BSkyB

From Wikipedia, the free encyclopedia - View original article

British Sky Broadcasting Group plc
TypePublic limited company
Traded asLSEBSY
IndustryMass media
Predecessor(s)Sky Television
British Satellite Broadcasting
FoundedNovember 1990
HeadquartersOsterley, London, United Kingdom
Area servedUnited Kingdom and Ireland
Key peopleNicholas Ferguson (Chairman)
Jeremy Darroch (CEO)
ProductsDirect-broadcast satellite, Pay television, broadcasting, broadband and telephony services,
Revenue£6.791 billion (2012)[1]
Operating income£1.243 billion (2012)[1]
Net income£970 million (2012)[1]
Employees22,800 (2012)[2]
Parent21st Century Fox
Websitewww.sky.com
corporate.sky.com
 
  (Redirected from Sky (UK and Ireland))
Jump to: navigation, search


British Sky Broadcasting Group plc
TypePublic limited company
Traded asLSEBSY
IndustryMass media
Predecessor(s)Sky Television
British Satellite Broadcasting
FoundedNovember 1990
HeadquartersOsterley, London, United Kingdom
Area servedUnited Kingdom and Ireland
Key peopleNicholas Ferguson (Chairman)
Jeremy Darroch (CEO)
ProductsDirect-broadcast satellite, Pay television, broadcasting, broadband and telephony services,
Revenue£6.791 billion (2012)[1]
Operating income£1.243 billion (2012)[1]
Net income£970 million (2012)[1]
Employees22,800 (2012)[2]
Parent21st Century Fox
Websitewww.sky.com
corporate.sky.com

British Sky Broadcasting Group plc (commonly known as BSkyB; trading as Sky) is a British satellite broadcasting, broadband and telephone services company headquartered in London, with operations in the UK and Ireland. Formed in 1990 by the equal merger of Sky Television and British Satellite Broadcasting, BSkyB is the largest pay-TV broadcaster in the UK and Ireland with over 10 million subscribers.[2][3]

BSkyB is listed on the London Stock Exchange and is a constituent of the FTSE 100 Index. It had a market capitalization of approximately £14.32 billion (US$23 billion) as of 30 September 2013 on the London Stock Exchange.[4] 21st Century Fox owns a 39.14 per cent controlling stake in the company.[5]

History[edit]

British Sky Broadcasting was formed by the merger of Sky Television and British Satellite Broadcasting on 2 November 1990.[6] Both companies had begun to struggle financially and were both suffering financial losses as both competed against each other for viewers. The Guardian later characterized the merger as 'effectively a takeover by News Corporation'.[7]

The merger was investigated by Office of Fair Trading[8] but was cleared a month later since many of the represented views were more concerned about contractual arrangements which had nothing to do with competition.[9] The Independent Broadcasting Authority was not consulted about the deal; after approval, the IBA demanded precise details about the merger, stated they were considering the repercussions of the deal to ultimately determine whether BSB contracts were null and void.[10][11] On 17 November, the IBA decided to terminate BSB's contract, but not immediately, as it was deemed unfair to 120,000 viewers who had bought BSB devices.[12]

Sam Chisholm was appointed CEO [13] in a bid to reorganize the new company, which continued to make losses of £10 million per week. The defunct BSB's HQ, Marco Polo House were sold off, 39% of the new company's employers were made redundant to leave just under 1000 employees,[7] many of the new senior BSkyB executive roles were given to Sky personnel with many BSB leaving the company. In April the nine Sky/BSB channels had been condensed into five, with EuroSport being dropped soon after the Sky Sports launch.[14] Chisholm also renegotiated the merged company's expensive deals with the Hollywood studios, slashing the minimum guaranteed payments. The defunct Marcopolo I satellite was sold off in December 1993 to Sweden's NSAB, and Marcopolo II went to Norway's Telenor in July 1992[15] after the ITC was unable to find new companies to take over the BSB licences and compete with BSkyB. News International received 50%, Pearson PLC 17.5%, Chargeurs 17.5%, Granada 12%, Reed International 2% of the new shares in the company.[16]

By September 1991, the weekly losses had been reduced to £1.5M a week, Rupert Murdoch said "there were strong financial marketing and political reason[s] for making the compromise merger instead of letting BSB die. Many of the lessons had been learnt with more than half the running cost of the combined company" Further cuts in losses were a direct result of 313,000 new customers joining during the first half of 1991.[17] By March 1992, BSkyB posted its first operating profits, of £100,000 per week, with £3.8 million weekly from subscriptions and £1 million from advertising, but continued to be burdened with £1.28 billion of debt. James Capel forecast BSkyB would still be indebted in 2000.[18]

Premiership football[edit]

In the Autumn of 1991, talks were held for the broadcast rights for Premier League for a five-year period, from the 1992 season.[19] ITV were the current rights holders, and fought hard to retain the new rights. ITV had increased its offer from £18m to £34m per year to keep control of the rights.[20] BSkyB joined forces with the BBC[21] to make a counter bid. The BBC was given the highlights of the most the matches, while BskyB paying £304m for the Premier League rights, with give them a monopoly of all live matches, up to 60 per years from the 1992 season. [22] Murdoch has described sport as a "battering ram" for pay-television, providing a strong customer base.[23] A few weeks after the deal, ITV went to the High court to get an injunction as it believe their details were leaked before the decision was taken. ITV also asked the Office of Fair Trading to also investigate since it believed Rupert Murdoch's media empire via the newspapers had influence the deal.[24] A few days later neither action took effect, ITV believed BSkyB was telephoned and informed of its £262m bid, and Premier League advised BSkyB to increase its counter bid.[25]

BSkyB retained the rights paying £670m 1997 - 2001 deal, but was challenged by On Digital[26] for the rights from 2001 - 2004, thus were forced to £1.1 billion which give them 66 live games a year[27]

Following a lengthy legal battle with the European Commission, which deemed the exclusivity of the rights to be against the interests of competition and the consumer, BSkyB's monopoly came to an end from the 2007–08 season. In May 2006, the Irish broadcaster Setanta Sports was awarded two of the six Premiership packages that the English FA offered to broadcasters. Sky picked up the remaining four for £1.3bn.[28]

Sky Multichannels[edit]

The service started on 1 September 1993[29] based on the idea from the then chief executive officer, Sam Chisholm and Rupert Murdoch, of converting the company business strategy to an entirely fee-based concept. The new package included four channels formerly available free-to-air, broadcasting on Astra's satellites, as well as introducing new channels.[30] The service continued until the closure of BSkyB's analogue service on 27 September 2001,[31] due to the launch and expansion of the Sky Digital platform. Some of the channels did broadcast either in the clear or soft encrypted (whereby a Videocrypt decoder was required to decode, but without a subscription card) prior to their addition to the Sky Multichannels package.[32][33] Within two months of the launch, sky gained 400,000 new subscribers, with the majority taking at least one premium channel as well,[34] which helped BSKYB reach 3.5 million households by mid-1994. Michael Grade criticized the operations in front of the Select committee[clarification needed], mainly for the lack of original programming on many of the new channels.[35]

In October 1994,[36] BSkyB announced its plans to float the company on the UK and US stock exchanges, selling off 20% of the company.[37] The stock flotation reduced Murdoch's holding to 40 percent and raised £900m, which allowed the company to cut its debt in half. Sam Chisholm said "By any standards this is an excellent result, in every area of the company has performed strongly".[38] Chisholm, become one of the world's most highly paid television executives.[39]

In 1995:

Sam Chisholm resigned from BSkyB due to a rift with Rupert Murdoch.[42] A week later, Murdoch was quoted as saying "I cannot understand the fuss; BSkyB was grossly overpriced", which caused further rifts with the new management.[43]

Sky Digital[edit]

In 1997, BSkyB formed a partnership with Carlton and Granada to bid for the right for the new digital terrestrial network. In June, it was awarded the right to start the service, ONdigital under the condition BSkyB withdrew from the group's bid.[44] A few days afterwards BSkyB left the consortium, and work fully concentrated on its digital satellite network.

The launch of the Astra 2A satellite at a new orbital position, 28.2° east, in 1998 (subsequently followed by more Astra satellites as well as Eutelsat's Eurobird 1 (now Eutelsat 28A) at 28.5°E), enabled the company to launch a new all-digital service, Sky, with the potential to carry hundreds of television and radio channels.[45]

Sky's digital service was officially launched on 1 October 1998 under the name Sky Digital, At this time the use of the Sky brand made an important distinction between the new service and Sky's analogue services. Key selling points were the improvement in picture and sound quality, increased number of channels and an interactive service branded Open.... now called Sky Active, Sky competed with the ONdigital (later ITV Digital) terrestrial offering. Within 30 days, over 100,000 digiboxes had been sold, which help bolstered Sky's decision to give away free digiboxes and minidishes from May 1999. By June 2000 the service had 3.6 million subscribers, which gave Sky 8.988 million subscribers across all platforms. This substantial growth helped turnover grow 20% to £1,847 million[clarification needed], given Sky’s 34% share of viewers in multi-channel homes (up from 13.4% from 1999).[46]

New Astra satellites joined the position in 2000 and 2001, and the number of channels available to customers increased accordingly. This trend continued with the launch of Eurobird 1 (now Eutelsat 28A) in 2001. Additionally, some channels occasionally received new numbering — However, in early 2006, the majority of channels received new numbering, with some receiving single digit changes, whilst others received new numbers entirely.

Originally Sky launched with a set top box known as the Sky digibox, using the Slogans "What do you want to watch?", "Entertainment your way" and the current slogan "Believe in Better".[47] In more recent years the Sky+ and Sky+ HD boxes have launched alongside the original box. Sky+ is a digital video recorder with an internal hard drive which allows viewers to 'pause live television' (by switching from a live feed to a paused real-time recording that can be restarted at any point) and schedule programs to record in the future. Sky launched HDTV services in May 2006. The first photos of a prototype Sky HD receiver began appearing in magazines in August 2005. All Sky+ HD receivers incorporate a version of Sky+ using a 300GB, 500GB, or 1TB hard drive (of which 160GB, 250GB or 500GB are available to the user) to accommodate the necessary extra data.

In February 2003 BSkyB wished to renegotiate its deal with MTV to reduce its payment from £20m. Chief executive Tony Ball said "We're definitely prepared to stare them down if we can't get a sensible deal, MTV, and other channels, have done particularly well out of the growth of Sky but the opportunity for savings is now there and Sky will be taking it," he added. "MTV has done extremely well out of that original deal."[48] On 17 April 2003 BSkyB launched its own range of music channels Scuzz and Flaunt with The Vault being added in Summer 2003, as part of its plan to create its own original channels for the platform.[49] Within 18 months the channels failed to make impact, and were outsourced to the Chart Show Channels company.[50] In 2006 CSC Media Group took over all the channels from BSkyB.[citation needed]

By June 2005, the number of digital subscribers increase to 7.8m, while it produced 38,375 hours of sport in 2005[51]

Shortly afterwards it acquired art world, giving a majority of subscribers full access to the channel. The buyout was part of James Murdoch's strategy to improve the perceptions BSkyB which could lead to potential new subscribers. John Cassy, the channel manager of Artsworld, said: "It is great news for the arts that a dedicated cultural channel will be available to millions of households."[52]

In early 2007 Freeview overtook Sky Digital with nearly 200,000 more subscribers at the end of 2006, while cable broadcaster Virgin Media had three million customers.[53]

Virgin Media dispute[edit]

Virgin Media (re-branded in 2007 from NTL:Telewest) started to offer a high-definition television (HDTV) capable set top box, although from 30 November 2006 until 30 July 2009 it only carried one linear HD channel, BBC HD, after the conclusion of the ITV HD trial. Virgin has claimed that other HD channels were "locked up" or otherwise withheld from their platform,[54] although Virgin did in fact have an option to carry Channel 4 HD in the future.[55][56] Nonetheless, the linear channels were not offered, Virgin instead concentrating on its Video On Demand service[57] to carry a modest selection of HD content.[58] Virgin has nevertheless made a number of statements over the years, suggesting that more linear HD channels are on the way.[54][59][60]

In 2007, BSkyB and Virgin Media became involved in a dispute over the carriage of Sky channels on cable TV. The failure to renew the existing carriage agreements negotiated with NTL and Telewest resulted in Virgin removing the basic channels from the network on 1 March 2007. Virgin claimed that Sky had substantially increased the asking price for the channels, a claim which Sky denied, on the basis that their new deal offered "substantially more value" by including HD channels and Video On Demand content which was not previously carried by cable.[61]

In response, Sky ran a number of TV, radio and print advertisements claiming that Virgin media 'doubted the value' of the channels concerned, at first urging Virgin customers to call their cable operator to show their support for Sky, but later urging Virgin customers to migrate to Sky to continue receiving the channels. The broadcasting regulator Ofcom subsequently found these commercials in breach of their code.[62]

The availability (at an extra charge) of Sky's premium sport and movie services was not affected by the dispute, and Sky Sports 3 was offered as a replacement to Sky 1 on many Virgin Media packages. This impasse continued for twenty-one months, with both companies initiating High Court proceedings.[63] Amongst Virgin's claims to the court[64] (denied by Sky) were that Sky had unfairly reduced the amount which it paid to VMTV for the carriage of Virgin's own channels on satellite.[65]

Eventually, on 4 November 2008 it was announced that an agreement had been struck for Sky's basic channels – including Sky1, Sky2, Sky3, Sky News, Sky Sports News, Sky Arts 1, Sky Arts 2, Sky Real Lives and Sky Real Lives 2 to return to Virgin Media from 13 November 2008 until 12 June 2011. In exchange, Sky would be provided continued carriage of Virgin Media Television's channels – Living, Livingit, Bravo, Bravo +1, Trouble, Challenge and Virgin1 for the same period.[66]

The agreements include fixed annual carriage fees of £30m for the channels with both channel suppliers able to secure additional capped payments if their channels meet certain performance-related targets. Currently there is no indication as to whether the new deal includes the additional Video On Demand and High Definition content which had previously been offered by Sky. As part of the agreements, both Sky and Virgin Media agreed to terminate all High Court proceedings against each other relating to the carriage of their respective basic channels.[67]

On 4 June 2010, BSkyB and Virgin Media announced that they had reached agreement for the acquisition by Sky of Virgin Media Television.[68][69]

Virgin1 was also a part of the deal but was rebranded as Channel One on 3 September 2010, as the Virgin name was not licensed to Sky.[70][71] The new carriage deals are understood to be for up to nine years.[72]

On 29 June 2010, The Competition Authority in Ireland cleared the proposed transaction.[73]

On 20 July 2010, The Office of Fair Trading announced that they would review BSkyB's acquisition of the Virgin Media Television business to judge whether it posed any competition concerns in the UK.[74] The OFT planned to investigate the deal to see whether it could constitute a qualifying merger under the Enterprise Act 2002. The watchdog invited interested parties from the industry to comment on the sale, including its potential impact on the pay-TV market. On 14 September 2010, the OFT decided not to refer BSkyB's takeover of Virgin Media's TV channels to the Competition Commission.[75]

2010s[edit]

BSkyB's direct-to-home satellite service became available in 10 million homes in 2010, Europe's first pay-TV platform in to achieve that milestone. Confirming it had reached its target, the broadcaster said its reach into 36% of households in the UK and Ireland represented an audience of more than 25m people. The target was first announced in August 2004, since then an additional 2.4m lion customers had subscribed to Sky's direct-to-home service. Media commentators had debated whether the figure could be reached as the growth in subscriber numbers elsewhere in Europe flattened.[76]

BSkyB announced that it was moving some channels further up the listings of its electronic programming guide. It was, reported Broadband TV News, the biggest reshuffle in EPG positions for over a decade, with MTV, Comedy Central, Universal, Syfy, News Corporation's FX, and 40 HD channels moving to more prominent places.[77]

In early 2012, Sky released an update to its Sky Anytime service. This update offers customers the chance to buy and rent films from the Sky Store. In June 2012, Sky launched a new EPG for Sky+ HD boxes. The update boasts a new modernised look and improved functionality.

On 13 July 2012, News Corporation dropped its bid for 100% of BSkyB in the light of the News of the World phone hacking scandal.[78]

In September 2012, United Kingdom broadcasting regulator Ofcom ruled that BSkyB could stay on air — but it criticised former chairman Murdoch's handling of the News International phone hacking scandal.[79] ‘As a company, we are committed to high standards of governance and we take our regulatory obligations extremely seriously,’ BSkyB replied in a media release.[80]

On 26 September 2012, BSkyB relaunched its "Anytime+" on-demand-via-broadband service as "On Demand" as the BBC’s iPlayer joined the line-up of channels offering catch-up TV on the company’s Sky+HD box – linked to a router, the signal from which was recorded before viewing. The BBC was making the preceding week’s programmes available alongside ITV, Channel 4’s 4oD, Channel 5 and the partly BBC Worldwide-owned UKTV, as well as BSkyB’s own channels.[81]

London’s right-of-centre Daily Mail reported that the UK government’s benefits agency was checking claimants’ ‘Sky TV bills to establish if a woman in receipt of benefits as a single mother is wrongly claiming to be living alone’ – as, it claimed, subscription to sports channels would betray a man's presence in the household.[82] And, in December, the UK’s parliament heard a claim that a subscription to BSkyB was ‘often damaging’, along with alcohol, tobacco and gambling. Conservative MP Alec Shelbrooke was proposing the payments of benefits and tax credits on a "Welfare Cash Card", in the style of the Supplemental Nutrition Assistance Program, that could be used to buy only "essentials".[83]

Competition[edit]

On 12 July 2011, former Prime Minister, Gordon Brown claimed that BSkyB's majority owner - News Corporation attempted to affect government policy with regards to the BBC in pursuit of its own commercial interests.[84] He went further, in a speech in Parliament on 13 July 2011, stating:

"Mr James Murdoch, which included his cold assertion that profit not standards was what mattered in the media, underpinned an ever more aggressive News International and BSkyB agenda under his and Mrs Brooks’ leadership that was brutal in its simplicity. Their aim was to cut the BBC licence fee, to force BBC online to charge for its content, for the BBC to sell off its commercial activities, to open up more national sporting events to bids from BSkyB and move them away from the BBC, to open up the cable and satellite infrastructure market, and to reduce the power of their regulator, Ofcom. I rejected those policies." [85]

On 13 July 2011, MP Chris Bryant stated to the House of Commons, in the Parliamentary Debate on the Rupert Murdoch and News Corporation Bid for BSkyB that the company was anti-competitive:

"The company has lots of technological innovation that only a robust entrepreneur could to bring to British society, but it has also often been profoundly anti-competitive. I believe that the bundling of channels so as to increase the profit and make it impossible for others to participate in the market is anti-competitive. I believe that the way in which the application programming interface—the operating system—has been used has been anti-competitive and that Sky has deliberately set about selling set-top boxes elsewhere, outside areas where they have proper rights. If one visits a flat in Spain where a British person lives, one finds that they mysteriously manage to have a Sky box there even though it is registered to a house in the United Kingdom."[86]

Corporate[edit]

Management[edit]

The first CEO of BSkyB was Sam Chisholm, who was CEO of Sky TV before the merger. Chisholm served in this position until 1997. He was followed by Mark Booth who was credited with leading the company through the introduction of Sky. Tony Ball was appointed in 1999 and completed the company's analogue to digital conversion. He is also credited with returning the company to profit and bringing subscriber numbers to new heights. In 2003, Ball announced his resignation and James Murdoch, son of Rupert Murdoch was announced as his successor. This appointment caused allegations of nepotism from shareholders.[87]

On 7 December 2007, it was announced that Rupert Murdoch would be stepping down as BSkyB's non-executive chairman and would be replaced by his son, James. In turn, James stepped down as CEO of BSkyB, to be replaced by Jeremy Darroch.[88]

Attempted takeover by News Corp.[edit]

In June 2010, News Corporation made a bid for complete ownership of BSkyB. However, following the News International phone hacking scandal, critics and politicians began to question the appropriateness of the proposed takeover. The resulting reaction forced News Corp. to withdraw its bid for the company in July 2011.[89]

Subsidiaries[edit]

British Sky Broadcasting Ltd
The original Sky Television plc, now a holding company.
Sky Subscriber Services Ltd
Operating company for the Sky pay-television service.
Sky Broadband Ltd
Operating company for Sky's broadband and telephony services.
Sports Internet Group Ltd
Sports content and online betting services.
British Interactive Broadcasting Holdings Ltd
Interactive television services, formerly an alliance of BSkyB, BT Group, HSBC and Matsushita.
Mykindaplace.com (defunct)
Being both an agency and a media owner, run many successful sites.
Aura Sports Ltd
Media Sales Agency, sells advertising on the majority of premiership football club websites, as well as other major sports.
Aura Play Ltd
Another Media Sales Agency, sells advertising across a number of websites in the music and entertainment sector.
Sky Ireland
Operating company for Sky pay-television service in Ireland.
Acetrax
A video on demand movie rental service.[90]
The Cloud
Wi-Fi provider acquired by BSkyB.[91]

Ventures[edit]

A+E Networks UK (50%) – with A+E Networks. Operates History (UK), Bio. (UK) and Crime & Investigation Network (UK) channels.
Attheraces Holdings Limited (48.5%)[92] – with Arena Leisure. Operates At the Races.
Australian News Channel Pty Limited (33.3%)[92] – with Seven Network and Nine Entertainment Co.. Operates Sky News Australia.
Nickelodeon UK Ltd (40%)[92] – with Viacom International Media Networks Europe, part of Viacom. Operates Nickelodeon and associated channels.
Zeebox (10%).[93]

Partnerships[edit]

Comedy Central (UK and Ireland) (25%)[92] – with Paramount British Pictures, part of Viacom
DTV Services Ltd (20%) – with Arqiva, BBC, Channel 4 and ITV plc. Manages and markets the Freeview brand.[94]
NGC Network International LLC and NGC Network Latin America LLC (21%)[92] – with National Geographic.

Stake in ITV[edit]

ITV plc has been the subject of a flurry of rumored take-over and merger bids since it was formed. For example, on 9 November 2006, NTL announced that it had approached ITV plc about a proposed merger.[95][96] The merger was effectively blocked by BSkyB on 17 November 2006 when it controversially bought a 17.9% stake in ITV plc for £940 million,[97] a move that attracted anger from NTL shareholder Richard Branson[98] and an investigation from media and telecoms regulator Ofcom.[99] On 6 December 2006, NTL announced that it had complained to the Office of Fair Trading about BSkyB's move. NTL stated that it had withdrawn its attempt to buy ITV plc, citing that it did not believe that there was any possibility to make a deal on favourable terms.[100]

Finance[edit]

Financial results have been as follows:[1]

Turnover and profit or loss, by fiscal year
Year endedTurnover (£m)Profit/(loss)
before tax (£m)
Net profit/
(loss)(£m)
30 June 20126,7911,189906
30 June 20116,5971,014810
30 June 20105,9121,173878
30 June 20095,359456259
30 June 20084,95260(127)
30 June 20074,551815499
30 June 20064,148798551
30 June 20054,048631425
30 June 20043,656480322
30 June 20033,186128190
30 June 20022,776(1,276)(1,383)
30 June 20012,306(515)(539)
30 June 20001,847(263)(272)
30 June 19991,545(389)(285)
30 June 19981,434271249
30 June 19971,270314288
30 June 19961,008257
30 June 1995778155
30 June 199455093
30 June 1993380(76)
30 June 1992233(188)
30 June 199193(759)

Criticism and controversies[edit]

Services[edit]

Digital terrestrial television[edit]

BSkyB initially faced competition from the ONdigital digital terrestrial television service (later renamed ITV Digital). ITV Digital failed for numerous reasons, including, but not limited to numerous administrative and technical failures, nervous investors after a large down-turn in the advertising market and the dot com crash, and BSkyB's aggressive marketing and domination of premium sporting rights. While Sky had been excluded from being a part of the ONdigital consortium, thereby making them a competitor by default, Sky was able to join ITV Digital's free-to-air replacement, Freeview, in which it holds an equal stake with the BBC, ITV, Channel 4 and National Grid Wireless. Prior to October 2005, three BSkyB channels were available on this platform: Sky News, Sky Three, and Sky Sports News. Initially BSkyB provided Sky Travel to the service. However, this was replaced by Sky Three on 31 October 2005, which was itself later rebranded as 'Pick TV' in 2010. On 8 February 2007, Sky announced its intention to replace its three free-to-air digital terrestrial channels with four subscription channels. It was proposed that these channels would offer a range of content from the Sky portfolio including sport (including English Premiership Football), films, entertainment and news.[101] The announcement came a day after Setanta Sports confirmed that it would launch in March as a subscription service on the digital terrestrial platform, and on the same day that NTL's services re-branded as Virgin Media. However, industry sources believe Sky will be forced to shelve plans to withdraw its channels from Freeview and replace them with subscription channels, due to possible lost advertising revenue.[102]

Video on demand[edit]

Sky is facing increased competition from telecommunications providers delivering pay television services over existing telephone lines using ADSL. Such providers are potentially able to offer "triple-play" or "quad-play" packages combining land-line telephone, broadband Internet, mobile telephone and pay television services. To compete with these providers, in October 2005, BSkyB bought the broadband Internet Service Provider Easynet for £211 million. This acquisition allowed BSkyB to start offering a Sky-branded broadband service as well as a "triple play" package combining satellite television, land-line telephone and Broadband service. Sky also offers some streaming live TV channels to a computer using Microsoft's Silverlight.[103]

Game consoles[edit]

On 29 May 2009, it was confirmed that Sky Go would be made available via Microsoft's Xbox 360 games console.[104] Although Sky Go is not available on the PlayStation 3, in November 2011 Sony Computer Entertainment (株式会社ソニー·コンピュータエンタテインメント) struck a deal with Sky to bring some of its shows to the PlayStation Store Video Store. Users are able buy individual TV episodes in SD or HD.[105]

Broadband[edit]

On 1 March 2013, it was announced that BSkyB would buy O2's and Be's broadband services from Telefónica for £180 million up front plus another £20 million once customers have been transferred. Telefónica said the deal would allow it to concentrate on providing better mobile services, including rolling out 4G.[106]

In February 2013 BSkyB launched it's broadband and telephone product in the Republic of Ireland, and have made significant headway into the Irish market as one of the few providers offering 'triple play' (Phone, broadband and digital TV)to the public. As BSkyB's Irish offering of broadband and phone is made via the existing telephone network(LLU), it is widely available. In Ireland, BSkyB operates under the identity of Sky Ireland with its headquarters in Dublin.

Technical information[edit]

Sky's standard definition broadcasts are in DVB-compliant MPEG-2, with the Sky Movies and Sky Box Office channels including optional Dolby Digital soundtracks for recent films, although these are only accessible with a Sky+ box. Sky+ HD material is broadcast using MPEG-4 and most of the HD material uses the DVB-S2 standard. Interactive services and 7-day EPG use the proprietary OpenTV system, with set-top boxes including modems for a return path. Sky News, amongst other channels, provides a pseudo-video on demand interactive service by broadcasting looping video streams.

Provided a universal Ku band LNB (9.75/10.600 GHz) is fitted at the end of the dish and pointed at the correct satellite constellation, most digital receivers will receive the free to air channels. Some broadcasts are free-to-air and unencrypted, some are encrypted but do not require a monthly subscription (known as free-to-view), some are encrypted and require a monthly subscription, and some are pay-per-view services. To view the encrypted content a VideoGuard UK equipped receiver (all of which are dedicated to the Sky service, and cannot be used to decrypt other services) needs to be used. Unofficial CAMs are now available to view the service, although use of them breaks the user's contract with Sky, invalidates the user's rights to use the card, and may be against the law.

BSkyB has no veto over the presence of channels on its EPG, with open access being an enforced part of their operating licence from Ofcom. Any channel which can get carriage on a suitable beam of a satellite at 28° East is entitled to access to Sky's EPG for a fee, ranging from £15-100,000. Third-party channels which opt for encryption receive discounts ranging from reduced price to free EPG entries, free carriage on a Sky leased transponder, or actual payment for being carried. However, even in this case, Sky does not carry any control over the channel's content or carriage issues such as picture quality. Recent years have seen the launch of numerous low-budget channels, including foreign and shopping channels, often with very poor technical quality.

Sky recently stopped taking channel launch applications for its Electronic Programme Guide (EPG)[citation needed]. Ofcom has said that this will give existing channels an unfair advantage and may force Sky to replace older set-top boxes for customers with the newer ones.

Due to either limited regional availability of certain channels, or conditions relating to their must-carry status, Sky operate four regional variations of their EPG for domestic customers. The four different EPGs transmitted are: Republic of Ireland, Northern Ireland, Wales and England/Scotland. The Northern Ireland EPG has the most listed channels, with the Republic of Ireland having the least, the difference is major as the ITV channels, Five and BBC Radio are missing. Much of the missing content for Irish viewers is available through 'Other Channels' but Sky+ viewers cannot record from 'Other Channels'. These missing channels are a bone of contention for Irish viewers, who are often forced to seek out grey market UK Sky cards if they want the missing channels. Customers in Ireland pay 20% more and get an inferior service,[107][unreliable source?] although Irish customers do not have to pay the UK TV licence fee. Each viewing card or smartcard provided by Sky is programmed with the customer's postcode, so when inserted into the user's set-top box it selects which EPG is used, as well as determining which regional variation is allotted to the BBC One, BBC Two and ITV channels for users of the England/Scotland EPG. All regional variations of BBC One and BBC Two are available to all UK viewers on channels 971-992.

Content[edit]

High Definition[edit]

Sky launched its HDTV service, Sky+ HD, on 22 May 2006. Prior to its launch, Sky claimed that 40,000 people had registered to receive the HD service. In the week before the launch, rumours started to surface that Sky was having supply issues with its set top box (STB) from manufacturer Thomson. On Thursday 18 May 2006, and continuing through the weekend before launch, people were reporting that Sky had either cancelled or rescheduled its installation. Finally, the BBC reported that 17,000 customers had yet to receive the service due to failed deliveries.[108] On 31 March 2012, Sky announced that the total number of homes with Sky+HD currently stands at 4,222,000.[109]

3D[edit]

Sky began to broadcast programmes in 3D in April 2010. This included new 3D channels, including a Sky Sports 3D and Sky Movies 3D. Sky previously experimented with 3D broadcasting by broadcasting an Arsenal vs Manchester United football game live in 3D in nine pubs situated throughout the United Kingdom and Ireland.[110]

Restrictions[edit]

Sky subscribers in Ireland have a different choice of channels compared to the UK. The standard Irish channels RTÉ One, RTÉ Two, TV3, TG4 and 3e are available to all Irish subscribers. Irish channels are also available on satellite using Saorsat.[111] Free to air channels like the ITV and the Channel 5 family of channels, can only be tuned via the Other Channels section.[112]

Products[edit]

Sky utilizes the VideoGuard pay-TV scrambling system owned by NDS, a Permira/News Corporation company. There are tight controls over use of VideoGuard decoders; they are not available as stand-alone DVB CAMs (Conditional Access Modules). BSkyB has design authority over all digital satellite receivers capable of receiving their service. The receivers, though designed and built by different manufacturers, must conform to the same user interface look-and-feel as all the others. This extends to the Personal video recorder (PVR) offering (branded Sky+). BSkyB initially charged additional subscription fees for using a Sky+ PVR with their service; waiving the charge for subscribers whose package included two or more premium channels. This changed as from 1 July 2007, and now customers that have Sky+ and subscribe to any Sky subscription package get Sky+ included at no extra charge. Customers that don't subscribe to Sky's channels can still pay a monthly fee to enable Sky+ functions. In January 2010 Sky discontinued the Sky+ Box, limited the standard Sky Box to Multiroom upgrade only and started to issue the Sky+HD Box as standard, thus giving all new subscribers the functions of Sky+. In February 2011 Sky discontinued the non-HD variant of its Multiroom box, offering a smaller version of the SkyHD box without Sky+ functionality.[113] In September 2007, Sky launched a new TV advertising campaign targeting Sky+ at women. As of 31 March 2008, Sky have 3,393,000 Sky+ users.[114]

See also[edit]

References[edit]

  1. ^ a b c d "Summary financial statement 2012". Retrieved 10 October 2012. 
  2. ^ a b "Key facts and figures". British Sky Broadcasting. 30 June 2012. 
  3. ^ "News Corp. slows BSkyB bid". Ottawa Citizen. 14 October 2010. 
  4. ^ "FTSE All-Share Index Ranking". stockchallenge.co.uk. Retrieved 26 December 2011. 
  5. ^ "Phone Scandal Poses Defining Test for a Murdoch Son". The New York Times. 8 July 2011. Archived from the original on 9 July 2011. Retrieved 10 July 2011. 
  6. ^ Sky and BSB in merger deal. The Times, Saturday, 3 November 1990
  7. ^ a b Sky TV's launch: 'a wing and a prayer' , media editor Maggie Brown, Guardian Organgrinder blog, 5 February 2009 Retrieved 24 December 2012.
  8. ^ Fair trading office to study merger of Sky and BSB. Melinda Wittstock, Media Correspondent. The Times, Tuesday, 6 November 1990
  9. ^ Merger of BSB and Sky cleared. Melinda Wittstock, Media Correspondent. The Times, Wednesday, 19 December 1990
  10. ^ IBA to rule this week on satellite merger. Melinda Wittstock, Media Correspondent. The Times, Monday, 5 November 1990
  11. ^ Bsb broke contract in merger with Sky, MPs told. Peter Mulligan Parliamentary Reporter. The Times, Tuesday, 13 November 1990
  12. ^ IBA to pull the plug on BSB contract. Georgina Henry Media Editor. The Guardian; 17 Nov 1990
  13. ^ Shops to withdraw squarials as three BSB 0ieciitiyes go. Melinda Wittstock, Media Correspondent. The Times, Thursday, 8 November 1990;
  14. ^ Eurosport to close down over weekend. The Times, Saturday, 4 May 1991
  15. ^ The Canal Digital Story
  16. ^ Fall for Granada. The Times, Wednesday, 12 December 1990
  17. ^ Sky TV 'in sight of breaking even'. Graham Searjeant, Financial Editor. The Times, Thursday, 19 September 1991
  18. ^ BSkyB achieves operating profit ahead of forecasts. Melinda Wittstock, Media Correspondent. The Times, Tuesday, 10 March 1992
  19. ^ ITV's monopoly threatened by Premier League.Peter Ball. The Times, Tuesday, 1 October 1991
  20. ^ Premier League unity is tested by offer of £34m. Peter Ball. The Times, Saturday, 18 April 1992
  21. ^ BSkyB and BBC bid offers huge rewards. Peter Ball.The Times, Monday 18 May 1992
  22. ^ Premier League kicks off with £304m TV deal. Peter Ball. The Times, Tuesday, 19 May 1992
  23. ^ Douglas, Torin (12 March 1999). "Murdoch's rise to the top". BBC News. Retrieved 5 March 2007. 
  24. ^ ITV challenges football deal in High Court. Lin Jenkins. The Times, Saturday, 23 May 1992;
  25. ^ ITV fails to halt football deal. Lin Jenkins. The Times, Wednesday, 27 May 1992
  26. ^ http://www.guardian.co.uk/media/2000/may/08/bskyb.broadcasting 'Time to play hardball' by David Teather and Vivek Chaudhary investigate Monday 8 May 2000
  27. ^ BSkyB leaps on soccer result By George Trefgarne, Financial Correspondent 15 Jun 2000
  28. ^ "Setanta joins Premiership action". BBC News. 5 May 2006. Retrieved 5 March 2007. 
  29. ^ "Sky Television - Promos". TV Ark. Retrieved 2008-10-09. 
  30. ^ "British Sky Broadcasting Group plc". Funding Universe. Retrieved 2007-02-10. 
  31. ^ Wathan, Chris. "How the Sky analogue service was run down in favour of digital....". Analoguesat. Retrieved 2007-02-10. 
  32. ^ Dawtrey, Adam (1 September 1993). "Sat trio in U.K. debut". Variety. Retrieved 2008-06-14. 
  33. ^ "Sky Television - Advertising". TV Ark. Retrieved 2010-06-28. 
  34. ^ "GOOD UPTAKE FOR SKY MULTI-CHANNELS PACKAGE Friday 5 November 1993" http://www.telecompaper.com/news/good-uptake-for-sky-multichannels-package--10352
  35. ^ Triumph of soap over experience. Reevell, Philip;Henry, Georgina. The Guardian; 25 Oct 1993;
  36. ^ BSkyB seeks to go into orbit with £5bn flotation. Buckingham, Lisa. The Guardian; 7 Oct 1994;
  37. ^ BSkyB's float has £50m price tag. Buckingham, Lisa, The Guardian; 26 Nov 1994
  38. ^ £5m a week operating profits at BSkyB. Martin Waller, Deputy City Editor. The Times, Wednesday, 8 February 1995
  39. ^ BSkyB trio share £3.8m bonuses. Cowe, Roger The Guardian; 15 Nov 1994
  40. ^ New BSkyB centre to give Fife 1,000 jobs. Gillian Bowditch, Scotland Correspondent. The Times, Thursday, 6 October 1994;
  41. ^ BSkyB soars to £155m as Pearson seeks stake sale. Alexandra Frean, Media Correspondent. The Times, Friday, 18 August 1995
  42. ^ Murdoch row led BSkyB chief to quit. Emily Bell, Media Business Editor. The Observer (1901-2003); 22 Jun 1997
  43. ^ Murdoch row splits BSkyB. Brown, Maggie. The Guardian; 7 Jul 1997
  44. ^ ITV big two lead digital revolution. Eric Reguly and Carol Midgley. The Times, Wednesday, 25 June 1997
  45. ^ Sky UK on Eutelsat 28A & Astra 1N/2A/2B at 28.2°E - LyngSat
  46. ^ British Sky Broadcasting Group plc Annual Report 2000 http://media.corporate-ir.net/media_files/irol/10/104016/reports/ar00.pdf
  47. ^ Believe in Better sky.com
  48. ^ Friday, 14 February 2003, Sky and MTV in cash row http://news.bbc.co.uk/1/hi/entertainment/tv_and_radio/2763959.stm
  49. ^ Is channel growth music to the ears? | Archive. Marketing Week (2003-03-20). Retrieved on 2013-12-09.
  50. ^ BSkyB hands running of music channels to chart channels | Archive. Marketing Week (2004-09-16). Retrieved on 2013-12-09.
  51. ^ FACT BOOK: 2005 http://corporate.sky.com/documents/pdf/publications/fact_book_2005.pdf
  52. ^ Gibson, Owen (20 June 2005). "Sky Arts,Media,Television industry (Media),UK news". The Guardian (London). 
  53. ^ "Freeview 'overtakes Sky Digital'". BBC News. 19 April 2007. 
  54. ^ a b 15 December 2008, 12:43 GMT (15 December 2008). "Multiple HD channels to launch on Virgin". Digital Spy. UK. Retrieved 18 April 2011. 
  55. ^ 8 October 2007, 10:04 BST (8 October 2007). "Virgin to show Channel 4 content in HD". Digital Spy. UK. Archived from the original on 1 May 2011. Retrieved 18 April 2011. 
  56. ^ "Virgin Media in HD content deal with Channel 4". Cableforum.co.uk. Archived from the original on 15 May 2011. Retrieved 18 April 2011. 
  57. ^ 16 July 2008, 17:04 BST (16 July 2008). "No more Virgin HD despite Sky launches". Digital Spy. UK. Archived from the original on 1 May 2011. Retrieved 18 April 2011. 
  58. ^ 24 April 2008, 17:04 BST (24 April 2008). "Virgin – we only need one HD channel". Digital Spy. UK. Archived from the original on 1 May 2011. Retrieved 18 April 2011. 
  59. ^ 12 December 2008, 16:41 GMT (12 December 2008). "Virgin to add linear HD channels". Digital Spy. UK. Archived from the original on 1 May 2011. Retrieved 18 April 2011. 
  60. ^ 11 March 2009, 10:33 GMT (11 March 2009). "Virgin Media working on HD". Digital Spy. UK. Archived from the original on 1 May 2011. Retrieved 18 April 2011. 
  61. ^ 27 February 2007, 21:25 GMT (27 February 2007). "Sky statement on Virgin dispute". Digital Spy. UK. Archived from the original on 1 May 2011. Retrieved 18 April 2011. 
  62. ^ 27 October 2008, 15:12 GMT (27 October 2008). "Sky breached code over Virgin promotions". Digital Spy. UK. Archived from the original on 1 May 2011. Retrieved 18 April 2011. 
  63. ^ "BBC News". BBC News. 12 April 2007. Archived from the original on 12 May 2011. Retrieved 18 April 2011. 
  64. ^ Rapture TV[dead link]
  65. ^ Rapture TV[dead link]
  66. ^ "BSkyB and Virgin Media Sign New Channel Carriage Agreements". skyuser.co.uk. 1 March 2007. Archived from the original on 7 December 2008. Retrieved 4 November 2008. 
  67. ^ "Virgin pays Sky £30m for basic channels". Digital Spy (UK). 1 March 2007. Archived from the original on 10 December 2008. Retrieved 6 November 2008. 
  68. ^ "BskyB and Virgin Media Reach Agreements on Sale of VMtv and Channel Distribution". BSkyB. 4 June 2010. Archived from the original on 8 June 2010. Retrieved 4 June 2010. 
  69. ^ "BskyB and Virgin Media Reach Agreements on Sale of VMtv and Channel Distribution". Virgin Media. 4 June 2010. Retrieved 4 June 2010. 
  70. ^ "Virgin secures new Sky carriage deal after VMtv sale". Broadband TV News. 4 June 2010. 
  71. ^ Sweney, Mark (5 August 2010). "BSkyB rebrands Virgin1 as Channel One". The Guardian (UK). 
  72. ^ Deans, Jason (4 June 2010). "BSkyB buys Virgin Media TV channels for £160m". The Guardian (UK). 
  73. ^ "Competition Authority clears the acquisition by British Sky Broadcasting Limited of Virgin Media Television". The Competition Authority. 29 June 2010. 
  74. ^ "OFT to review Sky's VMtv deal". Digital Spy. 20 July 2010. 
  75. ^ "OFT okays Sky's Virgin Media TV deal". C21Media. 14 September 2010. 
  76. ^ Clover, Julian (8 November 2010). "Sky reaches 10 million homes". Broadbandtvnews.com. Archived from the original on 30 April 2011. Retrieved 18 April 2011. 
  77. ^ "Why Sky EPG Changes Won’t Shake Viewing Habits". Tvgenius.net. 21 January 2011. Archived from the original on 29 April 2011. Retrieved 18 April 2011. 
  78. ^ Chandrasekhar, Indu; Wardrop, Murray; Trotman, Andy (13 July 2011). "News of the World phone hacking scandal: timeline". London: Telegraph. Archived from the original on 14 July 2011. Retrieved 14 July 2011. 
  79. ^ Sky ruled fit for broadcast licence, but James Murdoch comes in for criticism, Lisa O'Carroll and Lizzy Davies, Guardian, 20 September 2012.Retrieved: 24 December 2012.
  80. ^ , Sky response to Ofcom statement , Sky press release, 20 September 2012.Retrieved: 24 December 2012.
  81. ^ Sky+ guide launches catch-up TV section - iPlayer, ITV Player, more, Andrew Laughlin, Digital Spy, 26 September 2012.Retrieved: 24 December 2012.
  82. ^ Are we finally winning the battle against benefit cheats? Convictions soar 40% in two years after fraud investigators are given access to Sky TV bills, Matt Chorley, Mail Online, 17 October 2012.Retrieved: 24 December 2012.
  83. ^ No beer on benefits: Tory MP wants those on benefits banned from buying "unnecessary items”, Jason Beattie, Daily Mirror, London, 18 December 2012.Retrieved: 24 December 2012.
  84. ^ "Brown accuses News International of using 'known criminals,'", BBC News, Tuesday 12 July 2011
  85. ^ "Opposition Day - Rupert Murdoch and News Corporation Bid for BSkyB," Hansard: 13 July 2011 - Column 400
  86. ^ "Hansard, House of Commons Debates 13 July 2011:Rupert Murdoch and News Corporation Bid for BSkyB (Column 416-417)". Parliament.uk. 13 July 2011. Retrieved 14 July 2011. 
  87. ^ Bell, Emily (5 November 2003). "Rupert and the joys of nepotism". The Guardian (London). Retrieved 6 March 2007. 
  88. ^ "BSkyB – Investor Relations – Press Release". Phx.corporate-ir.net. 7 December 2007. Retrieved 18 April 2011. 
  89. ^ "News Corp withdraws bid for BSkyB". BBC. 13 July 2011. Retrieved 13 July 2011. 
  90. ^ "Sky acquires Acetrax as it prepares for NOW TV launch". Digital Spy. 3 May 2012. Retrieved 23 January 2013. 
  91. ^ "BSkyB reels in Wi-Fi network operator The Cloud". The Register. 2011-01-27. Retrieved 2013-06-26. 
  92. ^ a b c d e "Group investments" (PDF). Annual Report 2009. British Sky Broadcasting. 2010. p. 109. Retrieved 20 March 2010. 
  93. ^ "Sky enters strategic partnership with zeebox". BSkyB. 9 January 2012. Retrieved 23 January 2013. 
  94. ^ "About us". www.freeview.co.uk. Freeview. Archived from the original on 5 April 2010. Retrieved 20 March 2010. "Freeview is managed by DTV Services Ltd, a company owned and run by its five shareholders — BBC, BSkyB, Channel 4, ITV and Arqiva." 
  95. ^ "Ntl Incorporated Discussions with ITV plc" (Press release). NTL. 9 November 2006. Archived from the original on 13 November 2006. Retrieved 6 December 2006. 
  96. ^ "ITV and NTL 'in merger talks'" (Press release). ITV plc. 9 November 2006. Archived from the original on 30 November 2006. Retrieved 6 December 2006. 
  97. ^ Welsh, James (17 November 2006). "Sky buys 17.9% of ITV". Digital Spy. Retrieved 6 December 2006. 
  98. ^ Wilkes, Neil (20 November 2006). "Sky/ITV: Branson statement in full". Digital Spy. Retrieved 6 December 2006. 
  99. ^ Welsh, James (21 November 2006). "Ofcom examines impact of Sky's ITV stake". Digital Spy. Archived from the original on 27 November 2006. Retrieved 6 December 2006. 
  100. ^ Oatts, Joanne (6 December 2006). "NTL complains about Sky as it drops plans for ITV Ofcom". Digital Spy. Retrieved 6 December 2006. 
  101. ^ Oatts, Joanne (8 February 2007). "Sky to launch new DTT service". Digital Spy. Archived from the original on 5 March 2007. Retrieved 5 March 2007. 
  102. ^ Quinn, Ian (5 March 2007). "Sky rethinks Freeview exit and football strategy". Brand Republic. Retrieved 5 March 2007. 
  103. ^ BSkyB buys Easynet for £211m The Guardian, 21 October 2005
  104. ^ "Sky Player comes to Xbox Live". CNET. 14 September 2007. Archived from the original on 30 May 2009. Retrieved 29 May 2009. 
  105. ^ "UK PSN Store Now Offers TV Episodes". TheSixthAxis. 24 November 2011. 
  106. ^ "BBC News - BSkyB buys O2 and BE broadband businesses from Telefonica". BBC Online. 1 March 2013. Retrieved 6 March 2013. 
  107. ^ Irish Sky customers pay up to 20% more than UK leovaradkar.ie[unreliable source?]
  108. ^ "Sky HDTV launch runs into trouble". BBC News. 22 May 2006. 
  109. ^ http://corporate.sky.com/about_sky/key_facts_and_figures.  Missing or empty |title= (help)
  110. ^ "Sky to Broadcast 3D Premier League Live Games This Weekend". TFTS. 28 January 2010. 
  111. ^ http://www.saorview.ie/about-saorview/saorsat/
  112. ^ Tuning guide for all uk fta channels, Posters on www.boards.ie, 14 September 2007, retrieved 29 June 2009 
  113. ^ "Supertelly from Sky". Digital TV Advice. 29 January 2010. Retrieved 24 February 2010. 
  114. ^ "BSkyB's new Sky+ advert claims to show What Women Think". Tech Digest. 14 September 2007. Archived from the original on 18 October 2007. Retrieved 14 September 2007. 

External links[edit]