Luxemburger Wort

From Wikipedia, the free encyclopedia - View original article

Luxemburger Wort für Wahrheit und Recht
D'Wort logo.png
TypeDaily newspaper
FormatCompact
Owner(s)Saint-Paul Luxembourg
EditorLéon Zeches
Editor-in-chiefMarc Glesener
Founded23 March 1848
Political alignmentCentre-right (CSV)
LanguageGerman
HeadquartersLuxembourg 2, rue Christophe Plantin, Luxembourg City
Circulation81,003
Official websitewww.wort.lu
 
Jump to: navigation, search
Luxemburger Wort für Wahrheit und Recht
D'Wort logo.png
TypeDaily newspaper
FormatCompact
Owner(s)Saint-Paul Luxembourg
EditorLéon Zeches
Editor-in-chiefMarc Glesener
Founded23 March 1848
Political alignmentCentre-right (CSV)
LanguageGerman
HeadquartersLuxembourg 2, rue Christophe Plantin, Luxembourg City
Circulation81,003
Official websitewww.wort.lu

Luxemburger Wort für Wahrheit und Recht is a Luxembourgish daily newspaper, published by Saint-Paul Luxembourg since 23 March 1848. From 17 March 2005 until 22 March 2008, it was renamed as d'Wort, although its full title remained d'Wort - Luxemburger Wort für Wahrheit und Recht. It is primarily a German language newspaper, but includes small sections in both Luxembourgish and French, plus a website in English and Portuguese.

The paper has a circulation of 81,003 copies a day and a daily readership of almost 176,200,[1] making it Luxembourg's most popular newspaper by both counts.[2] The newspaper received €1,524,658 in annual state press subsidy in 2009: the second-most of any newspaper, behind rivals Tageblatt.[3]

History[edit]

The Luxemburger Wort was founded just three days after press censorship was abolished in the German Confederation, by Johannes Theodor Laurent, the director of the seminary and the Apostolic Vicar in Luxembourg. The investors of the St. Paul printers, who were behind this, were Catholic politicians and one clergyman (Charles-Gérard Eyschen, Jean-Philippe-Christophe Würth, Jean-Mathias Neumann-Würth, Michel Jonas and Bernard Ambrosy). The senior staff were all clergymen, the editor being Eduard Michelis. It stood in strong opposition to the liberal government. It also took on the Grand Duke, asking in one article whether a Catholic people could be governed well by a Protestant prince.

From 1848 to 1864 the Luxemburger Wort appeared twice a week, on Wednesday and Saturday evening, with the date of the following day. After stamp duty was abolished, it appeared on Wednesday, Friday and Saturday. From 1864 it appeared daily.

At the start of the 20th century, the Luxemburger Wort contributed to the founding of the Right Party. Later it supported the CSV (Christian Social People's Party). Throughout the Cold War it had a firmly anti-Soviet and pro-American stance, without nuances. It also never wavered in its support of the Catholic Church, whether on social or religious matters. Only more recently has it adopted a slightly more critical attitude towards the work of the government, in which the CSV is the senior coalition partner.

Editors[edit]

Footnotes[edit]

  1. ^ "d'Wort" (PDF). Saint-Paul Luxembourg. 2007. Archived from the original on 2007-10-07. Retrieved 2007-08-06. 
  2. ^ "Media pluralism in the Member States of the European Union". European Commission. 2007-01-17. Retrieved 2007-08-06. 
  3. ^ "Ministère d'État". Service Information et Press. Retrieved 20 November 2010. 

External links[edit]