RDP Internacional

From Wikipedia, the free encyclopedia - View original article

RDP Internacional
RDP Internacional logo.svg
Broadcast areaInternational
(Europe, Africa, South America, North America)
OwnerRádio e Televisão de Portugal
WebsiteRDP Internacional
Jump to: navigation, search
RDP Internacional
RDP Internacional logo.svg
Broadcast areaInternational
(Europe, Africa, South America, North America)
OwnerRádio e Televisão de Portugal
WebsiteRDP Internacional

RDP Internacional - Rádio Portugal (abbreviated as RDPi), is an international radio broadcasting station of Rádio e Televisão de Portugal. It aims at overseas Portuguese communities in Europe, Africa, South America, North America, India/Middle East as well as East Timor.


RDPi is available worldwide via satellite and Internet, serving most Portuguese-speaking communities in Europe, Africa, North America (USA/ Canada), South America (Brazil), Venezuela and India/Middle East. In Díli (East Timor), RDPi broadcasts also on 105.3 FM, but some programmes are also relayed by Radio Timor Leste, together with local broadcasts.

RDP International ceased its world shortwave transmissions on 1 June 2011.

RTP main shortwave broadcasting centre, known as "CEOC - Centro Emissor de Onda Curta" (lit. SW transmitting centre) was located near Pegões, Portugal, has four 300 kW shortwave transmitters (1 TELEFUNKEN S 4005 and 3 THALES TSW 2300) and four 100kW transmitters as backup, which served 6 transmitting antennas. Broadcasts to Venezuela and India/Middle East used only 100 kW because of technical limitations: antennas cannot handle powers above 100 kW. Transmissions to Europe, America and Africa used 300 kW.

RDPi also used ProFunk GmbH centre in Sines, as part of an agreement made between the Portuguese State and Deutsche Welle; since January 2009, weekend broadcasts from Sines used Digital Radio Mondiale (DRM) targeting central Europe.

Although RDP had a radio channel dedicated to Portuguese-speaking Africa countries, RDP África, RDPi covered those countries on shortwave, even in areas not served by RDP África. Nonetheless, some African radios relay some programmes from RDPi, specially Portuguese football games.

Some programmes, in particular newscasts and football games broadcast on RDPi and RDP Antena 1 were also relayed on many Portuguese-speaking radios around the world, like Radio Alfa -98.6 FM Paris(France) and WJFD (Radio Globo) - 97.3 FM Massachusetts (USA).


Estimated total direct programme hours per week of some external radio broadcasters for 1996
United States VOA, RFE/RL & Radio Martí4971,4951,9071,9012,6111,821
China China Radio International666871,2671,3501,5151,620
United Kingdom BBC World Service6435897237197961,036
Russia Radio Moscow / Voice of Russia[1][3]5331,0151,9082,0941,876726
Germany Deutsche Welle0315779804848655
Egypt Radio Cairo (ERTU)0301540546605604
Iran IRIB World Service / Voice of the Islamic Republic of Iran1224155175400575
India All India Radio116157271389456500
Japan NHK World Radio Japan0203259259343468
France Radio France Internationale198326200125379459
Netherlands Radio Netherlands Worldwide[1]127178335289323392
Israel Israel Radio International[1]091158210253365
Turkey Voice of Turkey407788199322364
North Korea Radio Pyongyang / Voice of Korea0159330597534364
Bulgaria Radio Bulgaria[1]30117164236320338
Australia Radio Australia181257350333330307
Albania Radio Tirana (RTSH)2663487560451303
Romania Radio Romania International30159185198199298
Spain Radio Exterior de España68202251239403270
Portugal RDP Internacional[1]46133295214203226
Cuba Radio Havana Cuba00320424352203
Italy Rai Italia Radio[1]170205165169181203
Canada Radio Canada International[1]858098134195175
Poland Radio Polonia[1]131232334337292171
South Africa Radio RSA / Channel Africa063150183156159
Sweden Sveriges Radio International[1]28114140155167149
Hungary Magyar Rádió[1]76120105127102144
Czech Republic Radio Prague[4]119196202255131131
Nigeria Voice of Nigeria0062170120127
Federal Republic of Yugoslavia Radio Belgrade / International Radio of Serbia807076729668

Source: International Broadcast Audience Research, June 1996

The list includes about a quarter of the world's external broadcasters whose output is both publicly funded and worldwide. Among those excluded are Taiwan, Vietnam, South Korea and various international commercial and religious stations.


  1. Does not broadcast on shortwave as of 2014.
  2. 1996 figures as at June; all other years as at December.
  3. Before 1991, broadcasting for the former USSR.
  4. Before 1996, broadcasting for the former Czechoslovakia.

External links[edit]