WHAS-TV

From Wikipedia, the free encyclopedia - View original article

WHAS-TV
WHAS 2.png
Louisville, Kentucky
BrandingWHAS 11 (general)
WHAS 11 News (newscasts)
SloganOn Your Side (news)
Start Here, Stay Here. (general)
ChannelsDigital: 11 (VHF)
Virtual: 11 (PSIP)
Subchannels11.1 ABC
11.2 WHAS 11 StormTeam Weather
AffiliationsABC
The Local AccuWeather Channel (DT2)
OwnerBelo Corp.
(sale to Sander Media, LLC pending; to be operated by Gannett Company thereafter)
(Belo Kentucky, Inc.)
First air dateMarch 27, 1950; 63 years ago (1950-03-27)
Call letters' meaningSequentially assigned by the federal government to its former AM sister station; unofficially means We Have A Signal
Former channel number(s)Analog:
9 (VHF, 1950-1953)
11 (VHF, 1953-2009)
Digital: 55 (UHF)
Former affiliationsCBS (1950-1990)
ABC (secondary 1950-1961)
Transmitter power16.4 kW (digital)
Height392 m (digital)
Facility ID32327
Transmitter coordinates38°21′22.66″N 85°50′51.09″W / 38.3562944°N 85.8475250°W / 38.3562944; -85.8475250
Websitewww.whas11.com/
 
Jump to: navigation, search
WHAS-TV
WHAS 2.png
Louisville, Kentucky
BrandingWHAS 11 (general)
WHAS 11 News (newscasts)
SloganOn Your Side (news)
Start Here, Stay Here. (general)
ChannelsDigital: 11 (VHF)
Virtual: 11 (PSIP)
Subchannels11.1 ABC
11.2 WHAS 11 StormTeam Weather
AffiliationsABC
The Local AccuWeather Channel (DT2)
OwnerBelo Corp.
(sale to Sander Media, LLC pending; to be operated by Gannett Company thereafter)
(Belo Kentucky, Inc.)
First air dateMarch 27, 1950; 63 years ago (1950-03-27)
Call letters' meaningSequentially assigned by the federal government to its former AM sister station; unofficially means We Have A Signal
Former channel number(s)Analog:
9 (VHF, 1950-1953)
11 (VHF, 1953-2009)
Digital: 55 (UHF)
Former affiliationsCBS (1950-1990)
ABC (secondary 1950-1961)
Transmitter power16.4 kW (digital)
Height392 m (digital)
Facility ID32327
Transmitter coordinates38°21′22.66″N 85°50′51.09″W / 38.3562944°N 85.8475250°W / 38.3562944; -85.8475250
Websitewww.whas11.com/

WHAS-TV, channel 11, is an ABC-affiliated television station located in Louisville, Kentucky, USA. WHAS-TV is owned by the Dallas, Texas-based Belo Corporation, and has studios on West Chestnut Street in Downtown Louisville and transmitter located near Floyds Knobs, Indiana.

Digital television[edit]

The station's digital signal is multiplexed:

ChannelVideoAspectPSIP Short NameProgramming
11.11080i16:9WHAS-HDMain WHAS-TV programming / ABC
11.2480iWHAS-WXWHAS StormTeam Weather

Analog-to-digital conversion[edit]

WHAS-TV shut down analog transmissions on June 12, 2009,[1] and moved its digital broadcasts back to its previous analog channel number, 11.[2] Like most Belo ABC stations, WHAS's main signal is transmitted in 1080i rather than ABC's default 720p format.

History[edit]

WHAS-TV station began broadcasting on March 27, 1950 on channel 9 as both Louisville's and Kentucky's second television station.[3] The station's founders were the Bingham family, publishers of the Courier-Journal (morning) and Louisville Times (afternoon) newspapers and operator of WHAS (840 AM), Louisville's oldest radio station. The station originally was a primary CBS affiliate with a secondary ABC affiliation, owing to its radio sister's long affiliation with the CBS Radio Network.

WHAS-TV moved to channel 11 on February 7, 1953, one of several channel shifts resulting from the Federal Communications Commission's 1952 Sixth Report and Order. Under the same decree WAVE-TV, Kentucky's pioneer TV station, relocated from channel 5 to channel 3.[4][5] Following the move to channel 11, the station became to first to increase its effective radiated power to 316,000 watts, the maximum allowed for a high-band VHF station, resulting in a greatly-increased coverage area.[6] When the FCC gradually enforced print-broadcast cross-ownership restrictions in the early 1970s, the agency allowed the Binghams to retain their Lousiville holdings under a grandfather clause.

Barry Bingham, Sr., patriarch of the family media empire, handed over control to his son Barry, Jr. upon his retirement from active involvement in 1971. Following a 15-year dispute, a decision was made to split up the family's media holdings in 1986.[7] The decision, made by the senior Bingham, resulted in the sales of WHAS radio (and its FM adjunct, WAMZ) to Clear Channel Communications;[8] of both newspapers to the Gannett Company; and of WHAS-TV to the Providence Journal Company.[9] The Journal Company merged with Belo in 1997.

When WLKY-TV (channel 32) signed on in 1961, WHAS-TV became a sole CBS affiliate. Nearly three decades later in September 1990, channel 11 ended its long relationship with CBS and joined ABC as a full-time affiliate.[10] At the time of the exchange ABC was the number-one rated network, with CBS a distant third in the midpoint of the Laurence Tisch-run era of the network's history. WLKY, which picked up the CBS affiliation,[11] has since made strong strides in the market as cable penetration allowed WLKY's traditional UHF disadvantage to fade, and other factors allowed the station to strengthen its news operation and compete with WHAS-TV's newscasts evenly. Channel 11 has seen some struggles over the years within seasons where ABC's schedule is weak, while WLKY's ties to CBS have boosted that station through most of the 2000s. With ABC's current schedule, both stations usually exchange top rankings in the news ratings race.

In 2011, after spending decades on the station, WHAS-TV dropped Live with Kelly in favor of a new local morning show called "Great Day Live!", which features the currently popular format of local talk mixed with paid demonstration segments.

On June 13, 2013, it was announced that Belo would be acquired by Gannett, which would cause issues due to Gannett's ownership of The Courier-Journal. However, Gannett will spin off WHAS-TV to Sander Media, LLC, operated by a former Belo executive, Jack Sander, to address these regulatory concerns, though Gannett will operate the station through a shared services agreement. The arrangement already exists with one station in Louisville, with Block Communications' Independence Television division, which runs WDRB (Channel 41) and WMYO (Channel 58) using an SSA to run separately owned CW affiliate WBKI-TV (Channel 34).[12][13] Gannett owned WLKY for a short time between 1979 and 1983 after several mergers of WLKY's owners eventually formed into Gannett, before a sale to another entity.

Programming[edit]

Special programming[edit]

The station annually broadcasts the WHAS Crusade for Children, a highly successful local telethon benefiting children's charities throughout Kentucky and southern Indiana, with fund raising leading up to the televised weekend telethon on the first weekend of June. It also originated one of the nation's longest-running public service programs, Moral Side of the News, featuring a local interfaith clergy panel discussing the week's events in the light of faith. The panel also administers the annual grants from the Crusade for Children telethon.

Sports[edit]

WHAS-TV originated the first television broadcast of the Kentucky Derby locally in 1950 and 1951, and once network lines were extended to Louisville in 1952, the station originated a national telecast for CBS that year. Through CBS, WHAS continued to carry the Derby through 1974. When the Derby's broadcast rights moved to ABC (then affiliated with WLKY) in 1975, Churchill Downs included a provision in the contract requiring ABC to allow channel 11 to produce its own local Derby coverage, including the race itself. The provision became moot when WHAS-TV joined ABC fifteen years later.

However, after the Triple Crown races moved to NBC in the 1990s, WHAS-TV lost the Kentucky Derby rights to WAVE, the local NBC affiliate. Channel 11, through ABC, regained the rights to the Belmont Stakes in 2006, and the station also simulcast the 2006 Breeders' Cup from Churchill Downs that aired on ESPN. With the departure of the Belmont to NBC in 2011, WHAS-TV no longer broadcasts any Triple Crown horse racing.

In October 2009 WHAS launched the Wazoo Sports Network, a regional sports network devoted to high school and minor league athletics and sports from the University of Louisville and University of Kentucky, over its 11.3 digital subchannel, along with Lexington's WLEX-TV. The network had previously been online-only before launching its subchannel service. The service was removed by WHAS on December 18, 2011 due to non-payment of services and a lack of confidence by WHAS in the network's business plan[14] .[15] Wazoo's parent organization filed for bankruptcy on January 9, 2012.[16] A still screen noting the Wazoo termination remained on 11.3 until November 21, when it was replaced by a Doppler radar image until a new programming source can be found.

News operation[edit]

Not surprisingly for a station with roots in a newspaper, WHAS-TV has been an innovator in news coverage. It was the first Kentucky station to use newsreel film. In the late 1970s, WHAS-TV displaced long-dominant WAVE-TV and became the news ratings leader in Louisville. It held the lead through the early 21st century, often by a wide margin. While it still leads WAVE and WLKY in most time slots, its dominance is not nearly as absolute as it once was. In recent years, it has lost the 11 p.m. lead to WLKY. In the May 2006 ratings period, WHAS placed fourth at 11 p.m. (behind Sex and the City reruns on Fox affiliate WDRB), but by May 2007, it had regained the runner-up spot behind WLKY.[17]

From the late 1970s until 1991, as a CBS affiliate, the station's newscasts were titled Action 11 News In 1991, its news branding was changed to Kentuckiana's News Channel, WHAS 11. Most recently in the late 1990s, the station began using WHAS 11 News to brand its news product. Since 1991, WHAS has been using versions of Frank Gari's "Newschannel" music package.

On January 2, 2006, WHAS began producing a 10 p.m. newscast on WBKI-TV. On August 24, 2009, WHAS became the second station (behind WAVE-TV) in Louisville to broadcast its local news in widescreen. Unlike WAVE (and eventually WDRB), the WHAS newscasts are actually aired in 16:9 widescreen standard definition. The WBKI broadcast was presented in standard definition 4:3 due to that station not having a modern master control facility to receive the program in native widescreen. The 10 p.m. newscast on WBKI aired for the last time on October 26, 2012. Syndicated programming has since replaced the 10 p.m. newscast; WBKI now airs a 7 p.m. newscast produced by WDRB.

WHAS News/station presentation[edit]

WHAS Newscast titles[edit]

Station Slogans[edit]

On-air staff[edit]

Current on-air staff[18][edit]

Anchors

First Alert StormTeam

WHAS 11 Sports

Reporters

Great Day LIVE! (weekday mornings at 9:00 a.m.)

Notable former on-air staff[edit]

Television.svg This film, television or video-related list is incomplete; you can help by expanding it with reliably sourced additions.

See also[edit]

References[edit]

  1. ^ http://hraunfoss.fcc.gov/edocs_public/attachmatch/DA-06-1082A2.pdf
  2. ^ CDBS Print
  3. ^ "WHAS-TV bows; second Louisville outlet." Broadcasting - Telecasting. March 27, 1950, pg. 68. [1]
  4. ^ "TV coverage; RTMA predicts expansion." Broadcasting - Telecasting, May 19, 1952, pg. 78. [2]
  5. ^ "TV applications." Broadcasting - Telecasting. June 9, 1952, pg. 73. [3]
  6. ^ "High-power pioneer finds signal greatly improved." Broadcasting - Telecasting. April 20, 1953, pg. 62. [4]
  7. ^ "Family Affair." Broadcasting. January 13, 1986, pg. 223
  8. ^ "Changing Hands." Broadcasting. June 16, 1986, pg. 63. [5] (sale of radio stations)
  9. ^ "Changing Hands." Broadcasting. June 9, 1986, pg. 132. [6] (sale of WHAS-TV)
  10. ^ "In brief." Broadcasting. June 4, 1990, pg. 96
  11. ^ "CBS working to keep affiliate line-up in place." Broadcasting. August 20, 1990, pg. 50. [7]
  12. ^ Upshaw Jr., Sam (13 June 2013). "Courier-Journal parent plans to buy broadcaster Belo; Louisville WHAS-TV to be 'separately owned'". The Courier-Journal. Retrieved 13 June 2013. 
  13. ^ Brown, Lisa (June 13, 2013). "Gannett to buy TV station owner Belo for $1.5 billion". St. Louis Post-Dispatch. Retrieved June 13, 2013. 
  14. ^ Newkirk, Jacob (December 22, 2011). "WHAS11 joins WEHT in dumping Wazoo Sports". Jake's DTV Blog. Retrieved January 9, 2012.  The article was updated on December 27
  15. ^ "Wazoo no longer available on 11.3 or digital channels". WHAS11.com. December 18, 2011. Retrieved January 9, 2012. 
  16. ^ Sloan, Scott (January 9, 2012). "Kentucky broadcaster Wazoo Sports files for bankruptcy". Lexington Herald-Leader. Retrieved January 9, 2012. 
  17. ^ [8][dead link]
  18. ^ Bios

External links[edit]