Daily Mail

From Wikipedia, the free encyclopedia - View original article

Daily Mail
Dailymail.jpg
Daily Mail front page in August 2010.
TypeDaily newspaper
FormatTabloid
OwnerDaily Mail and General Trust
PublisherAssociated Newspapers Ltd
EditorPaul Dacre
Founded4 May 1896
Political alignmentConservative
LanguageEnglish
Circulation1,945,496[1]
ISSN0307-7578
OCLC number16310567
Official websitewww.dailymail.co.uk
 
Jump to: navigation, search
Daily Mail
Dailymail.jpg
Daily Mail front page in August 2010.
TypeDaily newspaper
FormatTabloid
OwnerDaily Mail and General Trust
PublisherAssociated Newspapers Ltd
EditorPaul Dacre
Founded4 May 1896
Political alignmentConservative
LanguageEnglish
Circulation1,945,496[1]
ISSN0307-7578
OCLC number16310567
Official websitewww.dailymail.co.uk

The Daily Mail is a British daily middle-market[2] tabloid newspaper owned by the Daily Mail and General Trust.[3]

First published in 1896 by Lord Northcliffe, it is the United Kingdom's second biggest-selling daily newspaper after The Sun.[1] Its sister paper The Mail on Sunday was launched in 1982. Scottish and Irish editions of the daily paper were launched in 1947 and 2006 respectively. The Daily Mail was Britain's first daily newspaper aimed at the newly literate "lower-middle class market resulting from mass education, combining a low retail price with plenty of competitions, prizes and promotional gimmicks",[4] and the first British paper to sell a million copies a day.[5]

It was, from the outset, a newspaper for women, being the first to provide features especially for them,[6] and is the only British newspaper whose readership is more than 50 percent female, at 53 percent.[clarification needed][7][8][9]

It had an average daily circulation of 1,991,275 copies in April 2012.[10] Between June and December 2011 it had an average daily readership of approximately 4.371 million, of whom approximately 2.803 million were in the ABC1 demographic and 1.596 million in the C2DE demographic.[10]

Contents

Overview

The Mail was originally a broadsheet, but switched to a compact format[11] on 3 May 1971, the 75th anniversary of its founding. On this date it also absorbed the Daily Sketch, which had been published as a tabloid by the same company. The publisher of the Mail, the Daily Mail and General Trust, is currently a FTSE 250 company and the paper has a circulation of around two million which is the fourth-largest circulation of any English language daily newspaper in the world.[12]

Circulation figures according to the Audit Bureau of Circulations in July 2011 show gross daily sales of 2,050,132 for the Daily Mail.[13] According to a December 2004 survey, 53% of Daily Mail readers voted for the Conservative Party, compared to 21% for Labour and 17% for the Liberal Democrats.[14] The main concern of Viscount Rothermere, the current chairman and main shareholder, is that the circulation be maintained. He testified before a House of Lords select committee that "we need to allow editors the freedom to edit", and therefore the newspaper's editor was free to decide editorial policy, including its political allegiance.[15] The Mail has been edited by Paul Dacre since 1992.

History

Early history

The Daily Mail, devised by Alfred Harmsworth (later Lord Northcliffe) and his brother Harold (later Lord Rothermere), was first published on 4 May 1896. It was an immediate success. It cost a halfpenny at a time when other London dailies cost one penny, and was more populist in tone and more concise in its coverage than its rivals. The planned issue was 100,000 copies but the print run on the first day was 397,215 and additional printing facilities had to be acquired to sustain a circulation which rose to 500,000 in 1899. Lord Salisbury, 19th-century Prime Minister of the United Kingdom, dismissed the Daily Mail as "a newspaper produced by office boys for office boys."[16] By 1902, at the end of the Boer War, the circulation was over a million, making it the largest in the world.[17][18]

With Harold running the business side of the operation and Alfred as Editor, the Mail from the start adopted an imperialist political stance, taking a patriotic line in the Second Boer War, leading to claims that it was not reporting the issues of the day objectively.[19] From the beginning, the Mail also set out to entertain its readers with human interest stories, serials, features and competitions (which were also the main means by which the Harmsworths promoted the paper).

In 1900, the Daily Mail began printing simultaneously in both Manchester and London, the first national newspaper to do so (in 1899, the Daily Mail had organised special trains to bring the London-printed papers north). The same production method was adopted in 1909 by the Daily Sketch, in 1927 by the Daily Express and eventually by virtually all the other national newspapers. Printing of the Scottish Daily Mail was switched from Edinburgh to the Deansgate plant in Manchester in 1968 and, for a while, The People was also printed on the Mail presses in Deansgate. In 1987, printing at Deansgate ended and the northern editions were thereafter printed at other Associated Newspapers plants.

In 1906, the paper offered £1,000 for the first flight across the English Channel and £10,000 for the first flight from London to Manchester. Punch magazine thought the idea preposterous and offered £10,000 for the first flight to Mars, but by 1910 both the Mail's prizes had been won. (For full list see Daily Mail aviation prizes.)

The paper was accused of warmongering before the outbreak of World War I, when it reported that Germany was planning to crush the British Empire. Northcliffe created controversy by advocating conscription when the war broke out.[20] On 21 May 1915, Northcliffe wrote a blistering attack on Lord Kitchener, the Secretary of State for War. Kitchener was considered a national hero, and, overnight, the paper's circulation dropped from 1,386,000 to 238,000. 1,500 members of the London Stock Exchange ceremonially burned the unsold copies and launched a boycott against the Harmsworth Press. Prime Minister H. H. Asquith accused the paper of being disloyal to the country.

When Kitchener died, the Mail reported it as a great stroke of luck for the British Empire[citation needed]. The paper then campaigned against Asquith, who resigned on 5 December 1916.[21] His successor, David Lloyd George, asked Northcliffe to be in his cabinet, hoping it would prevent him from criticising the government. Northcliffe declined.[22]

Inter-war period

As Lord Northcliffe aged, his grip on the paper slackened and he might have nothing to do with it for months at a time. But light-hearted stunts might enliven him, such as the Hat campaign in the winter of 1920. This was a contest with a prize of £100 for new design of hat—a subject in which Northcliffe took a particular interest. There were 40,000 entries and the winner was a cross between a top hat and a bowler christened the Daily Mail Sandringham Hat. The paper subsequently promoted the wearing of it but without much success.[23] In 1922, when Lord Northcliffe died, Lord Rothermere took full control of the paper.

In 1919, Alcock and Brown made the first flight across the Atlantic winning a prize of £10,000 from the Daily Mail. In 1930, the Daily Mail made a great story of another aviation stunt, awarding another prize of £10,000 to Amy Johnson for making the first solo flight from England to Australia.[24]

The Daily Mail had begun the Ideal Home Exhibition in 1908. At first, Northcliffe had disdained this as a publicity stunt to sell advertising and he refused to attend. But his wife exerted pressure upon him and he changed his views, becoming more supportive. By 1922, the editorial side of the paper was fully engaged in promoting the benefits of modern appliances and technology to free its female readers from the drudgery of housework.[25] The Mail maintained the event until selling it to Media 10 in 2009.[26]

On 25 October 1924, the Daily Mail published the forged Zinoviev Letter, which indicated that British Communists were planning violent revolution. This was a significant factor in the defeat of Ramsay MacDonald's Labour Party in the 1924 general election, held four days later.[27]

From 1923, Lord Rothermere and the Daily Mail formed an alliance with the other great press baron, Lord Beaverbrook. Their opponent was the Conservative party politician and leader Stanley Baldwin. By 1929, George Ward Price was writing in the Mail that Baldwin should be deposed and Beaverbrook elected as leader. In early 1930, the two Lords launched the United Empire Party which the Daily Mail supported enthusiastically.

A page from the Daily Mail Silver Jubilee Issue, 1935

The rise of the new party dominated the newspaper and, even though Beaverbrook soon withdrew, Rothermere continued to campaign. Vice Admiral Taylor fought the first by-election for the United Empire Party in October, defeating the official Conservative candidate by 941 votes. Baldwin's position was now in doubt but, in 1931, Duff Cooper won the key by-election at St George's, Westminster, beating the United Empire Party candidate, Sir Ernest Petter, supported by Rothermere, and this broke the political power of the press barons.[28]

In 1927, the celebrated picture of the year Morning by Dod Procter was bought by the Daily Mail for the Tate Gallery.[29]

Lord Rothermere was a friend of Benito Mussolini and Adolf Hitler, and directed the Mail's editorial stance towards them in the 1930s.[30][31] Rothermere's 1933 leader "Youth Triumphant" praised the new Nazi regime's accomplishments, and was subsequently used as propaganda by them.[32] In it, Rothermere predicted that "The minor misdeeds of individual Nazis would be submerged by the immense benefits the new regime is already bestowing upon Germany". Journalist John Simpson, in a book on journalism, suggested that Rothermere was referring to the violence against Jews and Communists rather than the detention of political prisoners.[33]

Rothermere and the Mail were also editorially sympathetic to Oswald Mosley and the British Union of Fascists.[34] Rothermere wrote an article entitled "Hurrah for the Blackshirts" in January 1934, praising Mosley for his "sound, commonsense, Conservative doctrine".[35] This support ended after violence at a BUF rally in Kensington Olympia later that year.[36]

Post-war history

On 5 May 1946, the Daily Mail celebrated its Golden Jubilee. Winston Churchill was the chief guest at the banquet and toasted it with a speech,[37]

I remember lunching at Londonderry House on the day when the Daily Mail first came out, and Alfred Harmsworth sat as the guest of honour at a very small party—a very remarkable man, a man of great influence and independence. In a free country where enterprise can make its way, he was able to create this enormous, lasting, persuasive and attractive newspaper which had its influence in our daily lives and with which we have walked along the road for 50 years.

In reply, Lord Rothermere II had something to say about the newsprint shortages at that time for, while the Mail of 1896 was eight pages, the Mail of 1946 was reduced to just four.[37]

The Daily Mail was transformed by its editor of the seventies and eighties, Sir David English. Sir David began his Fleet Street career in 1951, joining The Daily Mirror before moving to The Daily Sketch, where he became features editor. It was the Sketch which brought him his first editorship, from 1969 to 1971. That year the Sketch was closed and he moved to take over the top job at the Mail, where he was to remain for more than 20 years. English transformed it from a struggling rival selling two million copies fewer than the Daily Express to a formidable journalistic powerhouse, which soared dramatically in popularity. After 20 years perfecting the Mail, Sir David English became editor-in-chief and chairman of Associated Newspapers in 1992. The paper won a libel case against the satirical fortnightly magazine Private Eye while Sir David was editor.[citation needed] The latter publication still consistently signs spoof right-wing rant articles "Sir David Fester", a reference to English and his assertion that The Eye's libel had festered.

The paper enjoyed a period of journalistic success in the 1980s, employing some of the most inventive writers in old Fleet Street including the gossip columnist Nigel Dempster, Lynda Lee Potter and sportswriter Ian Wooldridge (who unlike some of his colleagues—the paper generally did not support sporting boycotts of white-minority-ruled South Africa—strongly opposed apartheid). In 1982, a Sunday title, the Mail on Sunday, was launched (the Sunday Mail was already the name of a newspaper in Scotland, owned by the Mirror Group.) There are Scottish editions of both the Daily Mail and Mail on Sunday, with different articles and columnists. In 1992, the current editor, Paul Dacre, was appointed.

In late 2013 the paper will move its London printing operation from the city's Docklands area to a new £50 million plant in Thurrock, Essex.[38]

Scottish, Irish, Continental and Indian editions

Scottish Daily Mail

Scottish Daily Mail masthead.jpg

The Scottish Daily Mail was published as a separate title from Edinburgh, starting in 1947.[39] The circulation was poor though, falling to below 100,000 and the operation was rebased to Manchester in December 1968.[40] In 1995 the Scottish Daily Mail was relaunched, and is printed in Glasgow. With a circulation in Dec 2009 of 113,771, it has the third-highest daily newspaper sales in Scotland.[41]

Irish edition

The Daily Mail officially entered the Irish market with the launch of a local version of the paper on 6 February 2006; free copies of the paper were distributed on that day in some locations to publicise the launch. Its masthead differs from that of UK versions by having a green rectangle with the word "IRISH", instead of the Royal Arms. The Irish version includes stories of Irish interest alongside content from the UK version. According to the Audit Bureau of Circulations, the Irish edition had a circulation of 63,511 for July 2007,[42] falling to an average of 49,090 for the second half of 2009.[43] Since 24 September 2006 Ireland on Sunday, the Irish Sunday newspaper acquired by Associated in 2001, was replaced by an Irish edition of the Mail on Sunday (the Irish Mail on Sunday), to tie in with the weekday newspaper.

Continental and Overseas Daily Mail

Two foreign editions were begun in 1904 and 1905; the former titled the Overseas Daily Mail, covering the world, and the latter titled the Continental Daily Mail, covering Europe and North Africa.[44]

Mail Today

The newspaper entered India on 16 November 2007 with the launch of Mail Today,[45] a 48-page compact size newspaper printed in Delhi, Gurgaon and Noida with a print run of 110,000 copies. Based around a subscription model, the newspaper has the same fonts and feel as the Daily Mail and was set up with investment from Associated Newspapers and editorial assistance from the Daily Mail newsroom.[46]

Editorial stance

In the late 1960s, the paper went through a phase of being liberal on social issues like corporal punishment, but soon returned to its traditional conservative line. In Tony Blair's early years as Labour leader and then Prime Minister, the paper wrote positively about him and his reforms of the party.

The editorial stance changed to become critical of Blair in his later years as Prime Minister, and the Mail endorsed the Conservative Party in the 2005 general election.[47]

The paper is generally critical of the BBC, which it says is biased to the left.[48] The Mail has also opposed the growing of genetically modified crops in the United Kingdom,[49] a stance it shares with many of its left-wing critics.[citation needed]

On international affairs, the Mail broke with the establishment media consensus over the 2008 South Ossetia war between Russia and Georgia. The Mail accused the British government of dragging Britain into an unnecessary confrontation with Russia and of hypocrisy regarding its protests over Russian recognition of Abkhazia and South Ossetia's independence, citing the British government's own recognition of Kosovo's independence from Russia's ally Serbia.[50]

Melanie Philips, once known as a voice for The Guardian and New Statesman, moved to the right in the 1990s and writes for the Daily Mail, covering political and social issues from a conservative perspective. She has defined herself as a liberal who has "been mugged by reality".[51]

Awards

Received

The Daily Mail has been awarded the National Newspaper of the Year in 1995, 1996, 1998, 2001, 2003 and 2012 by the British Press Awards[52]

The Daily Mail journalists have won a range of British Press Awards, including:

Other awards include:

Famous stories

On 7 January 1967, the Mail published a story, "The holes in our roads", about potholes, giving the examples of Blackburn where it said there were 4,000 holes. This detail was then immortalised by John Lennon in The Beatles song "A Day in the Life", along with an account of the death of 21-year-old socialite Tara Browne in a car crash on 18 December 1966, which also appeared in the same issue.[56]

In 1981, the Daily Mail ran an investigation into the Unification Church, nicknamed the Moonies, and branded them "the church that breaks up families" in the article, which accused them of brainwashing converts. The Unification Church, which always denied brainwashing, sued for libel and lost heavily. A jury awarded the Mail a record-breaking £750,000—then the biggest libel payout. In 1983 the paper won a special British Press Award for a "relentless campaign against the malignant practices of the Unification Church."

On 16 July 1993 the Mail ran the headline "Abortion hope after 'gay genes' finding";[57] this headline has been widely criticised in subsequent years, for example as "perhaps the most infamous and disturbing headline of all" (of headlines from tabloid newspapers commenting on the Xq28 gene).[58]

The Mail campaigned on the case of Stephen Lawrence, a black teenager who was murdered in a racially motivated attack in Eltham, London in April 1993. On 14 February 1997, the Mail led its front page with a picture of the five men accused of Lawrence's murder and the headline "MURDERERS", stating that it believed that the men had murdered Lawrence and adding "if we are wrong, let them sue us".[59] This attracted praise from Paul Foot and Peter Preston.[60] However, other journalists have criticised the Mail′s coverage, contending that it was very late to change its stance on the reporting surrounding Lawrence's murder, with the newspaper's earlier focus being the alleged opportunistic behaviour of anti-racist groups ("How Race Militants Hijacked a Trajedy", 10 May 1993) with very little coverage of the case (20 articles in three years).[61][62]

On 9 October 2009, the Mail ran the headline "Hunger striker's £7m Big Mac: Tamil who cost London a fortune in policing was sneaking in fast-food".[63][64] The article stated that "Scotland Yard surveillance teams using specialist monitoring equipment had watched in disbelief" as Parameswaran Subramaniyan, a Tamil hunger striker protesting outside the Houses of Parliament, covertly broke his fast by secretly eating McDonald's burgers. When a request for an apology and retraction of this story was refused, Mr Subramanyam issued proceedings against the paper.[65] In court, the newspaper's claim was shown to be entirely false; the Met superintendent in charge of the policing operation confirmed there had been no police surveillance team using the "specialist monitoring equipment". As a result, on 29 July 2010, Mr Subramanyam is understood to have accepted damages of £47,500 from the Daily Mail. The newspaper also paid his legal costs, withdrew the allegations and apologised "sincerely and unreservedly" for the distress that had been caused.[66]

A 16 October 2009 Jan Moir article on the death of Stephen Gately,[67] which many people felt was inaccurate, insensitive, and homophobic, generated over 25,000 complaints, the highest number of complaints for a newspaper article in the history of the Press Complaints Commission.[68][69] Major advertisers such as Marks and Spencer responded to the criticism by asking for their own adverts to be removed from the Mail Online webpage around Moir's article. The Daily Mail removed all display ads from the webpage with the Gately column.[70]

On 13 June 2011, a study by Dr Matt Jones and Michal Kucewicz[71] on the effects of cannabinoid receptor activation in the brain was published in the Journal of Neuroscience[71][72][73] and the British medical journal The Lancet.[74] The study was used in articles by CBS News,[75] Le Figaro,[76] Bild[77] and others. In October 2011, the Daily Mail printed an article citing the research, titled "Just ONE cannabis joint can bring on schizophrenia as well as damaging memory." UK political party Cannabis Law Reform (CLEAR), which campaigns for ending drug prohibition, criticised the Daily Mail,[78] and contacted Dr Matt Jones, author of the study, who said he was "disappointed but not surprised" at the Daily Mail′s reporting, and clarified: "This study does NOT say that one spliff will bring on schizophrenia".[78] Dorothy Bishop, professor of neuroscience at Oxford University, in her blog awarded the Daily Mail the "Orwellian Prize for Journalistic Misrepresentation",[79][80][81][82] calling the Daily Mail's article "the worst misrepresentation of a scientific article in a national newspaper."[83] The Daily Mail was the sole nominee for the award, with Bishop commenting: "I'm pleased not to have had more nominations this year: it suggests that, despite all the grumblings about science journalism, the field is in rude health." The Mail later changed the article's headline to: "Just ONE cannabis joint 'can cause psychiatric episodes similar to schizophrenia' as well as damaging memory."[84][85]

On 3 April 2012, the freelance journalist Samantha Brick wrote an article on the Daily Mail website titled "There are downsides to looking this pretty': Why women hate me for being beautiful".[86] The article went viral on social media websites and Brick trended globally on Twitter.[87]

Libel lawsuits

The Daily Mail has been involved in a number of notable libel suits.

Successful Lawsuits

Unsuccessful Lawsuits

Supplements and features

Daily Mail

  • City & Finance: City & Finance is the business part of the Daily Mail, and the Financial Mail is the business paper free with the Mail on Sunday. City & Finance features City News and the results from the London Stock Exchange, and also has its own website called This is Money.[98]
  • Travelmail: Contains travel articles, advertisements etc.
  • Femail: Femail is an extensive part of the Daily Mail's newspaper and website, being one of four main features on Mail Online others being News, TV & Showbiz and Sport. It is designed for women.
  • Weekend: The Daily Mail Weekend is a TV guide published by the Daily Mail, included free with the Mail every Saturday. Weekend magazine, launched in October 1993, is issued free with the Saturday Daily Mail. The guide does not use a magazine-type layout but chooses a newspaper style similar to the Daily Mail itself. In April 2007, the Weekend had a major revamp. A feature changed during the revamp was a dedicated Freeview channel page.

Mail on Sunday

  • Financial Mail on Sunday: now part of the main paper, this section includes the Financial Mail Enterprise, focusing on small business.
  • You: You magazine is a women's magazine featured in the Mail on Sunday. It is a mix of in-depth features plus fashion, beauty advice, practical insights on health and relationships, food recipes and interiors. The Mail markets it, with Live magazine, as the only paper to have a magazine for him (Live) and for her (You). The Mail on Sunday is read by over six million a week.[99]
  • Live: this magazine is aimed at men. The main features are columns by well-known people.[citation needed]
  • Mail on Sunday 2: This pullout includes review, featuring articles on the arts, books and culture and it consists of reviews of all media and entertainment forms and interviews with sector personalities, property, travel and health.
  • Sportsmail: on the back pages of the Mail. It features different sports including an emphasis on alternative sports such as darts and snooker.[citation needed]
  • Football Mail on Sunday: this reviews Premier League, Championship and Football League games from Saturday as well certain international games.

Regular cartoon strips

Current cartoon strips that are in the Daily Mail include Garfield which moved from the Daily Express in 2006[citation needed]and is also included in The Mail on Sunday. I Don't Believe It is another 3/4 part strip, written by Dick Millington.[citation needed] Odd Streak and The Strip Show, which is shown in 3D are one part strips. Up and Running is a strip distributed by Knight Features and Fred Basset follows the life of the dog of the same name in a two part strip in the Daily Mail since 8 July 1963.[100] The Gambols are another feature in the Mail on Sunday.

The long-running Teddy Tail cartoon strip, was first published on 5 April 1915 and was the first cartoon strip in a British newspaper.[101] It ran for over 40 years to 1960, spawning the Teddy Tail League Children's Club and many annuals from 1934 to 1942 and again from 1949 to 1962. Teddy Tail was a mouse, with friends Kitty Puss (a cat), Douglas Duck and Dr. Beetle. Teddy Tail is always shown with a knot in his tail.[102][103]

Year Book

The Daily Mail Year Book first appeared in 1901, summarizing the news of the past year in one volume of 200-400 pages. Among its editors were Percy L. Parker (1901–1905), David Williamson (1914–1951), G. B. Newman (1955–1977), Mary Jenkins (1978–1986), P.J. Failes (1987), and Michael and Caroline Fluskey (1991).

Online media

The Daily Mail and The Mail on Sunday publish most of their news online in a service called the Mail Online, which is viewed daily by nearly 3 million users.[104] Most of the site can be viewed for free and without registration, though some services require users to register. Registration is free.

Contributors

Notable regular contributors (present)

Journalists

Cartoonists

Photographers

Past writers

Political allegiance

The Daily Mail is a traditional supporter of the Conservative Party.

Editors

1896: S. J. Pryor
1899: Thomas Marlowe
1922: W. G. Fish
1930: Oscar Pulvermacher
1930: William McWhirter
1931: W. L. Warden
1935: Arthur Cranfield
1939: Bob Prew
1944: Sidney Horniblow
1947: Frank Owen
1950: Guy Schofield
1955: Arthur Wareham
1959: William Hardcastle
1963: Mike Randall
1966: Arthur Brittenden
1971: David English
1992: Paul Dacre

Source:[106]

See also

Notes

  1. ^ a b Gazette, Press. "First official figures give The Sun Sunday 3.2m circ". Press Gazette. http://www.pressgazette.co.uk/story.asp?sectioncode=1&storycode=48913&c=1. Retrieved 2012-03-12.
  2. ^ Ownership of the News: House of Lords Paper 122-II, 1st Report of Session 2007-08 - Volume 2: Evidence; Bernan; The Stationery Office, Jun 1, 2008 - 608 pages; page 86
  3. ^ "Daily Mail". Mediauk.com. http://www.mediauk.com/newspapers/13700/daily-mail. Retrieved 2012-03-12.
  4. ^ Paul Manning (2001), News and news sources, Sage, ISBN 978-0-7619-5797-3, http://books.google.com/?id=3l_wD4Nq40YC&pg=PA83
  5. ^ Milestones in 20th Century Newspaper history in Britain, Eurocosm UK, http://www.eurocosm.com/Application/Products/Original-newspapers/newspaper-history-GB.asp, retrieved 12 April 2008
  6. ^ Newsmen speak: journalists on their craft Edmo nd D. Coblentz, University of California Press, 1954 page 88
  7. ^ Margaret R. Andrews, Mary M. Talbot (2000), All the world and her husband: women in twentieth-century consumer culture, Continuum International Publishing Group, ISBN 978-0-304-70152-0, http://books.google.com/?id=nPHucjV8JdwC&pg=PA11
  8. ^ Hugo de Burgh, Paul Bradshaw (2008), Investigative journalism, Routledge, ISBN 978-0-415-44144-5, http://books.google.com/?id=K8reOOY24nEC&pg=PA282
  9. ^ Peter Cole (18 September 2005), "Women readers: the never-ending search", The Independent (UK), http://www.independent.co.uk/news/media/women-readers-the-neverending-search-507235.html
  10. ^ a b http://www.nmauk.co.uk/nma/do/live/factsAndFigures?newspaperID=10
  11. ^ Nelson, Robert (5 May 1971). "London Daily Mail goes compact". Christian Science Monitor. http://pqasb.pqarchiver.com/csmonitor_historic/access/263913472.html?dids=263913472:263913472&FMT=ABS&FMTS=ABS:AI&date=May+05%2C+1971&author=By+Robert+Nelson+Staff+correspondent+of+The+Christian+Science+Monitor&pub=Christian+Science+Monitor&desc=London+Daily+Mail+goes+compact. Retrieved 24 January 2011.
  12. ^ World’s 100 Largest Newspapers, World Association of Newspapers, 2005, http://www.wan-press.org/article2825.html, retrieved 12 April 2008
  13. ^ Reynolds, John (10 December 2010). "Royal engagement fails to provide newspaper lift". Media Week. http://www.mediaweek.co.uk/news/1046237/Royal-engagement-fails-provide-newspaper-lift. Retrieved 24 January 2011.
  14. ^ MORI survey of newspaper readers, archived from the original on 13 December 2007, http://web.archive.org/web/20071213203908/http://www.ipsos-mori.com/polls/2004/voting-by-readership.shtml, retrieved 21 December 2007
  15. ^ Dan Sabbagh (21 May 2008), "Paul Dacre can set Daily Mail agenda, says Viscount Rothermere", The Times (London), http://business.timesonline.co.uk/tol/business/industry_sectors/media/article3971966.ece, retrieved 30 April 2010
  16. ^ Wilson, A. N. (2003), The Victorians, New York: W. W. Norton, p. 590, ISBN 978-0-393-04974-9
  17. ^ Griffiths, Dennis (2006), Fleet Street: Five Hundred Years of the Press, The British Library, pp. 132–3, ISBN 0-7123-0697-8
  18. ^ Paul Manning (2001), News and News Sources, Sage Publications, p. 83, ISBN 978-0-7619-5796-6, http://books.google.com/?id=yddZAAAAMAAJ
  19. ^ Gardiner, The Times, The Atlantic Monthly, January 1917 page 113
  20. ^ New York Times Current History 1917, New York Times Company, 1917 page 211
  21. ^ Jocelyn Hunt (2003), Britain, 1846–1919, Routledge, p. 368, ISBN 978-0-415-25707-7, http://books.google.com/?id=dr_JtG9-4DMC
  22. ^ Tom Clarke (1950), Northcliffe in history, p. page 112
  23. ^ Ferris, Paul (1972), The house of Northcliffe, Garland Science, p. 232, ISBN 978-0-529-04553-9, http://books.google.com/?id=xlJUM8gkNe0C
  24. ^ Mowat, Charles Loch (1968), Britain between the wars, 1918–1940, Methuen, p. 239, ISBN 978-0-416-29510-8, http://books.google.com/?id=3dgOAAAAQAAJ&pg=PA239
  25. ^ Adrian Bingham (2004), Gender, modernity, and the popular press in inter-war Britain, Oxford University Press, ISBN 978-0-19-927247-1, http://books.google.com/?id=nNBoXi8sXMwC&pg=PA97
  26. ^ Johnson, Branwell (28 August 2009). "Media 10 buys Ideal Home Show". marketingweek.co.uk. http://www.marketingweek.co.uk/media-10-buys-ideal-home-show/3003923.article. Retrieved 1 June 2010.
  27. ^ Nicholson Baker (2009), Human Smoke: The Beginnings of World War II, the End of Civilization, p. 12, ISBN 1-4165-6784-4
  28. ^ Dennis Griffiths (2006), "13. Prerogative of the harlot", Fleet Street, Google, pp. 247–252, ISBN 0-7123-0697-8, http://books.google.com/?id=vRTVAAAACAAJ[dead link]
  29. ^ The Houghton Mifflin dictionary of biography, Houghton Mifflin Harcourt, 2003, p. 1241, ISBN 978-0-618-25210-7, http://books.google.com/?id=QfesntdNnbwC
  30. ^ Griffiths, Richard (1980), Fellow Travellers of the Right: British Enthusiasts for Nazi Germany, 1933-9, London: Constable, ISBN 0-09-463460-2
  31. ^ Taylor, S. J. (1996), The Great Outsiders: Northcliffe, Rothermere and the Daily Mail, London: Weidenfeld & Nicolson, ISBN 0-297-81653-5
  32. ^ Giles, Paul (2006), Atlantic republic: the American tradition in English literature, ISBN 978-0-19-920633-9, http://books.google.co.uk/books?id=t07NY0V0vzcC&pg=PT213&dq=%22youth+triumphant%22++nazi+propaganda&cd=1#v=onepage&q=%22youth%20triumphant%22%20nazi%20propaganda&f=false
  33. ^ Simpson, John (2010), Unreliable sources: how the 20th century was reported, London, United Kingdom: Pam Macmillan, http://books.google.co.uk/books?id=8yT0O5RkbUYC&lpg=PT307&ots=H-BehVO1Vk&dq=%22The%20minor%20misdeeds%20of%20individual%20Nazis%20would%20be%20submerged%20by%20the%20immense%20benefits%20the%20new%20regime%20is%20already%20bestowing%20upon%20Germany&pg=PT307#v=onepage&q=%22The%20minor%20misdeeds%20of%20individual%20Nazis%20would%20be%20submerged%20by%20the%20immense%20benefits%20the%20new%20regime%20is%20already%20bestowing%20upon%20Germany%22&f=false
  34. ^ Daily Mail, British Newspapers Online, http://www.britishpapers.co.uk/midmarket/daily-mail/
  35. ^ "Hurrah for the Blackshirts". Voiceoftheturtle.org. http://www.voiceoftheturtle.org/dictionary/dict_h1.php#hurrah. Retrieved 2012-03-12.
  36. ^ World fascism:a historical encyclopedia, Volume 1 (Google eBook) Cyprian Blamires pages 288 and 435
  37. ^ a b Dennis Griffiths, Fleet Street, The British Library, p. 311, ISBN 0-7123-0697-8, http://books.google.com/?id=vRTVAAAACAAJ[dead link]
  38. ^ Greenslade, Roy (27 June 2012). "Daily Mail print plant sold off". The Guardian. http://www.guardian.co.uk/media/greenslade/2012/jun/27/dmgt-britishlandcompany?newsfeed=true.
  39. ^ Parliamentary papers, 1947, p. 94 Great Britain Parliament House of Commons
  40. ^ James G. Kellas (1989), The Scottish political system, p. 200, ISBN 0-521-08669-8
  41. ^ Tryhorn, Chris (15 January 2010), "Trinity Mirror titles worst hit in Scottish slump", The Guardian (UK), http://www.guardian.co.uk/media/2010/jan/15/abcs-scottish-newspapers-december-2009, retrieved 30 April 2010
  42. ^ "Audit Bureau of Circulations". Abc-ireland.ie. http://www.abc-ireland.ie/. Retrieved 2012-03-12.
  43. ^ "Fall in circulation for all of Republic's daily newspapers". The Irish Times. 19 February 2010. http://www.irishtimes.com/newspaper/finance/2010/0219/1224264797737.html. Retrieved 17 July 2010.
  44. ^ MacKenzie, The Mystery of the Daily Mail: 1896–1921, pp. 55–58.
  45. ^ "''Mail Today''". Mailtoday.in. http://www.mailtoday.in/. Retrieved 2012-03-12.
  46. ^ "Associated Newspapers launches Mail Today in India". Thomascrampton.com. 2008-04-03. http://www.thomascrampton.com/media/thomas-jacob-mail-todays-india-newspaper-ifra/. Retrieved 2012-03-12.
  47. ^ However you vote, give Mr Blair a bloody nose, Daily Mail, 5 May 2005
  48. ^ Douglas, Torin (18 June 2007). Does the BBC have a bias problem?. BBC News.
  49. ^ Blythman, Joanna (28 May 2012). "Vandals! No, not protesters trashing crops but the GM lobby still trying to force increasingly discredited Frankenstein Food down our throats". Daily Mail. http://www.dailymail.co.uk/news/article-2151380/GM-lobby-trying-force-increasingly-discredited-Frankenstein-Food-throats.html. Retrieved 1 August 2012.
  50. ^ "Mail comment: Is Miliband talking us into another war?", Daily Mail (London), 28 August 2008, http://www.dailymail.co.uk/news/article-1050075/MAIL-COMMENT-Is-Miliband-talking-war.html, retrieved 29 August 2008
  51. ^ Andy Beckett "The changing face of Melanie Phillips", The Guardian, 7 March 2003
  52. ^ "Press Awards 2012: full list of winners". The Guardian. 21 March 2012. http://www.guardian.co.uk/media/2012/mar/21/press-awards-2012-winners.
  53. ^ http://www.pressgazette.co.uk/story.asp?storycode=45225
  54. ^ http://www.pressgazette.co.uk/story.asp?storycode=43456
  55. ^ O'Carroll, Lisa; Sabbagh, Dan (20 March 2012). "Press Awards 2012 as they happened". The Guardian. http://www.guardian.co.uk/media/blog/2012/mar/20/press-awards-2012-live.
  56. ^ "The Origins of "A Day In The Life"", The Beatles: Selected Items from my Personal Memorabilia Collection (Apple Corps), http://www.applecorp.com/aditl/origins.htm[dead link]
  57. ^ Steve Connor (1 November 1995), "The 'gay gene' is back on the scene", The Independent (UK), http://www.independent.co.uk/news/the-gay-gene-is-back-on-the-scene-1536770.html, retrieved 30 April 2010
  58. ^ George T. H. Ellison and Alan H. Goodman (2006), Abortion%20hope%20after%20gay%20genes%20finding The nature of difference: science, society, and human biology, Wenner-Gren Foundation for Anthropological Research, Wellcome Trust, p. 106, ISBN 978-0-8493-2720-9, http://books.google.com/?id=r-b3sJvXBj0C&pg=PA106&dq=%27%27Abortion+hope+after+gay+genes+finding%27%27&q=Abortion%20hope%20after%20gay%20genes%20finding
  59. ^ May, Margaret; Page, Robert M.; Brunsdon, Edward (2001). Understanding social problems: issues in social policy. Wiley-Blackwell. p. 272.
  60. ^ Hugo de Burgh (2008), "ch. 16 Journalism with attitude", Investigative Journalism: Context and Practice, Routledge, ISBN 978-0-415-44144-5, http://books.google.com/?id=K8reOOY24nEC&pg=PA272
  61. ^ Leader (15 February 1997), "Trial by the Daily Mail", The Guardian (UK), http://www.guardian.co.uk/uk/1997/feb/15/lawrence.ukcrime1, retrieved 2 February 2012
  62. ^ Street of Shame (12 January 2012), "Second-Class Mail...", Private Eye 1305 (UK)
  63. ^ Stephen Wright (9 October 2009), "Hunger striker's £7m Big Mac: Tamil who cost London a fortune in policing was sneaking in fast-food", Daily Mail (UK), http://www.dailymail.co.uk/news/article-1219112/Hunger-strikers-7m-Big-Mac-Tamil-cost-London-fortune-policing-sneaking-fast-food.html, retrieved 30 April 2010[dead link]
  64. ^ Natarajan, Swaminathan (9 October 2009). "Protest Tamil denies burger claim". BBC News Tamil service (BBC). http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/south_asia/8299935.stm. Retrieved 1 August 2010.
  65. ^ "Tamil hunger-striker intends suing newspapers over 'secret burgers' claim". New Statesman. 24 March 2010. http://www.newstatesman.com/newspapers/2010/03/tamil-hunger-newspapers. Retrieved 1 August 2010.
  66. ^ Jones, Sam (29 July 2010). "Daily Mail and Sun pay out to Tamil hunger striker". The Guardian (London). http://www.guardian.co.uk/media/2010/jul/29/daily-mail-sun-parameswaran-subramanyam. Retrieved 1 August 2010.
  67. ^ Moir, Jan (16 November 2009), "A strange, lonely and troubling death . .", Daily Mail (London), http://www.dailymail.co.uk/femail/article-1220756/A-strange-lonely-troubling-death--.html
  68. ^ Booth, Robert (16 October 2009), "Daily Mail column on Stephen Gately death provokes record complaints", The Guardian (UK), http://www.guardian.co.uk/music/2009/oct/16/stephen-gately-boyzone, retrieved 30 April 2010
  69. ^ Brook, Stephen (20 October 2009), "Irish Daily Mail disowns Jan Moir", The Guardian (UK), http://www.guardian.co.uk/media/2009/oct/20/jan-moir-irish-daily-mail, retrieved 30 April 2010
  70. ^ Tryhorn, Chris (16 October 2009), "Marks & Spencer asks to pull ad from Mail article on Stephen Gately's death", The Guardian (UK), http://www.guardian.co.uk/media/2009/oct/16/stephen-gately-jan-moir-complaints, retrieved 30 April 2010
  71. ^ a b "How cannabis causes 'cognitive chaos' in the brain". Sciencedaily.com. 2011-10-25. doi:10.1523/JNEUROSCI.2970-11.2011. http://www.sciencedaily.com/releases/2011/10/111025172633.htm. Retrieved 2012-03-12.
  72. ^ "Dr Matt Jones - MRC Centre for Synaptic Plasticity publications". Bris.ac.uk. 2011-04-14. http://www.bris.ac.uk/synaptic/people/153538/publications.html. Retrieved 2012-03-12.
  73. ^ "Dysfunctional Prefrontal Cortical Network Activity and Interactions following Cannabinoid Receptor Activation". Jneurosci.org. 2011-10-26. http://www.jneurosci.org/content/31/43/15560.abstract. Retrieved 2012-03-12.
  74. ^ "Cannabis use increases risk of psychotic illness - health - 27 July 2007". New Scientist. http://www.newscientist.com/article/dn12363. Retrieved 2012-03-12.
  75. ^ Solved: Why pot smoking causes memory loss By Wynne Parry 26 Oct 2011
  76. ^ Comment le cannabis perturbe l'activité cérébrale Par Aude Rambaud - le 31/10/2011
  77. ^ Schon ein Joint kann Schizophrenie auslösen Bild
  78. ^ a b "The Daily Mail - Addicted To Lies And Misinformation About Cannabis | CLEAR". Clear-uk.org. http://clear-uk.org/the-daily-mail-addicted-to-lies-and-misinformation-about-cannabis/. Retrieved 2012-03-12.
  79. ^ Korte, Travis (2012-02-22). "Daily Mail Wins Worst Science Article Prize". Huffingtonpost.com. http://www.huffingtonpost.com/2012/02/21/daily-mail-wins-worst-science-article-prize_n_1291243.html. Retrieved 2012-03-12.
  80. ^ Trevor Butterworth (2012-02-21). "Will Drinking Diet Soda Increase Your Risk For A Heart Attack?". Forbes. http://www.forbes.com/sites/trevorbutterworth/2012/02/21/will-drinking-diet-soda-increase-your-risk-for-a-heart-attack/. Retrieved 2012-03-12.
  81. ^ Craig Silverman Special to the Star (2012-02-03). "Newsmangled: Daily Mail wins Orwellian Prize for ‘cannabis’ story". thestar.com. http://www.thestar.com/news/insight/article/1126146--newsmangled-daily-mail-wins-orwellian-prize-for-cannabis-story. Retrieved 2012-03-12.
  82. ^ Lewis, Helen. "Please, Mr Lammy, may I say something about smacking?". New Statesman. http://www.newstatesman.com/media/2012/02/obama-afghanistan-women-lammy. Retrieved 2012-03-12.
  83. ^ deevybee (2012-01-29). "BishopBlog: 2011 Orwellian Prize for Journalistic Misrepresentation". Deevybee.blogspot.com. doi:10.1523/JNEUROSCI.2970-11.2011. http://deevybee.blogspot.com/2012/01/2011-orwellian-prize-for-journalistic.html. Retrieved 2012-03-12.
  84. ^ "Richard Shrubb: Cannabis Does Not Cause Schizophrenia... It may Contribute Though!". Huffingtonpost.co.uk. 2011-09-02. http://www.huffingtonpost.co.uk/richard-shrubb/cannabis-does-not-cause-s_b_946149.html. Retrieved 2012-03-12.
  85. ^ Tamara Cohen (25 October 2011). "cannabis joint can cause psychiatric episodes similar to schizophrenia as well as damaging memory | Mail Online". Dailymail.co.uk. http://www.dailymail.co.uk/health/article-2053486/cannabis-joint-cause-psychiatric-episodes-similar-schizophrenia-damaging-memory.html. Retrieved 2012-03-12.
  86. ^ Samantha Brick. "Samantha Brick on the downsides to looking pretty: 'Why women hate me for being beautiful' | Mail Online". Dailymail.co.uk. http://www.dailymail.co.uk/femail/article-2124246/Samantha-Brick-downsides-looking-pretty-Why-women-hate-beautiful.html. Retrieved 2012-04-12.
  87. ^ Watson, Leon; Reilly, Jill. "Samantha Brick: Daily Mail writer goes viral after controversial 'Im so beautiful' article | Mail Online". Dailymail.co.uk. http://www.dailymail.co.uk/femail/article-2125138/Samantha-Brick-Daily-Mail-writer-goes-viral-controversial-Im-beautiful-article.html?ito=feeds-newsxml. Retrieved 2012-04-12.
  88. ^ Daniel Rogers Sugar wins libel battle, 16 February 2001, The Guardian
  89. ^ Ciar Byrne Rigg wins case against Associated, 20 October 2003, The Guardian
  90. ^ Jacqueline Maley, Elton John gets £100,000 for Daily Mail libel, 25 May 2006, The Guardian
  91. ^ Oliver Luft and agencies, Daily Mail pays out after alleging former Catholic PR man was hypocrite, 29 January 2009, The Guardian
  92. ^ Daily Mail and Sun pay out to Tamil hunger striker , 29 July 2010, The Guardian
  93. ^ "Blair adviser Carole Caplin wins Daily Mail libel damages", BBC News, 1 November 2011
  94. ^ Peck, Tom (11 February 2012). "Rothschild loses libel case, and reveals secret world of money and politics". The Independent. http://www.independent.co.uk/news/uk/home-news/rothschild-loses-libel-case-and-reveals-secret-world-of-money-and-politics-6720015.html.
  95. ^ a b Ward, Victoria (10 February 2012). "Nathaniel Rothschild loses High Court libel battle". The Daily Telegraph. http://www.telegraph.co.uk/news/politics/9073717/Nathaniel-Rothschild-loses-High-Court-libel-battle.html.
  96. ^ Dowell, Ben (24 May 2012). "Carina Trimingham loses privacy case against Daily Mail". The Guardian. http://www.guardian.co.uk/media/2012/may/24/carina-trimingham-privacy-case-daily-mail.
  97. ^ Chapman, James. "Huhne pays for his infidelity: Minister's career in ruins as feud with ex-wife lands them both in court over speeding points". Daily Mail. http://www.dailymail.co.uk/news/article-2095886/Chris-Huhne-resigns-speeding-points-Minister-ex-wife-Vicky-Price-court.html.
  98. ^ "This is Money". This is Money. http://www.thisismoney.co.uk. Retrieved 2012-03-12.
  99. ^ Advertising for the Daily Mail
  100. ^ Maria Esposito, Fred Basset is back, C21 Media, http://www.c21media.net/news/detail.asp?area=1&article=21463, retrieved 27 March 2007
  101. ^ Rickards, Maurice; Twyman, Michael (2000). The encyclopaedia of ephemera: a guide to the fragmentary documents of everyday life for the collector, curator, and historian. Routledge. p. 103.
  102. ^ Teddy Tail of the Daily Mail, http://www.bl.uk/collections/brit20th.html[dead link]
  103. ^ Concise History of the British Newspaper in the Twentieth Century, http://www.gatewaymonthly.com/513teddy.html
  104. ^ Halliday, Josh (21 December 2010). "Guardian.co.uk passes 40m monthly browsers". The Guardian (London). http://www.guardian.co.uk/media/2010/dec/21/november-abce-guardian-mail-online.
  105. ^ Source: Williams' memoir, The World of Action (London: Hamish Hamilton, 1938), which describes his career and journalistic adventures.
  106. ^ D. Butler and A. Sloman, British Political Facts, 1900–1975, p. 378.

References

  • MacKenzie, Frederick Arthur (1921), The Mystery of the Daily Mail: 1896–1921, London: Associated Newspapers

External links