Al Jazeera controversies and criticism

From Wikipedia, the free encyclopedia - View original article

Jump to: navigation, search

While Al Jazeera has a large audience in the Middle East, the organization and the original Arabic channel in particular have taken criticism and been involved in several controversies.[1][2][3][4][5][6]

Allegations of antisemitism[edit]

An article in the American Journalism Review noted that critics of Al-Jazeera have "assailed what they see as anti-Semitic, anti-American bias in the channel's news content."[7] An example cited from earlier years was a report in Al-Jazeera that Jews had been informed in advance not to go to work on the day of the September 11 attacks, which was criticized by an October 2001 editorial in the New York Times. An often-repeated example involves an on-air birthday party organized by Al Jazeera's Beirut bureau chief for a Lebanese militant convicted of killing four Israelis, including a four-year-old girl. Al Jazeera greeted Samir Kuntar, released in a July 2008 prisoner swap, as a hero. A more recent example given by the article is the weekly show "Sharia and Life" by Yusuf Qaradawi, an Egyptian cleric who, according to a February 2011 article in The Atlantic, "argues clearly and consistently that hatred of Israel and Jews is Islamically sanctioned."[7][8]

Right-wing Fox News commentator Bill O'Reilly has criticized al-Jazeera for being "anti-Semitic" and "anti-American".[9] In response, Dave Marash, a veteran correspondent for ABC's Nightline who resigned from his position as Washington anchor for Al Jazeera English in 2008 due to a perception of anti-American bias,[10] appeared on the O'Reilly Factor and asserted, "They certainly aren't anti-Semitic, but they are anti-Netanyahu and anti-Lieberman and anti-Israeli right...."[7][11]

According to Erik Nisbet, an Ohio State University professor who studies Arab media, anti-Americanism and anti-Semitism is woven into the fabric of al-Jazeera's Arabic reporting.[7][9]


Al Jazeera has been criticized for being state media owned by the government of Qatar.[12][13][14][15][16][17] Al Jazeera has been accused of being pro-Wahabi as well as being pro-political Islam (Including Muslim Brotherhood), and having a strong anti-Iranian and anti-Shia bias. Compared to all the other networks, Al Jazeera seldom broadcast extremist Salafi's attacks on the cultural heritage in Afghanistan, Iraq and Syria, which can be attributed to the Salafi beliefs of its owners and executives. The network also downplays atrocities committed by the extremist groups, and instead highlights actions taken by the Western governments. It also never broadcasts anything even remotely critical of Qatar's ruling family, including human right violations or the abuse of immigrant workers in Qatar. Al Jazeera can be recognized as an apparatus of the Qatari elites to exert influence over the region via propagation of political Islam combined with Salafism, hence being accused of supporting terrorism. In 2010, United States Department of State internal communications, released by WikiLeaks as part of the 2010 diplomatic cables leak, claim that the Qatar government manipulates Al Jazeera coverage to suit political interests.[18][19][20][21][22][23]

Al Jazeera's Shia Beirut correspondent Ali Hashem resigned from Al Jazeera after leaked e-mails shows his discontent over the outlet's "unprofessional" and biased coverage of the Syrian civil war in light of the Bahraini uprising, which was not given the prominence of the Syrian conflict on the network,[24][25] one side of the conflict which was partly funded by the state of Qatar, who also fund Al Jazeera.

Al Jazeera's long-time Berlin correspondent Aktham Suliman left in late 2012 "It wasn't just because the broadcaster seemed less interested in reports from Europe. Rather, Suliman had the feeling that he was no longer being allowed to work as an independent journalist. "Before the beginning of the Arab Spring, we were a voice for change," he says, "a platform for critics and political activists throughout the region. Now, Al-Jazeera has become a propaganda broadcaster." "Al-Jazeera takes a clear position in every country from which it reports -- not based on journalistic priorities, but rather on the interests of the Foreign Ministry of Qatar," he says. "In order to maintain my integrity as a reporter, I had to quit.""[2] [26] He writes, "The news channel Al Jazeera was committed to the truth. Now it is bent. It's about politics, not journalism. For the reporter that means: time to go. [...] The decline 2004-2011 was insidious, subliminal and very slow, but with a disastrous end."[27]

Walid Phares indicated that the Qatar-owned Al Jazeera television network became the “primary ideological and communication network” for the Muslim Brotherhood and Salafists during the Arab Spring in Tunisia, Egypt, Libya , Yemen, and Syria in 2011.[28] He noted that after democratic forces had initiated the rebellions, Al Jazeera played a “tremendous role”[28] in supporting the Islamic forces that then seized the revolutions.

Al Jazeera has suffered the exodus of numerous prominent staff members. Reporters and anchors, particularly in cities like London, Paris, Moscow, Beirut and Cairo have left Al-Jazeera, despite what are seen as luxurious working conditions in centrally located offices. And despite the fact that the network is investing an estimated $500 million (€375 million) in the US, so as to reach even more viewers on the world's largest television market—one in which its biggest competitor, CNN, is at home.[2][29][30] Among the largest walk-offs, was that of 22 members of Al Jazeera's Egyptian bureau. The group announced their resignation on July 8, 2013, citing bias coverage of the ongoing Egyptian power redistribution in favor of the Muslim Brotherhood.[31][32][33][34][35][36]

Satellite disruption[edit]

During the 2010 FIFA World Cup opening game, Al Jazeera Sports' transmission in the Arab world went down without explanation in the first half, while the second half transmission was patchy. Al Jazeera and FIFA said they were working to figure out the cause of the disruption to Al Jazeera's official broadcasting rights.[37] The British newspaper The Guardian reported that evidence points toward jamming by the Jordanian government.[38]

By country[edit]


The Bahraini Information Minister, Nabeel Yacoob Al Hamer, banned Al Jazeera correspondents from reporting from inside the country on 10 May 2002, saying that the station was biased towards Israel and against Bahrain.[39] After improvements in relations between Bahrain and Qatar in 2004, Al Jazeera correspondents returned to Bahrain. In 2010, the Information Ministry again banned Al Jazeera correspondents from reporting inside the country. The ministry accused the network of "flouting [Bahrain's] laws regulating the press and publishing" after Al Jazeera aired a report on poverty in Bahrain.[40]

During his visit to Egypt in November 2011, Nabeel Rajab, the president of Bahrain Centre for Human Rights, criticized Al Jazeera's coverage of the Bahraini uprising, saying that it represents an Arabic double standard. Rajab commented, "Al Jazeera's intentional ignoring for coverage of Bahrain protests makes me strongly believe that we need channels that are sponsored by people rather than by regimes".[41]


Al Jazeera has been criticized by an Egyptian newspaper for its allegedly biased coverage of news that are related to Egypt and its government, and they argue that these "continuous attacks against Egypt is to destroy Egypt’s image in the region" as many of them suggest.[42][43][44] In addition, Al Jazeera has filed a lawsuit against the Egyptian al-Ahram newspaper for an article posted on 9 June 2010 named "Jazeerat al-Taharoush" ("Al Jazeera: An Island of Harassment"), which Al Jazeera finds to be "wholly deceptive and journalistically unprofessional" and claims that the article's aim is to "damage the reputation of the Al Jazeera Network".[45][46] The Egyptian regime would later collapse as a result of the Arab Spring.[47][48]

22 members of staff of Al Jazeera's Egyptian bureau announced their resignation on July 8, 2013, citing "biased" coverage of the ongoing Egyptian power redistribution in favor of the Muslim Brotherhood.[31][32][33][34][35][36]

In September 2013, a court in Cairo ordered al-Jazeera to stop broadcasting in Egypt due to its perceived pro-Brotherhood bias and "inciting violence that led to the deaths of Egyptians."[49]


During the Iraq war, Al Jazeera faced reporting and movement restrictions, as did other news-gathering organizations. In addition, one of its reporters, Tayseer Allouni, was expelled from the country, while another one, Diyar Al-Omari, was stripped of his journalistic permits by the US. Reacting to this, Al Jazeera announced on 2 April 2003, that it would "temporarily freeze all coverage" of Iraq in protest of what Al Jazeera described as unreasonable interference from Iraqi officials.[50]

During 2004, Al Jazeera broadcast several video tapes of various victims of kidnappings in Iraq, which had been sent to the network. The videos had been filmed by the kidnappers holding the hostages. The hostages were shown, often blindfolded, pleading for their release. They often appeared to be forced to read out prepared statements of their kidnappers. Al Jazeera has assisted authorities from the home countries of the victims in an attempt to secure the release of kidnapping victims.[citation needed] This included broadcasting pleas from family members and government officials. Contrary to some allegations, including the oft-reported comments of Donald Rumsfeld on 4 June 2005, Al Jazeera has never shown beheadings. (Beheadings have appeared on numerous non-Al Jazeera websites and have sometimes been misattributed to Al Jazeera.)[51]

On 7 August 2004, the Iraqi Allawi government shut down the Iraq office of Al Jazeera, claiming that it was responsible for presenting a negative image of Iraq, and charging the network with fueling anti-Coalition hostilities. Al Jazeera spokesman Jihad Ballout said: "It's regrettable and we believe it's not justifiable. This latest decision runs contrary to all the promises made by Iraqi authorities concerning freedom of expression and freedom of the press,"[52] and Al Jazeera vowed to continue its reporting from inside Iraq.[53] News photographs showed United States and Iraqi military personnel working together to close the office. Initially closed by a one-month ban, the shutdown was extended indefinitely in September 2004, and the offices were sealed,[54] drawing condemnation from international journalists.[55]

In April 2013, Iraq baned al-Jazeera (and nine other TV channels) over 'sectarian bias'.[56] The Iraqi Communication and Media Commission said in a statement that the satellite channels had "exaggerated things, given misinformation and called for breaking the law and attacking Iraqi security forces". The watchdog complained of a "sectarian tone" in the TV coverage and said "undisciplined media messages exceeded all reasonable limits" and threatened to "jeopardise the democratic process".[57][58]

A widely reported criticism is the unfounded allegation that Al Jazeera showed videos of masked terrorists beheading western hostages in Iraq.[51][citation needed] When this was reported in other media, Al Jazeera pressed for retractions to be made.[59] This allegation was again repeated on Fox News Channel on the launch day of Al Jazeera's English service, 15 November 2006.[60] Later The Guardian apologized for incorrect information that Al Jazeera "had shown videos of masked terrorists beheading western hostages".[61]


On 19 July 2008, Al Jazeera TV broadcast a program from Lebanon that covered the "welcome-home" festivities for Samir Kuntar, a Lebanese terrorist who had been imprisoned in Israel for killing several people in a Palestine Liberation Front raid from Lebanon into Israel. In the program, the head of Al Jazeera's Beirut office, Ghassan bin Jiddo, praised Kuntar as a "pan-Arab hero" and organized a birthday party for him.[62][63][64] In response, Israel's Government Press Office (GPO) announced a boycott of the channel, which was to include a general refusal by Israeli officials to be interviewed by the station, and a ban on its correspondents from entering government offices in Jerusalem.[65][66] A few days later an official letter was issued by Al Jazeera's director general, Wadah Khanfar, in which he admitted that the program violated the station's Code of Ethics and that he had ordered the channel's programming director to take steps to ensure that such an incident does not recur.[67][68]

The television network was also criticized for allegedly biased coverage of events in the Israeli–Palestinian conflict, including the Bat Mitzvah massacre in 2002, where the network failed to note that the massacre victims were attending a bat mitzvah celebration for a 12-year-old girl, and neglected to mention that the gunman crashed the event at a crowded banquet hall.[69] When the Palestinian militant Raed Karmi was killed by the Israeli army, Al Jazeera was criticized for failing to mention Israeli accusations about how many people he had killed, which would have provided a context for the story.[69]

In 2008, Israel accused al-Jazeera of bias. Israeli Deputy Foreign Minister Majalli Wahabi accused the Qatari-owned station of focusing exclusively on Palestinian suffering, and ignoring Israeli suffering, referring to the Israeli residents of Western Negev, who have been the target of rocket attacks by Gaza in recent years.[70] "We have seen that Al-Jazeera has become part of Hamas . . . taking sides and cooperating with people who are enemies of the state of Israel," said Wahabi, a Druze Arab. "The moment a station like Al-Jazeera gives unreliable reports, represents only one side, and doesn't present the positions of the other side, why should we cooperate?", adding: "These reports are untrustworthy and they hurt us, and they arouse people to terrorist activities." Israeli officials backed their claim by saying al-Jazeera had covered the Gaza incursion but not the Palestinian rocket attacks against the Israeli city of Ashkelon. Wahabi said that the Israeli Foreign Ministry would send letters of complaint to the government of Qatar and Al Jazeera. Officials of Palestinian President Mahmoud Abbas' Fatah party also accuse al-Jazeera of being biased in favour of Hamas, with which it is at political loggerheads, and prominent Fatah official and former Gaza strongman Mohammed Dahlan has organized a lawsuit against the broadcaster.[71][72][73] Al-Jazeera eventually agreed to discuss coverage of Mideast conflict,[74] and the issue was apparently settled.


The Al Jazeera office in Kuwait City was closed by government officials after airing a story on police crackdowns. The story had video of police beating activists and included interviews with members of the Kuwaiti opposition. Four MP's were injured in the crackdown. Kuwait's Minister of Information described Al Jazeera's coverage as "intervention in a Kuwaiti domestic issue".[75]


According to the media of the Libyan Arab Jamahiriya, Al-Jazeera worked on behalf Western countries and those of the Gulf Cooperation Council in promoting their policies against Libya. It explained that Al-Jazeera worked to "disseminate falsehoods and lies to incite international public opinion."[76]

The Qatari Emir, Sheikh Hamad bin Khalifa Al Thani, opposed Libya's government and supported Libya's armed revolt in 2011, providing the rebels with significant military support and funding. Qatar's emir ordered Al-Jazeera to emphasize Libya's conflict in the channel's coverage, which contributed to the spread of the insurgency and influenced the Arab world's views on Libya.[77] Within a week of the start of the rebellion in Libya against the Libyan Government, Al-Jazeera started using the rebels' tricolor flag to mark its coverage.[78]

Qatar's emir appeared on Al-Jazeera and urged that military intervention in Libya was necessary. Al-Jazeera's journalists were criticized for not challenging the emir over his position.[79]

Although Al-Jazeera reported on 22 February 2011 that Libya's government carried out airstrikes on Benghazi and Tripoli, observers concluded that the airstrikes did not take place.[80]


In January 2009 Al Jazeera aired a documentary on toxic waste dumped in Somalia. A Somali journalist who studied the contents of the two-part Al Jazeera documentary, The Toxic Truth,[81] has concluded that Al Jazeera failed to rigorously research the story because one of the letters used to substantiate arms smuggling was issued on 15 April 1992, from the Ministry of Defence of People's Democratic Republic of Yemen, almost two years after South Yemen and North Yemen united to form the Republic of Yemen in May 1990.[82] Another criticism of the documentary was that Al Jazeera did not allow Ali Mahdi Muhammad, former interim president of Somalia, to exercise his right of reply for being accused of authorising Italy based companies to build dumping grounds in Somalia.


Main article: Tayseer Allouni

Reporter Tayseer Allouni was arrested in Spain on 5 September 2003, on a charge of having provided support for members of al-Qaeda.[83] Judge Baltasar Garzón, who had issued the arrest warrant, ordered Allouni held without bail. Al Jazeera wrote to then Spanish Prime Minister Jose Maria Aznar and protested: "On several occasions Western journalists met secretly with secret organizations and they were not subjected to any legal action because they were doing their job, so why is Allouni being excluded?"[84] Allouni was released on bail several weeks later over health concerns, but prohibited from leaving the country.

On 19 September, a Spanish court issued an arrest warrant for Allouni before the expected verdict. Allouni had asked the court for permission to visit his family in Syria to attend the funeral of his mother but authorities denied his request and instead ordered him back to jail.[85]

Although he pleaded not guilty of all the charges against him, Allouni was sentenced on 26 September 2005 to seven years in prison for being a financial courier for al-Qaeda. Allouni insisted he merely interviewed bin Laden after the 11 September attack on the United States.[86] Al Jazeera has continuously supported Allouni and maintain that he is innocent.[87]

Many international and private organizations (Reporters Without Borders among them) condemned the arrest and called on the Spanish court to free Taysir Allouni.[88] Websites such as Alony Solidarity were created to support Allouni.


Al-Jazeera has been criticized over unfair coverage of the Syrian civil war. The channel's reporting has been described as largely supportive of the rebels, while demonizing the Syrian government.

The Lebanese newspaper As-Safir cited outtakes of interviews showing that the channel's staff coached Syrian eyewitnesses and fabricated reports of oppression by Syria's government. It refers to leaked internal e-mails suggest that Al-Jazeera has become subordinated to the Qatari emir's assertive foreign policy, which supports Syria's rebels and advocates military intervention in the country.[89]

In March 2012, Al-Jazeera correspondents Ali Hashim and two others resigned from their jobs because of objections over the reporting on the conflict. They reported that Al-Jazeera paid $50,000 for smuggling phones and satellite communication tools to Syria's rebels. Hashim concluded, “The channel was taking a certain stance. It was meddling with each and every detail of reports on the Syrian revolution."[90]

Ahmad Ibrahim, who is in charge of the Al-Jazeera's coverage on Syria, is the brother of a leading member of the rebels' "Syrian National Council". Al-Jazeera reportedly put pressure on its journalists to use the term "martyr" for slain Syrian rebels, but not pro-government forces.[91]

United Kingdom[edit]

UK officials, like their US counterparts, strongly protested against Al Jazeera's coverage of the 2003 invasion of Iraq. Al Jazeera stated that the coalition leaders were taking exception because its reporting made it more difficult for both countries to manage the way the war was being reported.[92]

United States[edit]

Since 9/11 U.S. officials have claimed an anti-American bias to Al Jazeera's news coverage.[92][93] The station first gained widespread attention in the West following the September 11, 2001 attacks, when it broadcast videos in which Osama bin Laden and Sulaiman Abu Ghaith defended and justified the attacks. This led to significant controversy and accusations by the United States government that Al Jazeera was engaging in propaganda on behalf of terrorists. Al Jazeera countered that it was merely making information available without comment, and several western television channels later followed suit in broadcasting portions of the tapes. At a press conference on 3 October 2001, Colin Powell tried to persuade the emir of Qatar to shut down Al Jazeera.[94][95][96]

On 12 October 2008, Al Jazeera broadcast interviews with people attending a Sarah Palin 2008 United States presidential election rally in St. Clairsville, Ohio, with interviewees making comments about Barack Obama such as "he regards white people as trash" and "I'm afraid if he wins, the blacks will take over". The report received over 2 million views on YouTube[97] and elicited comment by Colin Powell: "Those kind of images going out on Al Jazeera are killing us."[98] Following this the Washington Post ran an op-ed,[99] claiming the news channel was deliberately encouraging "anti-American sentiment overseas",[99] which was criticized by Al Jazeera as "a gratuitous and uninformed shot at Al Jazeera's motives", as the report was just one of "hundreds of hours of diverse coverage".[98]

Some critics have alleged that al-Jazeera has censored criticism of the United States under U.S. pressure.[100] Al Jazeera English's former director, Wadah Khanfar resigned in September 2011 following Wikileaks documents that asserted that he had close ties to the U.S. and agreed to remove content if the United States objected.[101][102]

Some of Al Jazeera's competitors have claimed that Al Jazeera is pro-American. RT, a Russian network sometimes criticized for an alleged Anti-Western bias,[103] asserted that the Wikileaks documents concerning Wadah Khanfar (see above) proves that Al Jazeera is pro-American.[104] Voice of Russia made the same claim. Another rival, Iranian Press TV, has also published articles critical of Al Jazeera, claiming that Al Jazeera has Pro-American bias and serving Israeli interests. Their criticism of Al Jazeera came along with criticism of Qatar's government, and reports of rallies against the government.[105][106]

Detention of Sami Al Hajj[edit]

Main article: Sami Al Hajj

Al Jazeera cameraman Sami Al Hajj, a Sudanese national, was detained while in transit to Afghanistan in December 2001, and up until May 2008 was held, without charge, as an enemy combatant in Camp Delta at Guantánamo Bay. The reasons for his detention remain unknown, although the U.S.' official statement on all detainees is that they are security threats. Reporters Without Borders have repeatedly expressed concern over Al Hajj's detention,[107] mentioned Al Hajj in their Annual Worldwide Press Freedom Index,[108] and launched a petition for his release.[109]

On 23 November 2005, Sami Al Hajj's lawyer Clive Stafford-Smith reported that, during (125 of 130) interviews, U.S. officials had questioned al-Hajj as to whether Al Jazeera was a front for al-Qaeda.[110] Al-Hajj has since expressed plans to launch legal action against former U.S. President George W. Bush for his treatment while in Guantanamo. According to Stafford-Smith, these accusations include having been beaten and sexually assaulted during his incarceration.

Sami Al Hajj was released on May 1, 2008 from Guantanamo Bay and flown to Sudan. He arrived in the Sudanese capital Khartoum on a US military plane in the early hours of Friday, May 2. Al Jazeera showed footage of him being carried into the hospital on a stretcher, looking frail but smiling and surrounded by well-wishers.[111]


  1. ^ "The Geopolitics Of The News: Case Of The Al Jazeere Network
  2. ^ a b c After the Arab Spring: Al-Jazeera Losing Battle for Independence
  3. ^ The case against Al Jazeera America
  4. ^ HARPER: Al-Jazeera due some criticism
  5. ^ Experts criticize ‘irresponsible’ Al Jazeera investigation of anti-Morsi activists’ ties to U.S. Experts criticize ‘irresponsible’ Al Jazeera investigation of anti-Morsi activists’ ties to U.S.
  6. ^ Al Jazeera plans U.S. expansion amid criticism
  7. ^ a b c d Sherry Ricchiardi (March–April 2011). "The Al Jazeera Effect". American Journalism Review. Retrieved 28 July 2012. 
  8. ^ Goldberg, Jeffrey (23 February 2011). "Sheikh Qaradawi Seeks Total War". The Atlantic. Retrieved 18 August 2013. 
  9. ^ a b "Fox hosts slam ‘anti-Semitic, anti-American’ al-Jazeera amid Egypt protests". 2 February 2011. Retrieved 28 July 2012. 
  10. ^ Bell, Larry (8 Jan 2012). "Al Gore's Oil-Fueled Al-Jazeera Deal Follows A String Of Green Energy Fiascos". Forbes. Retrieved January 10, 2013. 
  11. ^ Nox Solutions (14 February 2011). "The O'Reilly Factor - Monday, February 14, 2011". Bill O'Reilly. Retrieved 14 November 2011. 
  13. ^ Al Jazeera turning into private media organisation Gulf News
  14. ^ Al-Jazeera's political independence questioned amid Qatar intervention, The Guardian
  15. ^ Deconstructing Al Jazeera and its paymasters Let us build pakistan
  16. ^ Al-Jazeera Gets Rap as Qatar Mouthpiece Bloomberg
  17. ^ Qatari-owned Al Jazeera America makes its debut Reuters
  18. ^ Robert, Booth (6 December 2010). "WikiLeaks cables claim al-Jazeera changed coverage to suit Qatari foreign policy". Guardian (London). Archived from the original on 20 December 2010. Retrieved 21 December 2010. 
  19. ^ Booth, Robert (5 December 2010). "WikiLeaks cables claim al-Jazeera changed coverage to suit Qatari foreign policy". The Guardian (London). Retrieved 8 August 2013. 
  20. ^ US embassy cables: Qatar using al-Jazeera as bargaining tool, claims US
  21. ^ US embassy cables: Al-Jazeera 'proves useful tool for Qatari political masters'
  22. ^ WikiLeaks: al-Jazeera 'used as bargaining tool by Qatar'
  23. ^ QATAR/US/WIKILEAKS - WikiLeaks: Qatar using Al-Jazeera as diplomatic tool in Mideast
  24. ^ "Al Jazeera reporter resigns over "biased" Syria coverage". Al Akhbar English. 2012-03-08. Retrieved 2014-08-13. 
  25. ^ "Al Jazeera Journalist Explains Resignation over Syria and Bahrain Coverage". 2012-03-20. Retrieved 2014-08-13. 
  26. ^ Suliman: 'Al Jazeera plays the piper, but Qatar calls the tune'
  27. ^ A farewell to Al Jazirah Forget what you have seen!
  28. ^ a b Walid Phared (2014). The Lost Spring. U.S. Policy in the Mideast and Catastropes to Avoid. Palgrave MacMillan. p. 79. ISBN 978-1-137-27903-3. 
  29. ^ Al Jazeera exodus: Channel losing staff over ‘bias’. RT
  30. ^ Al Jazeera reporter resigns over "biased" Syria coverage. al-akhbar
  31. ^ a b Mohamed Hassan Shaban (10 July 2013). "22 resign from Al-Jazeera Egypt in protest over bias". Asharq Al-Awsat. Retrieved 11 July 2013. 
  32. ^ a b Jessica Chasmar (9 July 2013). "‘We aired lies’: Al-Jazeera staff quit over biased Egypt coverage". The Washington Times. Retrieved 11 July 2013. 
  33. ^ a b Robert F. Worth (10 July 2013). "Egypt Is Arena for Influence of Arab Rivals". The New York Times. Retrieved 11 July 2013. 
  34. ^ a b Al-Jazeera Staffers Quit Over Alleged Bias In Egypt Coverage. NPR
  35. ^ a b Mass resignations at Al Jazeera over "biased" Egypt coverage. The Commentator
  36. ^ a b Mideast journalists allege bias in al-Jazeera’s reporting on Morsi and Muslim Brotherhood. Washington Post
  37. ^ "". Aljazeera. Retrieved 12 April 2012. 
  38. ^ "Foul play: how al-Jazeera's live World Cup football coverage got in a jam" The Guardian, 29 September 2010
  39. ^ "Bahrain bans Al Jazeera TV". BBC News. 10 May 2002. Retrieved 12 April 2012. 
  40. ^ "Bahrain blocks Al Jazeera team". Al Jazeera. 19 May 2010. Retrieved 31 December 2011. 
  41. ^ Ahmed Al Samany (2 November 2011). "حقوقي بحريني: "استقبال "العسكري" للملك رسال سيئة.. والجزيرة تجاهلت أحداث البحرين"". Tahrir newspaper. Retrieved 27 December 2011. 
  42. ^ "". Retrieved 12 April 2012. 
  43. ^[dead link]
  44. ^ "". Google. Retrieved 12 April 2012. 
  45. ^ "". Retrieved 12 April 2012. 
  46. ^
  47. ^ Shadid, Anthony; Kirkpatrick, David D. (30 January 2011). "Opposition Rallies to ElBaradei as Military Reinforces in Cairo". The New York Times. Archived from the original on 31 January 2011. Retrieved 31 January 2011. 
  48. ^ El Deeb, Sarah; Al-Shalchi, Hadeel (1 February 2011). "Egypt Crowds Unmoved by Mubarak's Vow Not To Run". Associated Press (via ABC News). Retrieved 1 February 2011. 
  49. ^ Egypt Pulls Plug on Al Jazeera over Brotherhood Bias
  50. ^ "CPJ News Alert – Missing journalist's wife demands more information". 3 April 2003. Retrieved 12 April 2012. 
  51. ^ a b "Rumsfeld blames Al Jazeera over Iraq". Aljazeera. Retrieved 12 April 2012. 
  52. ^ Militia dig in as fighting rages in holy city The Sydney Morning Herald; published 9 August 2004
  53. ^ Iraqi Government Shuts Al-Jazeera Station[dead link] by Rawya Rageh; Associated Press; published 7 August 2004
  54. ^ Iraq extends al-Jazeera ban and raids offices by Luke Harding; The Guardian; published Monday 6 September 2004
  55. ^ Al-Jazeera Under Fire: IFJ Condemns Iraqi Ban and Canada’s "Bizarre" Restrictions International Federation of Journalists; published 6 September 2004
  56. ^ Iraq bans al-Jazeera and nine other TV channels over 'sectarian bias' Qatar-based channel and nine other stations have licences revoked as government claims they fuel bloodshed
  57. ^ Iraq Sunni unrest prompts TV channel licence suspension
  58. ^ Iraq Suspends Al Jazeera, Others, Accusing Them Of Inciting Violence
  59. ^ Was George Bush serious about attack on Al Jazeera?[dead link]
  60. ^ by Brent Bozell at 12:30 ET during the Fox Online program (YouTube video[dead link])
  61. ^ The Guardian's Corrections and clarifications column, Wednesday 30 November 2005[dead link]
  62. ^ VIDEO CLIP #1818 - Al-Jazeera TV Throws a Birthday Party for Released Lebanese Terrorist Samir Al-Quntar Al-Jazeera TV (Qatar) - July 19, 2008 - 02:45
  63. ^ Clip Transcript for Al-Jazeera TV Throws a Birthday Party for Released Lebanese Terrorist Samir Al-Quntar
  64. ^ Honoring Samir Kuntar Al-Jazeera threw terrorist Samir Kuntar a party upon his release last week
  65. ^ DPA (2008-03-12). "Israel to boycott Al-Jazeera TV, claiming incitement to terror Israel News". Haaretz. Retrieved 2014-08-13. 
  66. ^ Israel to sanction Al-Jazeera after it holds party to honor released child-killer
  67. ^ VIDEO / Al-Jazeera admits to 'unethical' behavior over Kuntar party General director admits a violation of ethics code, after Israel threatens to boycott the channel.
  68. ^ Al-Jazeera apologizes to Israel for celebrating murderer of Israeli children
  69. ^ a b Perspectives on war. By Hickey, Neil, Columbia Journalism Review, 1 March 2002
  70. ^ "Following Israel boycott, Al-Jazeera agrees to discuss coverage of Mideast conflict". 18 April 2008. Retrieved 28 May 2014. 
  71. ^ Israel to boycott Al-Jazeera TV, claiming incitement to terror Foreign Ministry accuses station of arousing Palestinian terrorism and cooperating with Hamas.
  72. ^ Friedman, Matti (13 March 2008). "Israel imposes sanctions on Al-Jazeera". The Boston Globe. 
  73. ^ Israel boycotts Al-Jazeera
  74. ^ Following Israel boycott, Al-Jazeera agrees to discuss coverage of Mideast conflict Israel boycotted TV network last month citing its 'biased' reports of Gaza rocket attacks on Negev.
  75. ^ Kuwait shuts down Al Jazeera office
  76. ^ "Secretary of Legal Affairs and Human Rights at General People's Congress Meets Delegation of Mediterranean Human Rights Lawyers Association". Retrieved 2014-08-13. 
  77. ^ "The Institute for Gulf Affairs | The Institute for Gulf Affairs". Retrieved 2014-08-13. 
  78. ^ Baker, Aryn (24 May 2011). "A Champion of the Arab Spring, Why is al-Jazeera Shortchanging Bahrain?". Time. 
  79. ^ Apr 2, 2011 (2011-04-02). "Asia Times Online :: Middle East News, Iraq, Iran current affairs". Retrieved 2014-08-13. 
  80. ^ ""Airstrikes in Libya did not take place" – Russian military — RT News". 2011-03-01. Retrieved 2014-08-13. 
  81. ^ (English)
  82. ^[dead link]
  83. ^ Al-Jazeera Arrest CNN; published 5 September 2003
  84. ^ Spanish judge orders Al-Jazeera reporter to jail by Mar Roman; Associated Press; published Thursday, 11 September 2003
  85. ^ Aljazeera reporter placed in detention Al Jazeera; published Wednesday, 19 January 2005
  86. ^ Special Reports – Taysir Alluni Al Jazeera
  87. ^ A fight for justice – Al Jazeera[dead link]
  88. ^ e.g. Al Jazeera journalist re-arrested 10 days before trial verdict[dead link]
  89. ^ "Al-Jazeera Gets Rap as Qatar Mouthpiece". Bloomberg. 
  90. ^ "Ex-employee: Al Jazeera provided Syrian rebels with satphones — RT News". Retrieved 2014-08-13. 
  91. ^ "Syria’s Electronic Warriors Hit Al Jazeera". Al Akhbar English. 2012-02-24. Retrieved 2014-08-13. 
  92. ^ a b Al-Jazeera: News channel in the news BBC News; published Saturday, 29 March 2003
  93. ^ World and America watching different wars Christian Science Monitor
  94. ^ Colin Powell, news conference with Sheik Hamad bin Khalifa Thani, 3 October 2001, Washington, D.C.
  95. ^ FAIR (December 2001). "Patriotism & Censorship:"Reining in" journalism". 
  96. ^ Vedantam, Shankar (31 January 2005). "Qatar Advances Plans To Privatize Al-Jazeera". Washington Post. Retrieved 23 April 2010. 
  97. ^ Kauffman, Casey (13 October 2008). "Misconceptions of Obama fuel Republican campaign – 13 Oct 08". Al Jazeera. 
  98. ^ a b Tony Burman, Managing Director of Al Jazeera English (24 October 2008). "Letter to The Washington Post". 
  99. ^ a b King, Colbert I. (18 October 2008). "A Rage No One Should Be Stoking". Washington Post. 
  100. ^ Jim Rutenberg (3 April 2003). "A NATION AT WAR: MIDEAST NEWS; Arab TV Curtails Coverage After Move by Iraq". New York Times. Retrieved 28 January 2012. 
  101. ^ "Al Jazeera proves pro-American". Voice of Russia. 14 September 2011. Retrieved 28 January 2012. 
  102. ^ Maggie Michael (20 September 2011). "Wadah Khanfar, Al Jazeera Chief, Resigns". Huffington Post. Retrieved 28 January 2012. 
  103. ^ Julia Loffe (September–October 2010). "What Is Russia Today?". Columbia Journalism Review. Retrieved 28 January 2012. 
  104. ^ "Foe to friend – changed US stance on Al Jazeera". RT. 22 September 2011. Retrieved 28 January 2012. 
  105. ^ "'Al-Jazeera serves Israeli interests'". PressTV. 11 November 2011. Retrieved 28 January 2012. 
  106. ^ "Al-Jazeera slammed for biased coverage". PressTV. 12 November 2011. Retrieved 28 January 2012. 
  107. ^ Call for Sami Al-Haj’s release from Guantanamo after lawyer provides new information[dead link]
    Call for release of cameraman Sami Al Hajj as he completes fourth year in Guantanamo[dead link]
    Call for Al-Jazeera cameraman's release from Guantanamo on fifth anniversary of arrival of first detainees[dead link]
  108. ^ North Korea, Turkmenistan, Eritrea the worst violators of press freedom[dead link]
  109. ^ Sami Al Haj[dead link] – Petition – Reporters Sans Frontieres
  110. ^ More news is good news[dead link] at New Age BD
  111. ^ Freed Guantanamo prisoner is home 2 May 2008, BBC