The Jerusalem Post

From Wikipedia, the free encyclopedia - View original article

The Jerusalem Post
Jerusalem Post Logo.svg
TypeDaily newspaper
Formattabloid
OwnerMirkaei Tikshoret
EditorSteve Linde
Founded1 December 1932
(as The Palestine Post)
Political alignmentIndependent[1]
LanguageEnglish and French
HeadquartersJerusalem, Israel
Circulation15,000
(Weekends: 40,000) (International: 40,000)[2]
ISSN0021-597X
Official websitewww.jpost.com
 
Jump to: navigation, search
The Jerusalem Post
Jerusalem Post Logo.svg
TypeDaily newspaper
Formattabloid
OwnerMirkaei Tikshoret
EditorSteve Linde
Founded1 December 1932
(as The Palestine Post)
Political alignmentIndependent[1]
LanguageEnglish and French
HeadquartersJerusalem, Israel
Circulation15,000
(Weekends: 40,000) (International: 40,000)[2]
ISSN0021-597X
Official websitewww.jpost.com

The Jerusalem Post is an Israeli-owned daily English-language newspaper, founded on 1 December 1932 by Gershon Agron as the Palestine Post.

While it was once seen as left-wing, the paper underwent a significant shift to the right in the late 1980s.[3] Later, after Hollinger International sold the paper in 2004, there was a noticeable effort to restore the paper's reputation as being neutral.[citation needed]

History[edit]

1925-1950[edit]

Founding[edit]

The Palestine Bulletin was founded in January 1925 by Jacob Landau of the Jewish Telegraphic Agency.[4] It was owned by the Palestine Telegraphic Agency, which was in practice part of the JTA even though it was legally separate.[4] On November 1, 1931, editorship of the Bulletin was taken over by American journalist Gershon Agronsky (later Agron).[5] In March 1932, a dispute arose between Landau and Agronsky, which Agronsky resolved to settle by establishing an independent newspaper.[4] However, Landau and Agronsky instead came to an agreement to transform the Bulletin into a new newspaper that they jointly owned.[4] Accordingly, the Palestine Bulletin published its last issue on November 30, 1932 and the The Palestine Post Incorporating The Palestine Bulletin appeared the following day.[4] On April 25, 1933, the masthead was reduced to just The Palestine Post, though the newspaper continued to state its founding year as 1925 for at least a year afterwards.[6]

16 May 1948 edition of The Palestine Post

During its time as The Palestine Post, the publication supported the struggle for a Jewish homeland in Palestine and openly opposed British policy restricting Jewish immigration during the Mandate period. According to the Historical Jewish Press, The Palestine Post was established "as part of a Zionist-Jewish initiative", and "Zionist institutions considered the newspaper one of the most effective means of exerting influence on the British authorities".[7]

1948 bombing[edit]

On the evening of 1 February 1948, a stolen British police car loaded with half a ton of TNT pulled up in front of the Jerusalem office of the Palestine Post; the driver of a second car arrived a few minutes later, lit the fuse and drove off.[8] The building also contained other newspaper offices, the British press censor, the Jewish settlement police, and a Haganah post with a cache of weapons. Arab leader Abd al-Qadir al-Husayni claimed responsibility for the bombing, but historian Uri Milstein reported that the bomb had been prepared by the Nazi-trained Fawzi el-Kutub, known as "the engineer", and that two British army deserters were also involved, Cpl. Peter Mersden and Capt. Eddie Brown.[9][10] Three persons died in the bombing, a newspaper typesetter and two people who lived in a nearby block of flats.[11] Dozens of others were injured and the printing press was destroyed. The morning paper came out in a reduced format of two pages, printed up at a small print shop nearby.[8]

After statehood[edit]

In 1950, two years after the State of Israel was declared, the paper was renamed The Jerusalem Post.

Today[edit]

The Jerusalem Post newspaper is published from Sunday to Friday, with no edition appearing on Saturday (the Jewish Sabbath) and Jewish religious holidays. The current editor-in-chief is Steve Linde, who took over from David Horovitz in 2011. Under Linde, The Jerusalem Post launched an annual conference for readers and the media in New York and a diplomatic conference for foreign diplomats in Herzliya in 2012, as well as a daily television news segment on its website, JPost.com, in 2013. The paper hosts a number of regular opinion columnists who provide insights on particular subjects such as religion, foreign affairs and economics. The paper's current managing editor is David Brinn, its news editor is Ilan Evyatar and night editors are Amy Spiro and Moshe Arenstein.

The paper also publishes editions geared for the foreign market — a Christian edition, a French-language edition and an international edition — as well as several newspapers for children and teenagers.

In January, 2008, the paper announced a new partnership with The Wall Street Journal, including joint marketing and exclusive publication in Israel of The Wall Street Journal Europe.[12]

Some of the material in The Jerusalem Post is translated and included in the free Hebrew daily Israel Post, which is co-owned by Eli Azur, who owns a controlling stake in The Jerusalem Post.

The Jerusalem Post also publishes a monthly magazine titled Ivrit. Its target audience is people learning Hebrew language and it is described as "an easy-Hebrew" publication, meant for improving basic Hebrew reading skills. It uses the vowel notation system to make comprehension of the alephbet abjad simpler.[13]

The Jerusalem Post also publishes The Jerusalem Report, a glossy magazine that comes out every two weeks.

Ownership changes[edit]

Until 1989, the paper supported the forerunners of the Labor Party. In 1989, the paper was purchased by Hollinger Inc. A number of journalists resigned from the Post after Conrad Black's takeover and founded The Jerusalem Report, a weekly magazine eventually sold to the Post. The leader of the walkout was David Landau, who founded Haaretz English Edition and went on to become editor-in-chief of Haaretz until 2009.

On 16 November 2004, Hollinger sold the paper to Mirkaei Tikshoret Ltd., a Tel Aviv-based publisher of Israeli newspapers. CanWest Global Communications, Canada's biggest media concern, had announced an agreement to take a 50 percent stake in the Jerusalem Post after Mirkaei bought the property, but the deal soured. The two sides went to arbitration, and CanWest lost.[14]

Notable contributors[edit]

In addition to columns, blogs and opinion pieces by Jerusalem Post journalists and writers, the site features regular and guest posts by contributors, from politicians and celebrities to academics and policy experts—who contribute on a wide range of topics.

Prominent contributors include:

Websites[edit]

JPost.com[edit]

The Jerusalem Post group also publishes an online edition found at, and colloquially referred to as, JPost.com. The site primarily covers news from Israel, the Jewish World and the Middle East. Sara Miller took over from Elana Kirsh as managing editor of JPost.com, in January 2013.[15] Miller was formerly the long-standing chief editor of Haaretz.com.

JPost.com was launched in December 1996. Its current version also contains a French language edition (fr.jpost.com), blogs, an ePaper version of the daily newspaper, a range of magazines and other web versions of the Group's products.

According to Alexa Internet traffic rankings, JPost.com is among the top 3,000 websites in the United States.[16] The site is an entity separate from the daily newspaper. While sharing several reporters - it is managed by different teams. Its staff is based in Tel Aviv, while the newspaper offices are located in Jerusalem.[17]

The site contains archives that go back to 1989, and the default search on the site sends users to archive listings, powered by ProQuest, where articles can be purchased.[18] Free blurbs of the article are available as well, and full articles are available when linked to directly from navigation within JPost.com or from a search engine.

JPost.com includes the "Premium Zone" - a pay-wall protected area, containing additional Jerusalem Post articles and special features. Tamara Zieve is the site's Premium Zone editor. The site has also recently launched a new, redesigned "Lifestyle" page and Yoni Cohen is JPost.com's lifestyle editor. The site also recently relaunched its mobile and tablet applications, as well as its special edition for mobile viewing.

Blogs[edit]

Jpost.com has a broad range of bloggers, covering a wide variety of topics. Notable bloggers include Abe Foxman, head of the Anti-Defamation League, Professor Gil Troy, and Rabbi Eric Yoffie, former president of the Union for Reform Judaism in North America.

JPost TV Daily News[edit]

In May 2013, JPost.com launched an online daily newscast, which goes out every weekday. The edition is anchored by British journalist Camilla Schick, who holds a MA in international journalism from City University London and who previously worked for the BBC. Each newscast is aired around 5 p.m. Israel time (GMT+2).[19][20]

Political orientation[edit]

According to Richard Pérez-Peña of The New York Times, "The Jerusalem Post’s stance has swung back and forth."[21]

The paper competes with Haaretz newspaper, which began publishing an English-language edition in the 1990s as an insert to the International Herald Tribune. Left-wing and right-wing columns are often featured on the editorial pages.

In late 2012, The Post lamented the lack of unity among the center-left in its challenge against Netanyahu during the then-upcoming election.[22] It wrote in another editorial before the election: "The Jerusalem Post and its Hebrew sister publications, Israel Post and the new Sof Hashavua, owned by Eli Azur’s Jerusalem Post Group, strive to present a balanced picture, free of political considerations. We don’t toe any party line or back any candidate, and we provide a platform to columnists representing a wide range of political parties." The Post distinguished this from Yedioth Ahronoth, which it said opposed the Netanyahu government, Israel HaYom, which it said supported it, and Haaretz, which it said had long-established ties to the Labor and Meretz parties.[23]

Criticism[edit]

The Post's relatively trigger-happy attitude towards any sign of anti-Semitism strengthened by its new editor-in-chief, Steve Linde's own grasp of the concept, which in an interview he claimed that "today is often coupled with worrying anti-Israel elements," [24] has caused the paper to too often bring in articles accusing people of anti-Semitism without properly investigating the sources.

Notable journalists and writers[edit]

Editors[edit]

See also[edit]

Ben Yehuda Street bombings

References[edit]

  1. ^ "The Jerusalem Post (Israeli newspaper) - Encyclopedia Britannica". Britannica.com. Retrieved 2013-11-21. 
  2. ^ "The Israeli Press". Jewishvirtuallibrary.org. Retrieved 2013-06-08. 
  3. ^ "Middle East | The press in Israel". BBC News. 2006-05-08. Retrieved 2013-11-21. 
  4. ^ a b c d e Michael D. Birnhack (2012). Colonial Copyright: Intellectual Property in Mandate Palestine. Oxford University Press. 
  5. ^ Palestine Bulletin, October 31, 1931.
  6. ^ Palestine Post, April 25, 1993 and August 25, 1934.
  7. ^ [1][dead link]
  8. ^ a b American Jewish Historical Society: American Newlyweds in Israel, 1948[dead link]
  9. ^ Uri Milstein, History of Israel's War of Independence, Vol III (English edition: University Press of America, 1997, ISBN 0-7618-0769-1), pages 105–107.
  10. ^ "The truth is louder than TNT". Jpost.com. Retrieved 2013-11-21. 
  11. ^ The Palestine Post, 5 February 1948, p3.
  12. ^ "JPost | French-language news from Israel, the Middle East & the Jewish World". Fr.jpost.com. Retrieved 2013-11-21. 
  13. ^ "''Jerusalem Post – Ivrit''". Jpost.com. Retrieved 2013-06-08. 
  14. ^ Post, Jerusalem. "CanWest loses battle for 50% of 'Jerusalem Post'". Highbeam.com. Retrieved 2013-06-08. 
  15. ^ "Sara Miller takes over as JPost.com editor". Jpost.com. Retrieved 2013-06-08. 
  16. ^ "Jpost.com Site Info". Alexa.com. Retrieved 2013-11-21. 
  17. ^ "Yafo 206, Jerusalem, Israel to HaAhim MiSlavuta 13, Tel Aviv-Yafo, Israel - Google Maps". Maps.google.com. 1970-01-01. Retrieved 2013-11-21. 
  18. ^ "Pqarchiver.com". Pqasb.pqarchiver.com. 2008-03-02. Retrieved 2013-06-08. 
  19. ^ "שחקן חדש בחדשות בווידאו: "ג'רוזלם פוסט" משיק מהדורה ב-1.5 מ' ש' - מדיה ושיווק". TheMarker. Retrieved 2013-11-21. 
  20. ^ "âí â'øåæìí ôåñè ðëðñ ìèøðã: äù÷éò 1.5 îéìéåï ù' áîäãåøú çãùåú áàéðèøðè". ICE.co.il. Retrieved 2013-11-21. 
  21. ^ "The New York Post Will Include News From the Jerusalem Post". The New York Times. Retrieved 2013-11-21. 
  22. ^ "Lessons for the Left | JPost | Israel News". JPost. Retrieved 2013-11-21. 
  23. ^ "Toeing the line | JPost | Israel News". JPost. Retrieved 2013-11-21. 
  24. ^ "EJP | News | Western Europe | Interview with Steve Linde, chief editor of the Jerusalem Post: ‘We are pro-Israel and Zionist’". Ejpress.org. 2011-11-29. Retrieved 2013-11-21. 
  25. ^ "Horovitz steps down, Linde taking over as JPost editor". Jpost.com. Retrieved 2013-06-08. 

External links[edit]