Charleston (with a Charleston postal address).

History[edit]

The station began operations on September 7, 1985 as Charleston's first Independent outlet under the ownership of Act III Broadcasting. It aired an analog signal on UHF channel 24 from a transmitter near Woodville. A local group originally held its construction permit but sold it to Act III before the station went on-the-air. On October 6, 1986 as part of a corporate deal between Act III and News Corporation, it became a charter affiliate of the fledgling Fox network. It should be noted, however, that WTAT would have affiliated with the network even without the Act III affiliation deal as it was the only general-entertainment independent station on the air in Charleston at the time.

Abry Communications bought the Act III group in early-1994. Abry merged with Sinclair later that year but WTAT was sold along with WRGT-TV in Dayton, Ohio to Sullivan Broadcasting in compliance with Federal Communications Commission (FCC) ownership limits of the time. Sullivan, in turn, outsourced the operation of all of its stations (including WTAT) back to Sinclair. By the time Sinclair tried to acquire Sullivan's stations outright in 2001, it already owned WMMP, which it had purchased outright from Max Media Properties (a company partially related to the present-day Max Media) in July 1998. Sinclair could not legally keep both WTAT and WMMP because Charleston has only six full-power stations (too few to legally permit a duopoly).

Although WTAT was longer-established, Sinclair opted to keep WMMP and sold WTAT to Glencairn, Ltd. That company was owned by Edwin Edwards, a former Sinclair executive, and appeared to be a minority-owned company. However, nearly all of Glencairn's stock was controlled by the Smith family, founders of Sinclair. In effect, Sinclair now had a duopoly in the Charleston market which was a violation of FCC regulations. Glencairn and Sinclair further circumvented the rules by crafting a local marketing agreement with WMMP with that station being the senior partner allowing Sinclair to retain control of WTAT's operations.

In 2001, the FCC fined Sinclair $40,000 for illegally controlling Glencairn. Later that year, this was renamed Cunningham Broadcasting. However, nearly all of Cunningham's stock is still controlled by trusts in the names of the children of the Smith brothers. Glencairn, and later Cunningham, have been accused of serving as a shell corporation which Sinclair has been using for the purpose of circumventing FCC ownership rules. On May 15, 2012, Sinclair and Fox agreed to a five-year extension to the network's affiliation agreement with Sinclair's 19 Fox stations, including WTAT, allowing them to continue carrying Fox programming until at least 2017.[1]

On March 20, 2014, as part of a restructuring of Sinclair's August 2013 deal to purchase Allbritton Communications Company (owner of ABC affiliate WCIV, channel 4) in order to address ownership conflicts with the deal involving WMMP's local marketing agreement with WTAT, Sinclair announced that it would terminate the shared services agreement with Cunningham Broadcasting (which would make WTAT the first television station in which Sinclair – which holds majority stock interest in Cunningham – would not hold any operational interest as the company has long been used to form LMAs with stations that Sinclair cannot legally own due to FCC ownership limits). Cunningham, which would acquire the non-license assets of WTAT, will seek a shared services agreement with the prospective owner of WMMP, which Sinclair will sell in order to receive approval of its purchase of WCIV.[2][3]

Digital television[edit]

Digital channel[edit]

ChannelVideoAspectPSIP Short NameProgramming[4]
24.1720p16:9WTAT-DTMain WTAT-TV programming / Fox

Analog-to-digital conversion[edit]

WTAT-TV shut down its analog signal, over UHF channel 24, on February 17, 2009, as part of the federally mandated transition from analog to digital television.[5] The station's digital signal relocated from its pre-transition UHF channel 40 to its analog-era UHF channel 24.

News operation[edit]

News open.

In the early-1990s, Fox required most of its major market affiliates to add local newscasts or face disaffiliation. As a result, WTAT entered into a news share agreement with CBS affiliate WCSC-TV (then owned by Crump Communications). The partnership resulted in a nightly half-hour prime time broadcast to debut on this station (currently known as The Fox 24 News at 10).

That program was one of the first prime time newscasts in South Carolina along with fellow Fox affiliate WACH in Columbia which established a similar outsourcing arrangement with NBC affiliate WIS in that market several years later. Eventually, an hour long extension of WCSC's weekday morning show was added to WTAT. Known as The Fox 24 News at 7, this can be seen until 8 offering the area's only local alternative to the national morning broadcasts aired on the big three networks.

WTAT shows have no WCSC branding and originate from the CBS affiliate's studio (studio 2) on Charlie Hall Boulevard in Charleston's West Ashley section along Glenn McConnell Parkway. The music package and graphics scheme used on all newscasts can be seen on other Sinclair-owned television stations that operate their own in-house news departments. Although WTAT features the majority of WCSC's on-air personnel, this station maintains a separate second news anchor on weeknights that also contributes to WCSC.

This outlet was one of many company-owned stations (including WGME, WICS, WLOS, and KGAN along with others) that did not participate in the wider implementation of Sinclair's now-defunct, controversial News Central format. This centralized operation had national news segments, all weather forecasts, and some sports coverage based at company headquarters on Beaver Dam Road in Hunt Valley, Maryland that supplemented local content at most of Sinclair's in-house news departments. WTAT did air "The Point" (a one-minute conservative political commentary) that was also controversial and a requirement of all company-owned stations with newscasts until the series was discontinued in December 2006.

On September 29, 2008, WCSC set a broadcasting benchmark in the area when it became the first television outlet to offer newscasts in high definition. The upgrade included new custom Raycom Media corporate graphics, a re-designed HD logo, and updated music package. The WTAT broadcasts at that time, however, were still only aired in pillarboxed 4:3 standard definition as this station lacked a high definition-capable master control at its separate facility in order to receive the newscast in HD.

On August 31, 2009, the weeknight prime time show at 10 was expanded to an hour while the weekend edition remained 35 minutes in length. It would not be until January 24, 2011 when the station completed a master control upgrade allowing the reception and transmission of local programming, including local news, in high definition. During weather forecasts, WTAT features WCSC's own Collins ADC Doppler weather radar (known as "Live Super Doppler MAX") in addition to NOAA's National Weather Service radar images from several regional sites.

News team[edit]

Anchors

Fox 24 Storm Team Meteorologists

Sports

Reporters

References[edit]

External links[edit]