Olympus scandal

From Wikipedia, the free encyclopedia - View original article

Olympus scandal
indoor shot of a bespectacled oriental man in a dark suit walking grimly with back to cameras; reporters and camera crew look on
Tsuyoshi Kikukawa, then-chairman of Olympus Corp. and former President and CEO,[1][2] arrives for his last press briefing
Key playersOlympus Corporation: Michael C. Woodford, Tsuyoshi Kikukawa, Hisashi Mori, Hideo Yamada;
Intermediaries: Hajime Sagawa, Akio Nakagawa, Nobumasa Yokoo
Auditors: KPMG, Ernst & Young
Suspicious acquisitionsITX (2003), Altis, Humalabo and News Chef (2005–2008), Gyrus Group (2008)
Missing assets¥376 billion yen ($4.9 billion)[3]
Corporate casualtiesMichael Woodford, Tsuyoshi Kikukawa, Hisashi Mori, Hideo Yamada
Official investigationsSerious Fraud Office, Federal Bureau of Investigation, Financial Services Agency, Tokyo Metropolitan Police, Securities and Exchange Surveillance Commission, Tokyo Stock Exchange
 
Jump to: navigation, search
Olympus scandal
indoor shot of a bespectacled oriental man in a dark suit walking grimly with back to cameras; reporters and camera crew look on
Tsuyoshi Kikukawa, then-chairman of Olympus Corp. and former President and CEO,[1][2] arrives for his last press briefing
Key playersOlympus Corporation: Michael C. Woodford, Tsuyoshi Kikukawa, Hisashi Mori, Hideo Yamada;
Intermediaries: Hajime Sagawa, Akio Nakagawa, Nobumasa Yokoo
Auditors: KPMG, Ernst & Young
Suspicious acquisitionsITX (2003), Altis, Humalabo and News Chef (2005–2008), Gyrus Group (2008)
Missing assets¥376 billion yen ($4.9 billion)[3]
Corporate casualtiesMichael Woodford, Tsuyoshi Kikukawa, Hisashi Mori, Hideo Yamada
Official investigationsSerious Fraud Office, Federal Bureau of Investigation, Financial Services Agency, Tokyo Metropolitan Police, Securities and Exchange Surveillance Commission, Tokyo Stock Exchange

The Olympus scandal was precipitated on 14 October 2011 when British-born Michael Woodford was suddenly ousted as chief executive of international optical equipment manufacturer, Olympus Corporation. He had been company president for six months, and two weeks prior had been promoted to CEO, when he exposed "one of the biggest and longest-running loss-hiding arrangements in Japanese corporate history", according to the Wall Street Journal.[4] Tsuyoshi Kikukawa, the board chairman, who had appointed Woodford to these positions, reassumed the title of CEO and president.[1][2] The incident raised concern about the endurance of tobashi schemes, and the strength of corporate governance in Japan.

Woodford alleged that his removal was related to several prior acquisitions he had been seeking answers to, particularly the US$2.2 billion deal in 2008 to acquire British medical equipment maker Gyrus Group. In the deal, US$687 million was paid to a middle-man as a fee – a sum which was equal to 31 percent of the purchase price, and which ranked as the highest ever M&A fee. The company initially responded, on 19 October, that "major differences had arisen between Mr. Woodford and other management regarding the direction and conduct of the company's business".

The facts concerning the apparently irregular payments exposed in an article in the Japanese financial magazine FACTA had come to Woodford's attention. Olympus acquisitions other than Gyrus were also mentioned in the press: the company acquired three other Japanese companies outside its core business, and recognised that the assets were worth US$721 million less than their acquisition value of twelve months earlier. Japanese press speculated on a connection to Yakuza (Japanese organised crime syndicates).[5][6] Olympus defended itself against allegations of impropriety, citing its Audit Board's view that "no dishonesty or illegality is found in the transaction itself, nor any breach of obligation to good management or any systematic errors by the directors recognised."

On 26 October, Tsuyoshi Kikukawa resigned his positions as chairman, president, and CEO; he was replaced by Shuichi Takayama. On 8 November 2011, the company admitted that the company's accounting practice was "inappropriate" and that money had been used to cover losses on investments dating to the 1990s. The company blamed the inappropriate accounting on former president Tsuyoshi Kikukawa, auditor Hideo Yamada and executive vice president Hisashi Mori.

Background[edit]

Olympus Corporation, a major Japanese manufacturer of optical equipment listed on the Tokyo Stock Exchange had, according to its accounts for the year ended 31 March 2011, consolidated net sales of ¥847,105 million (US$10,589 million) in the year, and total shareholders' equity of ¥262,462 million (US$3,281 million). The group employs close to 40,000 people around the world.[7] Its assets of ¥1,063,593 million (US$13,295 million) as at 31 March 2011 included ¥175,472 million (US$2,193.4 million) of goodwill, an intangible asset.[8] Under the leadership of Tsuyoshi Kikukawa, who became president in 2001, the company's revenues increased from ¥467 thousand million (billion) to ¥847 billion while the profits were a relatively constant ¥35 billion.[9]

white 3-storey building; in the foreground is a vertical blue banner with the Olympus logo
Building at Olympus head office in Tokyo

During the 1980s, many Japanese corporations relied on investments to bolster dwindling profits, particularly in its exports which had been eroded by a strong yen. Toshiro Shimoyama, Olympus president from 1984 to 1993, admitted to the Nikkei industrial daily newspaper in 1986: "When the main business is struggling, we need to earn through zaitech"[10] (meaning financial engineering). Olympus invested in financial derivatives and other risky investments to boost profits.[10] However, Shimoyama said he "does not remember" any attempt to conceal losses (tobashi) during his tenure as president: "As president it wasn't the case where all financial reports would come to me, so I have no memory. During that time Masatoshi Kishimoto was the treasurer ... I wouldn't have heard financial details."[11] Kishimoto, Olympus president from 1993 to 2001, in turn denied involvement in tobashi, and instead suggested possible implication of Hideo Yamada, whom he said he supervised poorly.[12]

In 1991 Olympus had to take losses of ¥2.1 billion on the value of its investments after the investment bonanza ended. In June 1998, Olympus was subject of market rumours that it had suffered sizeable trading losses on derivatives which caused its shares to plunge by 11 percent. The rumours were emphatically denied by Olympus, which subsequently announced record profits. In September 2011, Olympus announced that it had written off part of a ¥45 billion investment in emerging market bonds. The company further disclosed during its interim results in October 1999, that it had lost nearly ¥17 billion from interest rate and currency swaps. The company also reported that it had lost ¥2.9 billion in the Princeton Economics International Ponzi scheme.[10] According to Bloomberg, the annual report of Olympus Corporation for the year ended 31 March 2010 showed a ¥15.5 billion ($201 million) prior period adjustment for "loss related to the purchase of preference shares from [an unnamed] third party"; goodwill on its balance sheet also increased by ¥13.5 billion yen to account for the purchase.[13] BusinessWeek noted that ratio of a company's debt relative to its equity ranks Olympus among the top 2 percent most highly geared of Japan's largest companies,[14] while The Financial Times commented that its capital base – an equity ratio in 2011 of below 14 percent – is the weakest among its peer group. Olympus is the only Nikkei 225 constituent whose intangible assets – principally goodwill of around ¥168 billion – exceeds net assets (¥151 billion).[15]

External growth[edit]

Having spent some US$4 billion during this period under the stewardship of Kikukawa, the company's aggressive strategy of external growth was not without criticism.[9][16] According to an Olympus employee, the acquisitions process and funds movements were under the tight control of a small circle of executives in the 'Financial Affairs Group'.[17] Japanese business daily is quoted as saying more than a hundred businesses were acquired during Kikukawa's tenure, and that the majority were unlisted and loss-making. The investments were in diverse sectors such as pet care and DVD production, and often had little connection with the core Olympus business.[18] The most significant acquisition was the British medical equipment maker Gyrus Group, acquired in 2008 at a cost of $2 billion[19] – the equivalent of almost 5 times turnover and 27 times EBITDA.[14] In the same year, Olympus also paid out ¥73.5 billion ($965 million) when it acquired three "small venture firms" – Altis, Humalabo, and NewsChef.[19] By contrast, in 2009 Olympus sold the profitable diagnostics unit it had built up over 40 years to Beckman Coulter for $1 billion – approximately two times turnover – to free up capital.[14]

Woodford's presidency[edit]

On 1 April 2011 British-born Michael Woodford, an Olympus veteran of 30 years, was promoted to the post of president and chief operating officer. Woodford, previously executive managing director of Olympus Medical Systems Europa, replaced Tsuyoshi Kikukawa and became the first ever non-Japanese chairman of Olympus.[20] Six months later (on 1 October), Olympus elevated him to its chief executive officer.[21] At the time of Woodford's appointment, he was regarded as an unlikely choice. Reuters reports there were rumours that he only got the job because he would be "easy to control"; some Japanese observers saw Woodford, who speaks no Japanese, as the chairman Kikukawa's new pet. An article in FACTA underlined the sceptics' views, saying "The fact that the company picked a bottom-ranking foreign executive director with virtually no significant responsibilities from amongst a total pool of 25 potential candidates, including the vice-president who was responsible for medical instruments ... set tongues a-wagging."[22] Woodford's promotion was announced through a press statement without calling a news conference. The press release, which was full of praise for Woodford, mentioned his success in cutting costs and presented him as the "new global face of Olympus".[1] According to Woodford, Kikukawa had reminded him privately upon appointing him president: "I am the one who has the authority to hire and fire, and to decide remuneration for board members and the next tier down of management," thus signalling Woodford was "little more than his puppet".[16] Woodford recalls that there appeared to be "strange goings-on at the company" in 2008 – for example, the Gyrus acquisition ought to have been within his scope but was instead handled from Tokyo. So Woodford set off on a trip to Tokyo to resign, but decided to stay after Kikukawa promoted him to oversee all of Olympus' European businesses and appointed him to the main Olympus board.[1]

Woodford himself was soon to realise that his appointment to CEO was in name only.

Nikkei Business 1 November 2011[16]

The company removed him two weeks into the job, due apparently to "differences in managing style".[9] Woodford, however, alleged that his forced departure was linked to several prior acquisitions he questioned, particularly the US$2.2 billion deal in 2008 to acquire British medical equipment maker Gyrus Group.[21] On 30 July Woodford's attention was drawn to a negative article in FACTA that alleged Olympus had made undisclosed payments for a series of acquisitions some of which outside its "core" camera and endoscope business, most notably a sum of $687 million apparently paid to advisers as part of the Gyrus acquisition. Woodford said that he asked Hisashi Mori and some confidants about the FACTA report. Woodford says that at a lunch meeting in August with Kikukawa and Hisashi Mori, Olympus' compliance officer, Kikukawa revealed he ordered staff not to tell Woodford about the allegations because Woodford was "too busy" dealing with other matters. Kikukawa then apparently dismissed the article as "tabloid, sensationalist journalism".[22] Upon learning about a second article referring to payments by Olympus to "anti-social forces", a euphemism for yakuza,[5] Woodford began to write a series of letters to Mori and/or Kikukawa regarding his concerns as to governance issues "relating to the company's M&A activities". There were six letters in all. Woodford copied later letters to the company's auditors, and threatened to resign if he did not receive satisfactory responses about the 2008 Gyrus acquisition costs, and the goodwill impairment of around $600 million made that year for the other acquisitions. According to Woodford, Kikukawa made him CEO to stop him from resigning.[22] The New York Times suggested that the promotion may have been meant to instill Woodford with a greater sense of loyalty to the board.[1] Nikkei Business noted that the announcement was made only in its English web page and queried Olympus; it commented: "Woodford's title had changed from COO to CEO, but it did not signify any real change in the company's leadership. Woodford himself was soon to realise that his appointment to CEO was in name only."[16] The Japan Times notes that FACTA remained the lone Japanese journal to scoop the Olympus accounting irregularities until the scandal broke in Western media sources.[23]

"The eventual cost of the Transaction to Olympus is extremely significant and is as a result of a number of actions taken by management which are questionable and which give cause for concern ... We were unable to confirm that there has been improper conduct, however, given the sums of money involved and some of the unusual decisions that have been made it cannot be ruled out at this stage ... In addition, there are a number of other potential offences to consider including false accounting, financial assistance and breaches of directors' duties by the board."

PriceWaterhouseCoopers report on the 2008 Olympus acquisitions[22][24]

Unbeknownst to the board, and feeling that an internal probe would not get all the necessary answers, Woodford brought in accounting firm PricewaterhouseCoopers (PwC) to give substance to his suspicions.[1][16]

Woodford copied his final two letters to senior members of the Ernst & Young organisation (auditors to Olympus) in Japan, Europe and the United States, as well as its global chairman and CEO. According to a report by PwC, a "success fee" – an intermediary's fee for closing an acquisition deal – of $687 million for the Gyrus acquisition was paid to two small firms, US-based Axes America LLC and Cayman Islands-based Axam Investments Ltd. PwC also examined the transactions resulting in the $600 million write-down.[22]

Kikukawa arrived late to an emergency board meeting on 14 October that he had convened, cancelled the circulated agenda, and asked the board to consider removing Woodford from his post of chief executive. Woodford was not allowed to speak; the motion was carried by unanimously, with Woodford not allowed to vote.[22] That day, to explain the management change, Kikukawa circulated a staff email saying that Woodford had "ignored established decision-making processes and created many wedges among the managers and within the organization ... vastly different to what we had expected of him, which was to accelerate decision-making and speed up the management."[22]

"Michael C. Woodford has largely diverted from the rest of the management team in regard to the management direction and method, and it is now causing problems for decision making by the management team.

Hence, judging that realisation of the 2010 Corporate Strategic Plan with its slogan of "Advancing to the Next Stage of Globalisation" would be difficult to achieve by the management team led by Woodford, all the board directors attending today, except for Woodford himself who could not participate in the voting due to special interest, unanimously resolved the dismissal from his office of the representative director"

— Olympus press release: "Olympus Corporation Resolved Dismissal of President Michael C. Woodford"[25]

After Woodford was removed, Kikukawa was re-appointed president and CEO of Olympus.[26] One week later, Kikukawa accused Woodford of having created "a gang" of direct reports that circumvented Mori, his supposed immediate subordinate.[22] Kikukawa resigned on 26 October "to restore confidence in the company under the new management". At the press conference, he declared Olympus to be clean, continued to accuse Woodford of attempting to seize power, and maintained Woodford was "autocratic", and that his alleged offences "included intimidation of my own staff."[22] Woodford said on Bloomberg Television: "The board has to go, they're all toxic, they are all contaminated."[27] On 30 November, Woodford announced that he would resign from the Olympus board, saying that his decision was unrelated to the official investigations in Japan, the UK and the USA.[28] He added that his resignation was necessary in the context, and that he was "committed to ensuring that Olympus has the best possible opportunity to succeed going forward, starting with a new and untainted board of directors."[29]

On 6 January 2012, on failing to secure support from Japanese institutional shareholders, Woodford announced that he would abandon his proxy fight to take control of the Olympus board. Instead, his lawyers had initiated legal proceedings in London seeking unspecified damages for dismissal from his four-year contract. Woodford said that the 12-week public scandal had taken an enormous emotional toll on him and his family: "I'm not superman. I can't change opinion in Japan in such a profound way. That has to come from within."[30]

Questionable acquisitions[edit]

In the early 1990s, Yamaichi Securities was Olympus' main broker, but went bankrupt after accumulating ¥260 billion in tobashi investment losses. In 1998, Nomura succeeded as Olympus' main broker. Prompted by the Yamaichi collapse, new "mark to market" accounting rules were made mandatory in 1999, from which time companies were obliged to disclose losses on their securities investments in a timely manner.[31]

Thomson Reuters reported that a fee of US$687 million, equal to 31 percent of the Gyrus acquisition price, was paid to a middle-man, whereas this is usually 1–2 percent.[21][22] As part of his proof, Woodford released the report from PwC which showed that the sum of $670 million of the advisory payments was paid over to AXAM Investments Ltd., a Cayman Islands company. In June 2010, three months after receiving its final fees from Olympus, it was struck off by local company registry for non-payment of license fees.[20] Olympus revealed that the Axes fee included fees paid to Perella Weinberg Partners UK, who acted as financial advisor, and US law firm Weil, Gotshal & Manges, who acted as legal advisers.[32]

The Telegraph said it has seen documents indicating a "Mr Sagawa" was a director of Axam Investments and Axes America that received a $687 million advisory fee for the Gyrus acquisition.[33] The Financial Times said its principals were former Nomura employees.[34] The link to the scam caused Nomura shares to fall, though the bank denied involvement, claiming it was "based on speculation and not on fact".[31] Akio Nakagawa and Hajime Sagawa, both of whom started their careers at Nomura Securities and were also colleagues at Drexel Burnham Lambert and PaineWebber, were behind Axes, according to Reuters.[35] Nakagawa, who was once head of equities at PaineWebber in Japan in the early 1990s, had long-standing relationship with Olympus.[35] A former Paine Webber banker attested that Nakagawa and Sagawa were handlers for Olympus, and they made use of Bermuda-based funds valued at "hundreds of millions of dollars" to manage its balance sheet using Japanese accounting loopholes.[36] Axes America, having negotiated the success fee for Gyrus in a combination of cash and stock, then transferred the stock component to AXAM Investments, an affiliate registered in the Cayman Islands.[35] In 2010, the stock was sold back to Olympus for $620 million.[35]

Nobumasa Yokoo, former banker who had dealt with Olympus when he worked for Nomura, is also cited as being behind certain other of the transactions under the spotlight. Having founded Global Company in the late 1990s, he persuaded Olympus to invest ¥30 billion in their venture capital fund in 2000.[34] In 2003,[3] Olympus made a piecemeal acquisition of an information technology group, ITX. Yokoo's older brother was chief financial officer for ITX. The elder Yokoo became a group executive officer after Olympus became majority owners. Nobumasa Yokoo also introduced three small, unprofitable companies in which he was shareholder and executive that Olympus acquired for ¥73.4 billion – News Chef, a maker of microwave cookware,[34] Altis and Humalabo. According to The Wall Street Journal (WSJ), Olympus acquired the companies from Cayman Island based funds between 2007 and 2010.[37] Nikkei Business reported informed sources deriding these as "shell companies".[17] Part of the transaction took place on 25 April 2008, when Olympus paid the equivalent of 7 million to funds named Dynamic Dragons II and Global Targets.[37] Seventeen Cayman and BVI special purpose vehicles were used to make payments; funds flowed through Commerzbank AG, Societe Generale SA and LGT Bank.[38] The WSJ noted that there were a large number of frequent and complex corporate changes (name and ownership) but determined from the paper trail that Dynamic Dragons II "was part of a network of elusive Japanese firms and financiers that often invested together, and whose ties and identities were constantly shifting." Kenji Takasago, associate professor at Kobe University suggested the complexity of the scheme was to obscure the money trail.[37]

Jake Adelstein, former crime reporter for the Yomiuri Shimbun, said these three acquired companies "shared addresses and office space with several other companies with different names but sometimes the same employees, creating a web of real and paper companies that make tracking the money very difficult." He also alleged that Japanese authorities considered one of the auditors involved "a corporate blood brother ... to the Yamaguchi-gumi."[32] Sankei Shimbun said there were perhaps 10 brokers involved in the acquisition schemes, and that while they "are not members of crime syndicates themselves ... [some] ... conduct economic activities together with antisocial forces ... There is the possibility that Olympus has supplied cash (to organised crime) as a result."[5] However, the investigatory panel set up by Olympus rejected reports the allegations that the acquisition funds could found their way to organised crime. Panel chairman Tatsuo Kainaka said "Our committee has confirmed no such facts in its investigations so far."[5]

Structure of Gyrus commission[edit]

In mid June 2006 Olympus paid US-registered Axes America the sum of $3 million in "basic fees", and agreed to pay a "completion fee of 1 percent of the acquisition price in addition to the basic fee for advisory work relating to acquisitions." One year later, the agreed rate of "completion fee" to Axes was increased to 5 percent, payable in a mixture of cash, share options and warrants; it disbursed a further $2 million.[16] When the Gyrus acquisition was announced, Olympus paid over $12 million, being the cash portion of the agreed "completion fee".[16] In September 2008, to top up the cash part of the advisors' success fee, Gyrus issued ¥176.98 million of preferred stock to the AXAM against the advice of company auditors, according to Nikkei Business Daily.[16][39] Olympus paid over a further $50 million, nominally as cash settlement for warrants.[16] Regulatory disclosures in the UK show that the preferred stock was allotted on 30 September by Tsuyoshi Kikukawa, Hisashi Mori and Akihiro Nambu (the latter being head of investor relations for Olympus). The identity of the beneficiary – Axam Investments – was only made publicly known more than 18 months later.[13] Three days after the preferred stock was allotted and without the benefit of professional advice, a "supplemental agreement" was signed by Olympus officers that gave AXAM power of veto over "any important decision in the Gyrus business".[16]

A buyback of preferred shares for $530–590 million was authorised by the Olympus board.[39] Axam subsequently negotiated a further increase in the value of the shares, for which Olympus finally paid $620 million in March 2010.[40] According to a UK corporate filing for Gyrus, the value of the securities at the time was disclosed as $177 million. Bloomberg notes that executives Olympus had delayed accounting for the true cost of the 'success fees' of Gyrus until March 2011, by which time Axam Investments had been struck off by the Cayman Islands registrar for nine months.[13]

Company's own disclosures[edit]

During a conference call with investors on 17 October (reported in a Morgan Stanley research note), Olympus Executive Vice President Hisashi Mori said the company might sue Woodford for releasing internal information to news media.[41] Olympus issued statements on 19 October defending the acquisitions of Altis, News Chef and Humalabo, saying that they "were determined to have great potential in the medical and health care industries." Press reported that although the three companies had "minuscule capital funds", their combined business value was estimated at between ¥96.9–124.6 billion (US$1.3–1.6 billion). Olympus denied that the acquisitions were unrelated to the core business. The description given of the companies on 19 October, and how they fit into the group's strategy, were contradicted by the later statement: initially, Altis was described as being engaged in "environmental solutions business proposing resources recycling and CO2 reduction focused on petrochemical plants." In a 27 October disclosure, the unit was "mainly engaged in recycling business for medical waste." Humalabo was described initially said to undertake "research and development/sale of skin improving substances using [a fungus known as] basidomycota," but in the later statement was said to be "mainly engaged in development of [health] supplements with ingredients extracted from shiitake mushroom mycelium." While the basic description of News Chef as a maker of cookware for microwave ovens was not changed, Olympus added that "disease prevention and prognosis through foods" was one of its objects.[42]

"We wish to make a profound apology for all of the distress and trouble caused due to the recent series of media reports and fall in the stock prices triggered by our recent change in President ... We shall provide updates in a timely manner through the Tokyo Stock Exchange's disclosure network and our website ... We sincerely hope to conclude this situation as quickly as possible to restore society's trust in us and to bring reassurance to our customers, business partners, shareholders and employees ...
The past acquisitions mentioned in the media were handled with the appropriate evaluation and procedures ... These transactions were in no way improper and we are setting up an external panel of experts to examine and report on this acquisitions activity."

— Official statement on Olympus website, 26 October[26]

Olympus said on 19 October that the value of the stakes in the three companies had been impaired by ¥55.7 billion – more than three-quarters of the acquisition cost, blaming it on "worsened external environment following the 2008 recession." However, it later admitted that "the business prospect diverged from the assumption we had at the time of the investment."[42]

Impact on management[edit]

"As we have troubled our customers, business partners and shareholders over a series of press reports and a slump in share prices, chairman and president Tsuyoshi Kikukawa today returned his titles, as well as his right to representation ...

Mr Kikukawa will become a director without executive rights ...Shuichi Takayama, a current director, will replace him as president."

— Olympus statement announcing departure of Kikugawa[43]

Then, at a press conference in Tokyo on 27 October, the president Takayama blamed Woodford for the decline in the company's share price, saying "If this secret information had not been leaked, there would have been no change in our corporate value." Takayama said the amounts paid for Gyrus "will pay off considering what value we will gain from the Gyrus acquisition in the future."[44] He further justified the purchase of the three small Japanese companies as part of a strategy "to find new growth areas to reduce our over-reliance on the endoscope business."[44][45] However, Mori, who was the main speaker, and Takayama were criticised by impatient journalists for their responses that meandered without addressing the issues.[46]

a bespectacled oriental man in a dark suit bowing with brown curtains as backdrop
Olympus president Takayama bows in apology over the company's "highly inappropriate disposal"

Olympus delegated the task of selecting members to its third-party panel to investigate the allegations to two men who were appointed to the board in June – Yasuo Hayashida, physician who is visiting professor at Juntendo University, and Hiroshi Kuruma, a former executive at the Nikkei business daily.[47] On 1 November, Olympus announced the composition of its third-party panel, headed lawyer and former Supreme Court justice, Tatsuo Kainaka. The panel would include four lawyers and one certified public accountant.[47][48]

In the week of 6 November, Olympus announced that Hisashi Mori had been dismissed; auditor Hideo Yamada had resigned. At a press conference, Takayama revealed he had known "absolutely nothing" about the scheme until Mori informed him earlier in the week.[4][49] He said Kikugawa, Mori and Yamada were not responsible for the initial investments, but had covered up the losses "with the company's best interests at heart".[50]

"It has become clear that advisory fees and funds used to buy back preferred shares in the acquisition of Gyrus, as well as funds used in the purchase of three new domestic businesses ...  were used, among other things, to dispose of unrealised losses on securities, the reporting of which had been put off"

— Olympus statement about advisory fees, November 2011[49]

At the news conference, Takayama bowed as he apologised for the "highly inappropriate disposal" of the losses.[49] The Financial Times said Takayama had not addressed "the size and origin of Olympus' past losses; the identity of the executives who approved the initial cover-up; the exact means by which it was executed; and the reason it took so long to dispose of the bad assets."[50]

Ahead of the much-awaited board meeting on 25 November, to be attended by Woodford, two directors – Kikukawa and Mori – announced their resignation; Yamada, who enjoyed observer status on the board, also resigned. Separately, current president Shuichi Takayama said the board members would resign once "the path to Olympus' revival became clear." However, Woodford said: "If they have an iota of care for the company then they should ... resign in the near future."[51]

According to Olympus, eight executives including Takayama will take pay cuts of between 30 and 50 percent starting December, to take responsibility for the accounting scandal; Takayama's salary would be halved.[52]

Olympus convened countered an extraordinary shareholders' meeting for 20 April to vote on its proposal for the new board and approve the restated accounts.[53][54]

Auditors[edit]

The accounts of Olympus were audited in the 1990s by the Japanese affiliate of then 'big five' accounting firm Arthur Andersen until the latter collapsed in 2002, when KPMG Azsa became its auditor. KPMG remained the auditor up until 2009, after which the Ernst & Young ShinNihon (E&Y) took over. At no point were any major issues signalled by the company's auditors; The Financial Times (FT) reported that KPMG had raised some questions when the firm audited Olympus, but audit reports were always unqualified, and E&Y signed off on "clean" audit reports in 2010 and 2011.[55] According to an email sent by former chairman Tsuyoshi Kikukawa that Michael Woodford made public, Olympus had replaced KPMG with E&Y after the former expressed disagreement with the accounting treatment of the Gyrus acquisition. The FT queried why, this being the case, KPMG had signed off on the 2009 accounts. Tsutomu Okubo raised a question in the upper house of the Diet as to why the auditors apparently failed to stop the cover-up; the Japanese Institute of Certified Accountants said that it would look into the auditors' role.[56]

According to a letter filed with the UK Registrar of Companies, the auditors to Gyrus resigned "partly because of its client's accounting for the securities". KPMG qualified Gyrus' accounts because they could not ascertain that Axam was not a related party. The auditors also took issue with the accounting treatment of the preference shares. In its audit letter to Gyrus Group dated 26 April 2010, KPMG considered that there were "circumstances connected with our ceasing to hold office that should be brought to the attention of the company's members or creditors."[13] Ernst & Young, the firm that succeeded KPMG, also expressed reservations about the 2010 Gyrus accounts for uncertainty, due to the lack of information about Axam. Bloomberg noted that both Gyrus annual reports were filed late: instead of filing within the nine-month statutory limit, the accounts were filed more than a year from the company's year end.[13] In late November 2011 Michael Andrew, KPMG International global chairman, said his firm had complied with its legal obligations to pass on information related to Olympus's 2008 acquisition of Gyrus, and were removed as auditors for so doing. Andrew said: "It's pretty evident to me there was very, very significant fraud and that a number of parties had been complicit."[57] However, the while the Japanese firm forced a ¥71 billion restatement of dubious valuation of certain acquired assets, the firm signed off on the financial statements in the same year that contained questionable figures other members of its global network in UK and elsewhere had apparently expressed grave reservations over.[58]

Although the Olympus inquiry questioned the auditors' signing off on the accounting treatment of preferred shares, and the whether the handover from KPMG to Ernst & Young in 2009 was thorough, E&Y's own review in turn questioned "the thoroughness and accuracy" of the Olympus inquiry's findings. The E&Y concluded there were "no problems with the handover in terms of the guidelines," but were looking into what more could have been done. It further said that its powers of investigation were limited by their inability to question the outgoing audit firm.[59]

A panel of experts convened by Olympus to enquire into the auditors' role issued a report in mid-January 2012 that cleared KPMG and Ernst & Young of any responsibility for the accounting fraud at the company. They concluded that the scheme had been too well concealed. The report said: "The masterminds of this case were hiding the illegal acts by artfully manipulating experts' opinions."[60]

Law enforcement and regulators' interest[edit]

Following his dismissal, Woodford quickly traveled back to London, where he passed on a file of information to the British Serious Fraud Office, and requested police protection. He hinted that the payments may have been linked to "forces behind" the Olympus board;[61] Japanese newspaper Sankei went further, to suggest that the payments could be linked to the Yakuza.[6] The Financial Times reported that relevant authorities in several jurisdictions were investigating the case.[62] The Federal Bureau of Investigation (FBI), which had also been given files about the suspicious transactions by Woodford, opened its case in mid-October; other federal law enforcement agencies, including federal prosecutors in Manhattan, have taken an interest. The SEC is said to be examining Axes America. Experts speculate that US investigators were assessing whether there were kickbacks to Olympus officials or whether money laundering or other illicit acts were involved.[46] The British Serious Fraud Office and the FBI were said to be working with the Japanese Financial Services Agency.[62] Olympus disclosed that they were being investigated by the Tokyo Metropolitan Police,[63] while unnamed sources said that a unit of the Tokyo police dealing with organised crime may also be involved in the investigation.[10] The Japanese Securities and Exchange Surveillance Commission (SESC) and the Tokyo Stock Exchange are also reported to have taken an interest in the case.[42]

The New York Times published details of an official investigators' memorandum prepared for the SESC, the Tokyo prosecutor's office and the Tokyo Metropolitan Police Department which stated the true magnitude of losses was ¥481 billion ($6.25 billion). It said that of the "questionable acquisition payments, investments and advisory fees" made between 2000 to 2009, only ¥105 billion has been accounted for in some way. Investigators named Tsubasa Net, a software maker acquired by Olympus through ITX in 2005, as "a front company" with known affiliations with the Yamaguchi Gumi. Altis, Humalabo and News Chef – acquisitions advised by Global Company – were also identified as front companies with links to organized crime.[3] The headquarters of Olympus Corp. was visited by Japanese prosecutors on 21 December as part its investigation; NHK TV said the home of Tsuyoshi Kikukawa, former Olympus president, was also targeted by authorities looking into wrongdoing.[64]

Japanese authorities arrested seven individuals in connection with the case on 16 February. These were former Olympus president Kikukawa, the former executive vice president Hisashi Mori, former internal auditor Hideo Yamada. Also arrested were bankers Akio Nakagawa, Nobumasa Yokoo, and their associates Taku Hada and Hiroshi Ono.[65]

Stakeholders' reactions[edit]

Olympus had a market capitalisation of ¥673 billion yen on 13 October, immediately before Woodford was sacked. By the end of the next day, the valuation had fallen to ¥422 billion ($5.5 billion).[66] Analysts at Goldman Sachs, Deutsche Bank and Nomura Securities, concerned about corporate governance issues at the company as well as it balance sheet, all immediately downgraded their stock ratings.[66] Goldman Sachs, who had only upgraded its rating in a report dated 12 October, suspended its coverage after Woodford was removed from office.[9] Nomura and JPMorgan announced on 20 October that their coverage of the company was halted.[24] It was reported that Government of Singapore Investment Corp., the Singapore sovereign wealth fund which was one of the principal shareholders, immediately disposed of its 2 percent stake on the first hint of scandal.[67] Share price plunged several days running upon market fears that the shares would be delisted as the company could not meet its reporting mandatory deadline for its quarterly results;[68] In the week to 18 November Nippon Life announced that its stake had been reduced by one-third, from 8.18 percent to 5.11 percent, because of the uncertainty;[69] Mitsubishi reduced its stake from 10 percent to 7.6 percent.[70]

Some major foreign institutional investors have pushed to bring back ousted chief executive Michael Woodford: UK fund manager Baillie Gifford, Harris Associates, and Southeastern Asset Management, owning respectively 4 percent, 5 percent and 5 percent stake, all believed he was the best candidate to lead the cleanup.[71] Other investors have demanded more disclosures from the company about the state of its affairs.[72] Domestic investors, including Nippon Life Insurance (8.4 percent stake), demanded "prompt action."[24][42]

graphic showing share price movements showing drop on 13 October from 2500 yen, with wild gyrations thereafter, hitting a low of 460 yen on 11 November
Chart showing Olympus share price between 20 July and 9 December

On 2 November, a shareholder from Nara Prefecture was reported to have asked the company's auditor to bring a case against former executives of Olympus to court to reimburse ¥140 billion yen ($1.79 billion) to the company, failing which he will sue them through another rights group, Lawyers for Shareholders' Rights.[48] Two American law firms announced that they were initiating 'investigations' Olympus Corporation and some of its directors and were seeking investors who purchased Olympus ADRs between 7 November 2006 and 7 November 2011 on the grounds that the company's share price had been inflated through false accounting and that directors had hidden substantial losses by "false statements and material omissions".[73][74]

The quotation price of Olympus shares on the Tokyo Stock Exchange (TSE) as of 15 November had fallen by some 75 percent since the scandal erupted. The price continued to be volatile: trading was halted as its price hit the upper limit for price falls. On 14 and 15 November, after the threat of delisting ebbed, trading in its shares was once again halted when buy orders heavily outnumbered sell orders;[75] the price rose by the upper limit of ¥100.[76] Trading only took place after hours as there was a glut of unsatisfied buy orders. The share price rose in four straight trading sessions, reaching 834 yen at one point on 16 November.[75]

Many longtime employees of Olympus Corp are shocked and angry, and feel betrayed by the executives who are responsible for bringing public humiliation onto the company. Former director Koji Miyata started a web site, called Olympus Grassroots, demanding clean-up at the company they say they love[77] Miyata also circulated a petition targeted at employees calling on the reinstatement of Woodford.[72] As Olympus has a 70 percent market share in endoscopy, the scandal caused anxiety and concern among the medical profession, which sees Olympus endoscopes as irreplaceable.[78]

While foreign shareholders supported Woodford's proxy fight to replace the Olympus board, he failed to gain support from Japanese institutions; Sumitomo Mitsui bank, identified as the company's main creditor, warned Woodford that he would fail. A disappointed Woodford lamented their silence: "Not one of them has spoken out. They've not criticised the existing directors, not one word." But Woodford acknowledged that even had he won a shareholder vote to become chief executive, the antipathy towards him of major shareholders and creditors, and the within the company about his decision to publicly disclose the accounting irregularities, would have made running the company difficult.[30]

Olympus convened an extraordinary shareholders' meeting for 20 April to vote on its proposal for the new board and approve the restated accounts. The board slate consists of 11 candidates, the majority of whom are "completely independent" of Olympus. The company stirred controversy by seeking to promote its executive officer Hiroyuki Sasa to president; its candidate for chairman is Yasuyuki Kimoto, a former senior executive of Sumitomo Mitsui Banking Corp. – the largest creditor of Olympus.[53][54] Another proposed director is Hideaki Fujizuka, formerly with the Bank of Tokyo-Mitsubishi.[79] While the company is arguing the candidates are well-qualified, a shareholder advisory firm is urging investors to vote down the proposed president citing his lack of experience as a corporate manager of a turnaround situation; it also expressed concerned that the ex-bankers may put banks' interests ahead of shareholders'. ISS also recommended shareholders not to approve the accounts on grounds that it could undermine any legal recourse they may want to pursue in future.[53][54][79] Foreign shareholders oppose the nominations, citing "undue influence" of the creditor banks.[79]

Governance concerns[edit]

Masaki Shizuka of the TSE expressed the concern that "investor confidence in information provided by the company may decline."[42] Tsutomu Okubo, who is to chair a new working team to discuss reforms to the company act to strengthen corporate governance, questioned whether the corporate auditor system was functioning properly, and whether the company's accountants were acting as a proper check on management. Toshio Oguchi, representative director of Governance for Owners in Tokyo, argued that the affair pointed to a dysfunctional board: "Even if they didn't know about the tobashi, the fact that the board approved the payment cannot have been a correct decision.”[80]

The acquisition price tag was justified using sales forecast for the three companies – Altis, Humalabo and News Chef – of ¥88.5 billion (US$1.2 billion) for the fiscal year ending March 2013 – which CFO Asia said was "practically impossible to achieve". It further noted that the combined sales targets for the three companies for the fiscal year to March 2012 were subsequently reduced by 93 percent to a combined ¥6.5 billion (US$85.7 million).[42] Despite the suspicions of wrongdoing, Olympus strongly denied suggestions that the transactions were "something illegal or unauthorized." CFO Asia said that if there was truly no corporate malfeasance, there are "uncomfortable questions about the competence of the internal and external teams that evaluated the three acquisitions, as well as the capabilities of the senior managers and board members that accepted the sky-high valuations and approved the deals."[42] Nikkei Business said similarly that the size of the losses "could very well call management responsibility into question"[17]

In a commentary in the Financial Times entitled "Olympus's deceit was dishonourable", John Gapper noted that "It is still possible to believe that the accused trio of directors ... thought they were behaving honourably ... [in hiding] failure discreetly and not to make their predecessors lose face." He noted that accounting scandals were not uniquely Japanese, but that it was "a nice piece of corporate satire to conceal losses by exploiting the widespread habit of paying too much for acquisitions and writing them down – the 'advisory fee' was especially creative". Gapper criticised the weakness in governance, particularly how 12 out of 15 directors were either executives or former executives of the company, and that Hideo Yamada, head of the Audit Board, was complicit in the scam. He also noted that auditors KPMG and Ernst & Young would have to answer tough questions about why the manipulation was never discovered or properly questioned.[81]

Investors have expressed opinions that the management of such listed companies have unfairly damaged their corporate value counter to shareholder interests and have cited underlying problems in the quality of Japanese corporate governance ... They have even expressed fears that such issues are occurring in other listed companies.

— Tokyo Stock Exchange statement[1]

Bloomberg View columnist William Pesek said: "Japan's corporate culture of denial, of ignoring problems and letting them fester, keeps running up against a globalized world that values agility, innovation and transparency. Olympus demonstrates all too painfully how much Old Japan tolerates a lack of accountability among senior executives; inadequate disclosure; a disinclination to challenge authority and absolute deference to corporate boards regardless of share performance." While he also observed that the independence of the directors was inadequate, he said Japanese executives were much more moderately paid compared to American ones. "Shareholders assume directors are smart, devoted people working for the good of Japan Inc. Tough questions are rarely asked."[82] Errol Oh of The Star said a company apology for a fall in the share price "trivialises the possible wrongdoings and misplaces emphasis on an effect rather than the cause ... Takayama's remark on the 'inconvenience' of a fall in share price reflects a common flaw in the mindset of the people who run listed companies. Somehow, they lose sight of the fact that they manage businesses, not share prices."[83]

During a press conference in early November, Financial Services minister Shozaburo Jimi said the market should not call into question the standards of corporate governance of other listed companies just because of Olympus. However, some journals linked the case of Daio Paper Corp, also subject of a scandal involving diversion of funds by its chairman.[84]

Other commentary[edit]

Floyd Norris of The New York Times said the cause of the losses were rooted in the Plaza Accord that caused value of the dollar to slide from 250 yen in 1984, to 121 yen by the end of 1987, heavily penalising Japanese exports. "It turns out that it was an effort to make the company's [balance sheet] accurate ... It now appears the chairman reacted with righteous indignation. He had not stolen; he had only tried to clean up a mess without damaging the reputation of generations of Olympus executives." Floyd says that the third party investigation report commissioned by Olympus infers "there had been no need to tell Mr. Woodford about what had happened because the fraud was finally behind the company when Mr. Woodford took the job."[85]

Financial Times questioned why the Japanese auditor firm signed off on the financial statements in the same year when other members of its global network apparently refused to give clean bills of financial heath to Olympus subsidiaries such as Gyrus in the UK, and elsewhere. One analyst suggests the poor performance of Japanese auditors may be due to low pay, and overwork due to the shortage of certified public accountants: audit fees are up to one-fifth of that of comparable US companies; there are 17,000 CPAs in Japan, compared with 330,000 in the US.[58]

The Economist said that the Olympus scandal "is not an accounting misdeed—it is a mindset. Olympus, and the response of Japanese officialdom, is less about a single sad incident as it is a view about the malleability of rules, and the subjectivity of their enforcement. Until Japan's institutions of governance—those internal to the corporations, as well external regulators and prosecutors—change, Japan cannot change."[86]

See also[edit]

References[edit]

  1. ^ a b c d e f g Tabuchi, Hiroko; Protess, Ben (26 October2011) "At Olympus, Western Questions for Old-School Way". The New York Times Archived from the original on 16 November 2011.
  2. ^ a b Olympus Chairman Kikukawa Quits After Takeover Allegations Hammer Shares. Bloomberg. 26 October 2011
  3. ^ a b c Tabuchi, Hiroko; Protess, Ben (17 November2011) "Billions Lost by Olympus May Be Tied to Criminals" pg1 p2. The New York Times Archived from the original on 24 November 2011.
  4. ^ a b "Olympus President: Will Do Utmost To Avoid Delisting" (subscription). The Wall Street Journal. Dow Jones. 7 November 2011. Retrieved 8 November 2011. "Takayama said that former chairman Tsuyoshi Kikukawa, auditor Hideo Yamada and Executive Vice President Hisashi Mori were mainly responsible for attempts to cover up the losses. Takayama, who claims he was unaware of the cover-up scheme until he was briefed by Mori late Tuesday, said the company may consider filing a criminal complaint against Kikukawa and Mori depending on the outcome of a third-party panel investigation into the acquisitions. Olympus said separately Tuesday that Mori would be relieved of his post."
  5. ^ a b c d "Olympus scandal linked to Japanese mafia: report". Agence France Presse. 21 November 2011. Archived from the original on 22 November 2011. Retrieved 22 November 2011 The brokers who were involved in the acquisition schemes numbered around 10, among them former major securities firm officials, Sankei said. "They are not members of crime syndicates themselves" but are said to have links to people "who conduct economic activities together with antisocial forces," the daily said without citing sources. "Antisocial forces" is a euphemism used in Japan to mean yakuza. "Therefore the brokers' connections can be traced into the territory of crime organisations," Sankei said. "There is the possibility that Olympus has supplied cash (to organised crime) as a result, without knowing the background of (investment) funds effectively controlled by such brokers," the daily said. But a third-party panel set up by Olympus to probe the cover-up denied on Monday overseas and domestic news reports that the acquisition money could have been funnelled to organised crime or gangsters were involved in the deals.
  6. ^ a b Russell, Jonathan (23 October 2011). "Huge Olympus fees have 'underworld links'". Daily Telegraph. Archived from the original on 11 November 2011.
  7. ^ Outline. Olympus Corp. Archived from the original on 16 November 2011.
  8. ^ Annual Report, 2011 Olympus Corp.
  9. ^ a b c d Yasu, Mariko (26 October 2011) "Olympus' Kikukawa Quits as Axed Woodford Takes Complaint to FBI". Bloomberg BusinessWeek. Bloomberg. Archived from the original on 11 November 2011.
  10. ^ a b c d Tabuchi, Hiroko (9 November 2011). "Corporate Japan Rocked by Scandal at Olympus". Ocala.com. Archived from the original on 11 November 2011. Retrieved 11 November 2011. "In June 1998, a disturbing rumor tore through trading floors in Tokyo: Olympus had suffered colossal losses on derivatives trading, punching a large hole in its balance sheet. The company's shares spiraled down 11 percent in three days. But Olympus categorically denied the rumor and went on to post record profits."
  11. ^ Blaskoski, Michael (25 November 2011). "Ex-Olympus president Shimoyama says hiring foreign CEO regrettable, Gendai Business reports". The Tokyo Reporter. Archived from the original on 26 November 2011.
  12. ^ "Olympus Whistle-Blower, Ex-CEO Woodford Resigns as Director". Mainichi Daily News. Kyodo. 29 November 2011 Archived from the original on 6 December 2011.
  13. ^ a b c d e Linsell, Katie; Yasu, Mariko (21 November 2011) "Olympus's $687 Million Scam Lay Hidden in Cardiff Filing System". Bloomberg. Archived from the original on 22 November 2011.
  14. ^ a b c "Olympus Sale of Growing Unit Helped Hide Balance-Sheet Hole". Bloomberg BusineessWeek. 4 November 2011. Archived from the original on 24 November 2011.
  15. ^ McLannahan, Ben; Whipp, Lindsay (9 November 2011). "Olympus figures fail to hide pressures". Financial Times. Archived from the original on 11 November 2011.
  16. ^ a b c d e f g h i j "Michael Woodford, ex-CEO of Olympus: 'Let me tell the true story behind my dismissal'", Nikkei Business. 1 November 2011. Archived from the original on 25 November 2011.
  17. ^ a b c "Dismissed CEO Turns Focus on Troubles at Olympus", Nikkei Business. 31 October 2011. Archived from the original on 25 November 2011.
  18. ^ Pandey, Ashutosh; Kurane, Supriya (15 November 2011). "UPDATE 2-Kikukawa to face questions on Olympus cover-up – Nikkei". Reuters. Archived from the original on 24 November 2011.
  19. ^ a b Dvorak, Phred; Osawa, Juro (28 October 2011). "Olympus Ex-Chairman Boasted About Appetite for Risk". The Wall Street Journal.
  20. ^ a b Bacani, Cesar (24 October2011) "The Olympus Scandal: When a Foreign CEO Rebels" (pg 1). CFO Innovation Asia Archived from the original on 11 November 2011.
  21. ^ a b c Kelleher, Kevin (21 October 2011). "At Olympus, a drama with plenty of twists". Fortune. Archived from the original on 16 November 2011.
  22. ^ a b c d e f g h i j Ridley, Kirstin; Smith, Alexander (1 November 2011). "Special Report: In Japan, a foreigner speaks out", Reuters. Archived from the original on 21 November 2011.
  23. ^ McNeill, David, "Stop the presses and hold the front page". p. 7, The Japan Times, 8 January 2012. Archived from the original on 8 January 2012
  24. ^ a b c Yasu, Mariko (20 October 2011). "Olympus Top Shareholders Seek Probe Into M&A, Prompt Action". Bloomberg BusinessWeek. Archived from the original on 11 November 2011. Retrieved 11 November 2011. "Olympus, which started business 92 years ago, said yesterday it paid $687 million in fees to advisers for its $2 billion purchase of Gyrus, almost double the 30 billion yen ($391 million) Chairman Tsuyoshi Kikukawa disclosed a day earlier. Cayman Islands-incorporated AXAM Investments Ltd., one of the two advisers that received the fees that were more than a third of the $2 billion purchase price, was removed from the local registry in June 2010 for non-payment of license fees, according to the PricewaterhouseCoopers report. The PwC report said it couldn't establish who were the owners of AXAM."
  25. ^ "Olympus Adviser Payments Should Be Probed, PWC Report Says". Digital Photography Review. 18 October 2011. Archived from the original on 23 November 2011.
  26. ^ a b Bacani, Cesar (31 October 2011) "Olympus Scandal: Bye, Old Guard, Hello . . . Old Guard?" (pg 1). CFO Innovation Asia Archived from the original on 17 November 2011.
  27. ^ Richardson, Ben; Murphy, Lisa (26 October 2011) "Olympus' "Fired Olympus CEO Offers to Return Once 'Toxic' Board Members Removed". Bloomberg. Archived from the original on 21 November 2011.
  28. ^ Glovin, Nick (30 November 2011) "Olympus Whistle-Blower, Ex-CEO Woodford Resigns as Director". Bloomberg BusinessWeek. Archived from the original on 1 December 2011.
  29. ^ "Olympus' sorry state of affairs". Asahi Shimbum. Reuters. 1 December 2011. Archived from the original on 3 December 2011.
  30. ^ a b Soble, Jonathan;  Lucas, Louise (6 January 2012). "Woodford abandons bid to lead Olympus". Financial Times. Archived from the original on 6 January 2012
  31. ^ a b Nakamoto, Michiyo (8 November 2011). "Nomura denies involvement in Olympus cover-up". Financial Times. Retrieved 11 November 2011. "In the early 1990s, when tobashi and client compensation by brokers were most widespread, Olympus's main broker was Yamaichi, which itself went bankrupt and was found to have been involved in tobashi of its own losses to the scale of Y260bn."
  32. ^ a b Bacani, Cesar (31 October 2011) "Olympus Scandal: Bye, Old Guard, Hello . . . Old Guard?" (pg 3). CFO Innovation Asia Archived from the original on 17 November 2011.
  33. ^ Russell, Jonathan (21 October 2011). "Former banker Hajime Sagawa key to Olympus advisory fees ". Daily Telegraph. Archived from the original on 18 November 2011.
  34. ^ a b c Soble, Jonathan; Nakamoto, Michiyo (9 November 2011). "Advisers under scrutiny over Olympus payments". Financial Times. Archived from the original on 11 November 2011.
  35. ^ a b c d Fuse, Taro (8 November 2011). "EXCLUSIVE – Olympus scandal tied to banker who shuffled losses". Reuters. Archived from the original on 18 November 2011.
  36. ^ Kelly, Tim; Gray, Kevin (15 November 2011). "EXCLUSIVE – Olympus accounting tricks queried back in 1990s". Moneycontrol at CNBC. Archived from the original on 15 November 2011. Retrieved 15 November 2011. "The former PaineWebber banker said Olympus's Bermuda investments , brokered by PaineWebber and managed by Bermuda-based hedge fund Olympia Capital International, were used to inflate the book value of assets on the company's balance sheet and obscure the impact of its existing portfolio losses... The PaineWebber bankers who directly handled the investments for Olympus were Akio Nakagawa and Hajime Sagawa, now central figures in the scandal. The pair left PaineWebber after it closed its equity business in Tokyo and went on to run their own boutique operation which secured a whopping $687 million advisory fee from Olympus a decade later."
  37. ^ a b c Dvorak, Phred; Osawa, Juro (23 November 2011). "Olympus Deals Reveal More Firms of Obscure Origin" (subscription). The Wall Street Journal. Retrieved 23 November 2011. "The slim paper trail on Dynamic Dragons II shows that it was part of a network of elusive Japanese firms and financiers that often invested together, and whose ties and identities were constantly shifting.
    The Tokyo-based firm that created Dynamic Dragons II, for example, soon changed names and was absorbed into another company, which itself changed its name three times and its ownership structure at least once in the past eight years, according to filings.
    Unraveling the complicated investments and ties leading from Dynamic Dragons II and other funds will be key to figuring out with whom Olympus was working when it hid its investment losses.
    "You wouldn't have a scheme like this for no reason," said Kenji Takasago, an associate professor at Kobe University who has written about money laundering but isn't familiar with the specifics of the Olympus controversy. "This is to obscure the money trail."
    Dynamic Dragons II was set up in October 2004 in the Cayman Islands as the second of three Dynamic Dragons funds created by a Tokyo-based merger-and-acquisitions consulting firm called New Dynamic Consultants, according to Cayman Islands records, an archived version of the firm's Web site and a person familiar with the matter.
    Within a month New Dynamic Consultants had changed its name to J Capital Management Co. and become a subsidiary of J Bridge Corp. The chairman of J Bridge in 2009 was convicted of running a cross-border insider-trading scheme. The president of a company in which Dynamic Dragons II invested was convicted for hiding assets.
    New Dynamic and J Bridge may have had invested in each other. A predecessor of J Bridge in 2003 received an injection of funds from a firm named New Dynamic Consultants Ltd. that was based in the British Virgin Islands, according to investor filings."
  38. ^ Yamaguchi, Yuki and Yasu, Mariko (13 December 2011). "Olympus Had Undisclosed Stake in Firm at Center of $1.5 Billion Cover-Up". Bloomberg. Archived from the original on 21 December 2011
  39. ^ a b Ghosh, Durba (14 November 2011). "Olympus approved markup on preferred stock: Nikkei". Reuters Canada. Archived from the original on 15 November 2011.
  40. ^ Cooper, Chris (17 October 2011). "Olympus Adviser Payments Should Be Probed, PWC Report Says". Bloomberg BusinessWeek. Archived from the original on 11 November 2011.
  41. ^ Cooper, Chris; Fortado, Lindsay (18 October 2011). "Fired Olympus President Met U.K.'s Fraud Office on Report". Bloomberg BusinessWeek. Archived from the original on 11 November 2011.
  42. ^ a b c d e f g Bacani, Cesar (31 October 2011) "Olympus Scandal: Bye, Old Guard, Hello . . . Old Guard?" (pg 4). CFO Innovation Asia Archived from the original on 17 November 2011.
  43. ^ "Olympus chairman Tsuyoshi Kikukawa quits amid scandal". BBC News. 26 October 2011. Archived from the original on 21 November 2011.
  44. ^ a b Bacani, Cesar (31 October 2011) "Olympus Scandal: Bye, Old Guard, Hello . . . Old Guard?" (pg 2). CFO Innovation Asia Archived from the original on 17 November 2011.
  45. ^ Yasu, Mariko (27 October 2011). "Olympus Says Gyrus, Japanese Deals Were Necessary for Strategy". Bloomberg BusinessWeek. Archived from the original on 11 November 2011. Retrieved 11 November 2011. "The company's statement that day also disclosed details of three acquisitions made between 2006 and 2008. The company paid a total of 73.4 billion yen for Altis Co., News Chef Co. and Humalabo Co. Those purchases "have nothing to do with the acquisition of Gyrus," Olympus said today. The company wrote down a total of 55.7 billion yen in the value of those three companies, or 76 percent of the purchase price, in March 2009, last week's statement said."
  46. ^ a b Tabuchi, Hiroko; Protess, Ben (27 October 2011). "U.S. Inquiry Grows Over Olympus Payout". International Herald Tribune. Archived from the original on 11 November 2011. Retrieved 11 November 2011. "But when Olympus announced the acquisition, it said only that Perella Weinberg, an independent investment bank, advised on the deal. The company made no mention of Axes America, according to a recent PricewaterhouseCoopers report. By any measure, the fees were eye-popping. The funds amounted to 36 percent of the value of the Gyrus deal, the PricewaterhouseCoopers report said. Olympus later doled out the bulk of the $687 million to a Cayman Islands company linked to Axes, a firm called Axam Investments... Axes America itself presents a curious case. Just weeks after Olympus closed the deal for Gyrus, the firm shuttered its doors. And after the affiliated Cayman Islands company, Axam Investments, scooped up its portion of the bounty, it too shut down. It was a peculiar end for both firms. In its 10-year history, Axes America never drew much notice on Wall Street. The firm, run by a longtime Japanese banker, Hajime Sagawa, generated mediocre revenue and never drew the ire of regulators."
  47. ^ a b Inagaki, Kana (7 November 2011). "Ex-CEO Assails Olympus". The Wall Street Journal. Archived from the original on 16 November 2011.
  48. ^ a b "Olympus shareholder seeks lawsuit against Kikukawa", Asahi Shimbun. 2 November 2011. Archived from the original on 22 November 2011.
  49. ^ a b c Soble, Jonathan (8 November 2011). "Olympus used takeover fees to hide losses". Financial Times (London). Archived from the original on 11 November 2011.
  50. ^ a b Soble, Jonathan (8 November 2011). "Olympus' proffered truths invite yet more questions". Financial Times (London). Archived from the original on 11 November 2011.
  51. ^ Reynolds, Isabel; Kelly, Tim (23 November 2011). "UPDATE 5-Olympus execs quit before showdown with ex-CEO". Reuters. Archived from the original on 28 November 2011.
  52. ^ "Olympus eyes liquidating shady firms". 22 December 2011. Japan Times. Archived from the original on 29 December 2011.
  53. ^ a b c Kyodo (13 April 2012). "Olympus defends new leadership nominees". The Japan Times. Archived from the original on 13 April 2012.
  54. ^ a b c "UPDATE 1-Olympus investors urged to oppose new leadership, accounts". Reuters. 10 April 2012. Archived from the original on 13 April 2012.
  55. ^ Weil, Jonathan (14 November 2011). "Olympus: Where were the auditors?". The Independent (South Africa). Archived from the original on 15 November 2011.
  56. ^ Nakamoto, Michiyo (10 November 2011). "Olympus disclosure shakes auditors' reputations". Financial Times. Retrieved 11 November 2011. "Tsuyoshi Kikukawa, then Olympus chairman, admitted in an email to Michael Woodford, the fired chief executive, that Olympus had switched auditors from KPMG Azsa to Ernst & Young ShinNihon after it clashed with the former over the accounting of the Gyrus acquisition."
  57. ^ Mao, Debra (25 November 2011). "Olympus Adviser Payments Should Be Probed, PWC Report Says". Bloomberg BusinessWeek. Archived from the original on 26 November 2011.
  58. ^ a b Soble, Jonathan; Whipp, Lindsay (13 December 2011). "Olympus accounts deadline exposes auditors". Financial Times. Archived from the original on 14 December 2011
  59. ^ Layne, Nathan (27 December 2011). "E&Y audit panel says no violations in Olympus handover". Reuters. Archived from the original on 29 December 2011.
  60. ^ Kubota, Yoko; Kubo, Nobuhiro (17 January 2012). "Panel clears audit firms of Olympus scandal blame". Reuters. Archived from the original on 6 March 2012.
  61. ^ Russell, Jonathan (21 October 2011). "Olympus launches investigation into M&A fees". Daily Telegraph. Archived from the original on 11 November 2011.
  62. ^ a b Binham, Caroline (15 November 2011). "UK opens investigation into Olympus". Financial Times. Archived from the original on 15 November 2011. Retrieved 16 November 2011. "The SFO is working with authorities in other countries, a person familiar with the investigation said. Japan's Financial Services Agency confirmed last week that it was probing the 92-year-old company after a scandal that has claimed the chairman of the optical-equipment maker and shaken confidence in corporate reporting in Japan. The US Federal Bureau of Investigation is also probing the payments."
  63. ^ Inagaki, Kana (10 November 2011). "Tokyo Police Probe Olympus". The Wall Street Journal. Retrieved 16 November 2011
  64. ^ Yuri Kageyama, (21 December 2011) "Japan prosecutors raid Olympus". AP. Archived from the original on 21 December 2011.
  65. ^ Tabuchi, Hiroko (16 February 2012) "Arrests in Olympus Scandal Point to Widening Inquiry Into a Cover-Up". The New York Times Archived from the original on 6 March 2012.
  66. ^ a b Cooper, Chris (17 October 2011). "Olympus Investors Lose $3 Billion After Board Fires Woodford". Bloomberg BusinessWeek. Archived from the original on 11 November 2011.
  67. ^ Park, Kyunghee (14 November 2011). "Singapore's GIC Sold Most Olympus Shares on ‘First Suspicion' of Scandal". Bloomberg. Archived from the original on 15 November 2011. Retrieved 15 November 2011. "At least eight Cayman Islands entities have been linked to Olympus takeovers that are suspected of playing a role in the accounting scandal. Five of those no longer exist, according to a search of the Caymans registry, which doesn't give details on the individuals behind the companies."
  68. ^ Soble, Jonathan; Whipp, Lindsay (10 November 2011). "Olympus put on watch for TSE delisting". Financial Times.
  69. ^ Uranaka, Taiga (18 November 2011) "Nippon Life: will support Olympus from 'current position'". Reuters. Archived from the original on 26 November 2011.
  70. ^ "Mitsubishi UFJ lowers stake in Olympus to 7.6%". Marketwatch. 18 November 2011. Archived from the original on 15 November 2011.
  71. ^ Lucas, Louise (9 November 2011). "Olympus pressed to reinstate Woodford". Financial Times. Archived from the original on 11 November 2011.
  72. ^ a b Dvorak, Phred; Wong, Chun Han (14 November 2011) "Petition Stirs Olympus". The Wall Street Journal. Archived from the original on 15 November 2011.
  73. ^ "Sarraf Gentile LLP Announces Its Filing of a Class Action Lawsuit Against Olympus Corporation". Marketwatch. 14 November 2011. Archived from the original on 15 November 2011.
  74. ^ "Faruqi & Faruqi, LLP Announces Investigation of Olympus Corporation". Marketwatch. 23 November 2011. Archived from the original on 24 November 2011.
  75. ^ a b Gentle, Nick (17 November 2011) "Olympus Surging as Investors Cover Shorts, Bet Listing Safe". Bloomberg BusinessWeek. Archived from the original on 26 November 2011.
  76. ^ Twaronite, Lisa (15 November 2011). "Nikkei dips; expected to tread water on Europe woes". Reuters. Archived from the original on 15 November 2011.
  77. ^ Kubota, Yoko (20 November 2011). "Loyal Olympus workers feel betrayal over accounting scandal". Reuters. Archived from the original on 13 December 2011.
  78. ^ Anzai, Miki (16 November 2011). "Japanese Doctors Flustered and Angry Following Olympus Scandal". Medtech Insider. Archived from the original on 28 November 2011.
  79. ^ a b c AFP. (11 April 2012). "Olympus shareholders told to reject board picks". Channel News Asia. Archived from the original on 13 April 2012.
  80. ^ Nakamoto, Michiyo (8 November 2011). "Focus turns on Japan's corporate culture". Financial Times. Archived from the original on 11 November 2011.
  81. ^ Gapper, John (9 November 2011) "Olympus's deceit was dishonourable". Financial Times. Retrieved 18 November 2011. (subscription)
  82. ^ Pesek, William (20 October 2011). "More Money Than Brains Leads to 'Olympus Shock'". Bloomberg BusinessWeek. Archived from the original on 11 November 2011.
  83. ^ Oh, Errol (3 December 2011) "Olympus' sorry state of affairs". The Star. Archived from the original on 3 December 2011.
  84. ^ Chatterjee, Soham; Sieg, Linda; Bendeich, Mark (11 November 2011). "Olympus lenders mobilise as risk of delisting looms – report". International Business Times. Archived from the original on 11 November 2011.
  85. ^ Norris, Floyd (8 December 2011). "Deep Roots of Fraud at Olympus". The New York Times. Archived from the original on 13 December 2011
  86. ^ Banyan (16 February 2012). "Arrested development". The Economist. Archived from the original on 6 March 2012.

External links[edit]