Manoto 1

From Wikipedia, the free encyclopedia - View original article

Manoto1
Manoto1.jpg
LaunchedOctober 28, 2010; 4 years ago (2010-10-28)
Owned byMarjan Television Network Ltd.
Picture format16:9 (576i, SDTV)
CountryUnited Kingdom
LanguagePersian
Broadcast areaEurope, Northern Africa & Middle East (including Persian-speaking areas of Afghanistan, Iran and Tajikistan)
AffiliatesManoto2 (closed in June 2011)
HeadquartersLondon
Websitemanoto1.com
Availability
Satellite
Hotbird 13D11137-H-27500-3/4
Hotbird 13C11317-V-27500-3/4
Yahsat 1A12073-V-27500-7/8
Badr 412111-H-27500-3/4
 
Jump to: navigation, search
Manoto1
Manoto1.jpg
LaunchedOctober 28, 2010; 4 years ago (2010-10-28)
Owned byMarjan Television Network Ltd.
Picture format16:9 (576i, SDTV)
CountryUnited Kingdom
LanguagePersian
Broadcast areaEurope, Northern Africa & Middle East (including Persian-speaking areas of Afghanistan, Iran and Tajikistan)
AffiliatesManoto2 (closed in June 2011)
HeadquartersLondon
Websitemanoto1.com
Availability
Satellite
Hotbird 13D11137-H-27500-3/4
Hotbird 13C11317-V-27500-3/4
Yahsat 1A12073-V-27500-7/8
Badr 412111-H-27500-3/4

Manoto1 (Persian: من و تو ۱‎, English: Me and You) is an international free-to-air Persian-language general entertainment channel launched in October 2010 that is owned by Marjan TV corporation, which was established by Iranian Bahai couple Kayvan and Marjan Abbassi.[1] It is based in London and its programs include documentaries, films, series, news and reports.[2][3]

Manoto's viewership rates are difficult to determine; however, anecdotal reports about the channel's ubiquitous popularity suggests that it has gained rapidly in market share to rival more established satellite channels like BBC Persian and VOA Persian TV. According to a BBC report in 2008, these channels may be watched by at least 30 percent of households inside Iran.[4]

Manoto's funding comes from venture capitalists, according to a 2011 report on human rights and information access in Iran by the Foreign Policy Centre, a UK-based independent think tank. The report did not name the venture capital firms behind the station.[5] However, many Iranian analysts believes that the channel is promoting Iran's ousted monarchy purposefully.[6]

There have been in the past, disturbing reports of racist content in some of the shows of Manoto 1 against Iranian Azeri and Kurdish ethnic groups.[7]

Kayvan and Marjan Abbassi, the UK-based Iranian Bahai couple who launched Manoto 1, in 2010, stay out of the media spotlight. They and other Manoto 1 officials have usually declined to comment for there company and TV channel despite repeated requests for interviews.[8]

Popular Programs[edit]

Googoosh Music Academy[edit]

In this program, Googoosh and her team of experts, Hooman Khalatbari and Babak Saeedi, help unknown Persian performers maximize their talent in vocal music and singing, like the American program, American Idol. It was also launched in the British TV channel, Unique TV.[9]

Befarmaeed Sham[edit]

"Befarmaeed Sham بفرمائید شام" (English: "Dinner Is Served"), is the Iranian answer to the UK cooking show Come Dine With Me, in which participants host dinner parties and compete for the title of best cook and entertainer.[4] It had millions of fans since launching in 2010. In the process, it has also annoyed Iran's Islamic government.[5]

Miss World & Miss Universe[edit]

Miss World & Miss Universe are the oldest surviving major international beauty pageants, Miss World created in 1951 and Miss Universe in 1952. also these pageants are part of the Big Four international beauty pageants. Every year since 2011 Manoto 1 shows this International program on Manoto TV.

References[edit]

  1. ^ "Kayvan Abbassi Biography". 
  2. ^ "About us". Manoto1. 2010-11-30. 
  3. ^ "~ﺱ ﺍﺯ "ﺑﻔﺮﻣﺎﯾﯿﺪ ﺷﺎﻡ ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ" ﻧﻮﺑﺖ "ﺁﮐﺎﺩﻣﯽ ﻣﻮﺳﯿﻘﯽ ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ" ﺭﺳﯿﺪ!" (in Persian). ﺳﯿﻨﻤﺎﯼ ﻣﺎ. Retrieved 24 November 2011. 
  4. ^ a b "Blog | Manoto TV". FRONTLINE. Retrieved 2 January 2013. 
  5. ^ a b Torbati, Yeganeh. "London TV channel dips a toe into Iran culture war". Reuters. Retrieved 13 September 2012. 
  6. ^ Monavar Khalaj (10 April 2013). "Primetime battle for Iran’s airwaves". Financial Times. Retrieved 16 April 2013. 
  7. ^ "Marjan Abbasi – مرجان". Retrieved 22 November 2014. 
  8. ^ Torbati, Yeganeh. "London TV channel dips a toe into Iran culture war". Reuters. Retrieved 13 September 2012. 
  9. ^ "Googoosh Music Academy". Unique Television. Retrieved 11 January 2012. 

External links[edit]